Aantal prints van een drum?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mythodea

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2013
Berichten
63
Ik heb sinds een paar weken een professionele printer van Canon.
Gebruikt op de kop getikt. De irc2380i
Nu worden voor toners max aantallen aangegeven voor een dekking van 5%. (Gezien bij 123 inkt)
Erg flauw van Canon, want 5% op een vel is krap een halve brief of zo. Dus geen realistisch getal vind ik zelf.
123inkt heeft gezien wat ik wil printen en dan kom ik dus op 50% dekking. Dus mag ik het getal wel door 10 delen.

Maar nu de drums. Bij de toners geven ze dus die getallen voor de dekking.
Maar bij drums zetten ze alleen maar "ca 77.000" prints uit een drum.
Heeft hier iemand verstand van hoe dat werkt?
Moet ik daar ook nog rekening houden met een dekking? Of is dit wel een realistisch getal?
Doet de drum gewoon zijn werk, ongeacht de dichtheid van de print?
 
Ja, ik druk heel veel af voor huis en huis bezorgde pamfletjes over werkloosheid en het maakt niet uit hoe veel die laser de drum raakt, om deze deels statisch te maken, dat zie je ook nooit terug in de uiteindelijk zichtbare verticale slijtsporen en banden van dunner wordende letters en eventueel dunne zwarte streepjes of langgerekte vlekken. De fusor, dat is wat anders. Deze wordt namelijk liever niet intensief langs de zijkanten gebruikt en verouderde fusor rollen zijn daar zwart aangekoekt en vervormd door temperatuurverschil.

Drums zijn wel kwetsbaar maar ze slijten door contact met papier en andere rollen. Dit is trouwens ook wat anderen er op Internet over schrijven. De opgegeven levensverwachting klopt dus ongeveer want het is niet of nauwelijks te beïnvloeden door weinig op het papier te hebben. Fabrikanten kunnen daarnaast de drums beter en minder goed maken. Een drum in een cartridge hoeft niet veel langer mee te gaan dan dat er toner in zit en kan zo minder succesvol bijgevuld worden. Naast de invloed die de fabrikant er zelf op kan uitoefenen speelt ook de omtrek van de drum een rol. Een dikke drum gaat langer mee dan een dunne. Concluderende: het zou geen enkele zin hebben voor een bekend merk, om een hoger getal op te geven dan realistisch is.

Bij jou observatie dat er te gemakkelijk wordt uitgegaan van slechts 5 procent dekking kan ik jou geen gelijk geven. Vergelijkingen tussen producten zijn, alleen dan, mogelijk wanneer er telkens wordt uitgegaan van de meest ideale omstandigheden. Consumenten voelen zich vaak verongelijkt wanneer blijkt dat wat zij kopen minder zuinig is of minder lang meegaat dan volgens de specificaties maar toch kunnen zij beter een keuze maken als er in tests de zelfde omstandigheden worden gebruikt. Logischerwijs is dat niet de meest extreme belasting en invloed van buitenaf. Ze mogen mijn auto dus gewoon blijven testen zonder tegenwind en op glad wegdek. Voor toner geldt daarom dat dit "5 procent dekking" geen kleine lettertjes zijn. Het hanteren van een 5 procent dekking norm komt voort uit de wetenschappelijke benadering. Met minder dekking zal geen enkele fabrikant de toner cassettes nog willen testen en dit is dan de voor de meting vereiste minimale belasting.
 
Hmmmmm je komt nu met vragen die je jezelf vooraf had moeten stellen en bij de leveranciers op had moeten vragen.
Immers ze hadden mogelijk jouw keuze beïnvloed.

Om vergelijkbare redenen heb ik 16 jaar geleden een Kyocera gekocht, die weliswaar iets duurder was maar waarvan je niet tegen een drumwissel aanliep en waarvan de inkt vrij goedkoop met grote cartridges te koop was (5000 prints tegen vaak maar 1500 of 2500 prints bij andere merken tegen dezelfde prijs; de alternatieve cartridges waren ook uitstekend en daarmee ging de prijs per pagina nog verder omlaag.) Met 3 sturende kids en ega ...was een printer die wat meer volume tegen een acceptabele prijs met prima z/w afdruk wel zo prettig.
Waar veel printers die lang mee gaan uiteindelijk aan bezwijken zijn de rolletjes en ander mechanisch spul, die uitdrogen en scheurtjes gaan vertonen waardoor ze uiteindelijk op die manier op raken. Dat was na ruim 10 jaar intensief gebruik.

Ben het verder met Alfred 2 eens:
Voor toner geldt daarom dat dit "5 procent dekking" geen kleine lettertjes zijn. Het hanteren van een 5 procent dekking norm komt voort uit de wetenschappelijke benadering. Met minder dekking zal geen enkele fabrikant de toner cassettes nog willen testen en dit is dan de voor de meting vereiste minimale belasting.
Dat jij 50% dekking had je van te voren kunnen weten, dus had je je ook daar op verder kunnen laten informeren....
Wat had je anders verwacht? Geen 10 x meer verbruik maar bijv 3x meer verbruik...
Als het te mooi om waar te zijn... dan is het ook vaak zo.... dus wees realistisch tav je eigen verbruik....
Imho blijft het zo: je had je huiswerk vooraf beter kunnen doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan