• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag over formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spetie

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2016
Berichten
48
Goedemiddag,

ik heb een vraag over een formule. Als voorbeeld heb ik een testbestand bijgevoegd.
De formule moet in de tabel in kolom I komen. Er staat reeds een formule in, maar die is niet voldoende en ik ben er net niet handig genoeg in. Hopelijk kan iemand hier mij helpen?

De formule moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

Als in kolom C een 1 staat moet de uitkomst van de formule de maand erachter in kolom D zijn.
Als in kolom A het nr meerdere keren voorkomt en er in kolom C geen 1 staat, moet het antwoord de meest recente maand uit kolom D zijn.

Dat zijn de twee voorwaarden.

Hebben jullie een idee hoe de formule moet zijn? Ik heb al wat dingetjes geprobeerd, maar kom er niet uit.
 

Bijlagen

  • Test.xlsx
    10,9 KB · Weergaven: 24
waarom heb je geen datums in jouw tabel staan? De huidige jaar-maand kolom gaat in deze opmaak problemen opleveren. 2019-2 wordt gezien als groter dan 2019-10.
 
Je voorbeeld is ook niet juist.

Waarom zou 7087 meedoen?
Is niet 1, en komt niet meerdere keren voor.
 
Geeft deze de gewenste resultaten?
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Tabel1[Jaar-Maand];VERGELIJKEN([@Nr1]&1;Tabel1[Nr1]&Tabel1[Aantal];0));VERVANGEN((MAX(ALS(Tabel1[Nr1]&Tabel1[Aantal]=[@Nr1]&0;--SUBSTITUEREN(Tabel1[Jaar-Maand];"-";""))));5;0;"-"))
Let op: dit is een matrixfunctie, dus afsluiten met Control+Shift+Enter!

De formule houdt (nog) geen rekening met "het meerdere keren voorkomen" i.c.m. met een 0 en geen 1. Het is gebaseerd op de uitkomsten in je voorbeeld. Zoals HSV al terecht opmerkt zou op basis van je eigen voorwaarden 7078 niet mee moeten doen. Als dit nog aangepast moet worden hoor ik het vast nog wel (en wat moet er dan in geval van 7078 komen te staan?)
 

Bijlagen

  • Test (AC).xlsx
    11,9 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Geeft deze de gewenste resultaten?
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Tabel1[Jaar-Maand];VERGELIJKEN([@Nr1]&1;Tabel1[Nr1]&Tabel1[Aantal];0));VERVANGEN((MAX(ALS(Tabel1[Nr1]&Tabel1[Aantal]=[@Nr1]&0;--SUBSTITUEREN(Tabel1[Jaar-Maand];"-";""))));5;0;"-"))
Let op: dit is een matrixfunctie, dus afsluiten met Control+Shift+Enter!

De formule houdt (nog) geen rekening met "het meerdere keren voorkomen" i.c.m. met een 0 en geen 1. Het is gebaseerd op de uitkomsten in je voorbeeld. Zoals HSV al terecht opmerkt zou op basis van je eigen voorwaarden 7078 niet mee moeten doen. Als dit nog aangepast moet worden hoor ik het vast nog wel (en wat moet er dan in geval van 7078 komen te staan?)

Die optie van 7087 was ik nog vergeten te noemen. Maar dan volstaat gewoon de maand die erachter staat. Het is een bestand dat standaard gedraaid wordt uit een ander programma, waardoor ik niets met de datumopmaak kon doen. Ik ga dit morgen even testen, maar het lijkt wel te werken als ik het zo zie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan