• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

week splitsen in dagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartpxs

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2019
Berichten
8
beste,

ik ben nieuw op het forum en heb hier al veeeel hulp gevonden, nu zit ik echter met een ander probleem waar ik niet aan uit kan.

onderstaande is een tabel met verlofdagen/uren, echter als iemand een week verlof pakt heb je een "van-tot" datum + aantal uren.
ik zou graag die datum opsplitsen in dagen met de uren per dag?????
kan dit met een funtie? vba is niet mijn sterkte kant :(.


dtm.PNG

bedankt!!
 
Welkom.

Graag een voorbeeld in Excel-vorm, in een plaatje kunnen we moeilijk formules invoeren.
 
Mooi, dit is de tabel met basisdata.

Voor het zoeken naar een oplossing is het ook handig als je voor een aantal regels (handmatig) aangeeft wat je als uitkomst verwacht en waar.
 
Een toelichting is wel zeer welkom. Soms wordt er wel rekening gehouden met weekends, soms weer niet.

Willekeurige vb.
Regel 4: 2-mrt-19 t/m 2-mrt-19 = 8 verlofuren, ondanks dat 2 maart een zaterdag was en dus geen werkdag. Hier wordt GEEN rekening gehouden met weekends.
Regel 34: 1-aug-19 t/m 14-aug-19 = 80 verlofuren, omdat er 10 werkdagen zitten in deze periode x 8 uur. Hier wordt dus WEL rekening gehouden met weekends.
Regel 65: 12-aug-19 t/m 16-aug-19 = 32 verlofuren, ondanks dat er 5 werkdagen in deze periode zitten. Wordt dit dan 6,4 uur per dag verlof? Mag ik dat zo verdelen?

>> Hoe weet ik nu welke uren bij welke dag horen?
 
Laatst bewerkt:
dit is inderdaad een tabel uit een database, deze wordt ook dagelijks upgedate.

in bijlage de verwachting, hopelijk maakt dit veel duidelijk?
 

Bijlagen

  • forum2.0.xlsx
    17,3 KB · Weergaven: 29
Het blijft gissen, Geert voor 9 maart staat er 2x in bijvoorbeeld. 1x in de periode 1-mrt-19 tot 1-apr-19 en 1x separaat op 9 maart. Lijkt me dat dit maar 1x geteld moet worden.

Een probeersel.. in bijlage een lijst per unieke naam, met een kruisje op de dag dat ze vrij zijn. Voor het kruisje kan natuurlijk ook een 8 neergezet worden. Is dit ook werkbaar?
 

Bijlagen

  • forum2.0 (AC).xlsx
    53,5 KB · Weergaven: 25
alex,

dat die waarde 2x voorkomt is inderdaad wel een probleem te wijten aan gepland verlof waarna achteraf ziekte is overgezet, dit had ik zelf nog niet in de mot :shocked:

de kruisjes zijn al een mooie stap vooruit enkel kan je hierin geen halve dagen meerekenen?
 
wat ik gisteren aan het bedenken was:

losse dagen kunnen 1 dag (8u) zijn of halve (4u), dus is er eigenlijk enkel een probleem met weken verlof.
ik daarom gedacht aan " als er een verschil is in dagen - tel deze = :8 (en die regels bijvoegen en orginele verwijderen" want halve dagen kunnen niet in een volle week. tis maar speculatie don't shoot me

echter zit je dan nog met werkdagen en weekends ?
 
Laatst bewerkt:
Hoe weet ik of een dag half of heel is? En je stelt mij de vragen over hoe met werkdagen/weekends te rekenen? Daar zul je zelf een ei over moeten leggen...
Al met al lijkt het me complexe materie worden.

Het betreft een tabel uit een database. Is er echt geen mogelijkheid tot een andere export?
 
halve dagen staan tussen de lijst als 4u, dus in princiepe hoef je niet met die datum te doen.
enkel als je de kruisjes gebruikt dan zit je zonder uren.

inderdaad complex daarom gaat het men petje teboven.

dit de enige vorm van data die ik ter beschikking krijg.
 
Nog 1 poging voor het weekend. Heb een hulpkolom toegevoegd met daarin de uren/dag. Deze wordt gebruikt in de tabel i.p.v. de kruisjes.
Er zitten eigenaardigheden in door overlappende data in de brontabel. Die mag je er zelf uithalen.
 

Bijlagen

  • forum2.0 - 2 (AC).xlsx
    56,4 KB · Weergaven: 28
dit de enige vorm van data die ik ter beschikking krijg.

Dan zou ik daar eerst iets aan doen. Altijd dat inefficiënte geknutsel in Excel om er toch maar weer iets van te maken terwijl het al ergens anders vastligt moet eens afgelopen zijn.:)
 
Dan zou ik daar eerst iets aan doen.

ik zou niet liever willen dan er iets aan te doen, dan had ik helemaal geen formule nodig! helaas kan ik dit niet en er wordt geen aanpassing gedaan voor ons.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan