IMac scherm blijft zwart bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

EvertJan

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2000
Berichten
175
Hallo allemaal,

Ik heb voor het eerst een IMac van een neef onder behandeling.
Ik ben dus niet bekend met deze systemen.
De IMac start wel op (je hoort de koeler en de HD ratelen) maar geeft geen beeld meer en ook geen piepjes.
Het is een IMac A1311 (EMC 2389) van 2010. ICore I3-540 volgens de info die ik op internet heb gevonden.
Ik heb via Internet al diverse opties geprobeerd maar nog zonder resultaat.
Er zit een draadloos toetsenbordje en muis bij.
Het toetsenbordje heeft rechts een aan/uit knop en als ik die indruk licht er even een groen lampje op maar gaat weer uit.
Mijn eerste vraag is daarom, is dat normaal of werkt het toetsenbord misschien niet. Want dan hebben de toets combinaties ook geen effect natuurlijk.
Zoals gezegd heb ik al diverse toets combinaties geprobeerd maar weet niet zeker of het helpt.
Ook heb ik via de DVI aansluiting een tweede scherm aangesloten maar ook die geeft geen beeld.
Wie kan me hier verder helpen?

Groeten
Evert
 
Hallo

Deze zijn intussen berucht voor het sneuvelen van de videokaart.

Meest voorkomende oorzaak ....

Nooit zuiver / stofvrij maken van de heatpiperadiatoren.

Jammer , want deze zijn nog relatief eenvoudig te openen , in tegenstelling tot de hedendaagse toestellen die deze fabrikant op de markt gooit ...

Peter
 
k heb via Internet al diverse opties geprobeerd maar nog zonder resultaat.
Het is jammer dat je niet meedeelt wat je gedaan hebt.
Tijdens het opstarten brand geen groen lampje op je toetsenbord. het toetsenbord werkt wel.
Probeer:
macOS Recovery gebruiken
Schakel de Mac in en houd onmiddellijk daarna Command (⌘)-R Houd de toetsen ingedrukt totdat u het Apple logo of een ronddraaiende wereldbol ziet. Het opstarten is voltooid wanneer u het venster 'macOS-hulpprogramma's' ziet:

Ik sluit niet uit wat Peter zegt.
 

Bijlagen

  • macos-high-sierra-recovery-mode-reinstall[1].jpg
    macos-high-sierra-recovery-mode-reinstall[1].jpg
    146,7 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt:
imac geen beeld

Bedankt voor jullie reacties.

@Apleman

Command (⌘)-R geprobeerd maar hoor dan geen geluid ook niet van de HD en koeler.

@Daniel

Ik heb de 5 items die je aangeeft al eerder geprobeerd. Toen gebeurde er niets, ook geen geluid.
Ik heb ze nu nog een keer uitgevoerd en daarbij steeds het toetsenbord eerst aangezet.
1. geen resultaat
2. geen resultaat
3. NVRAM reset , hoor nu wel geluid en ook een tweede keer. Laat toetsen los maar geen beeld (3 minuten gewacht)
4. geen resultaat
5. geen resultaat

Het lijkt er dus op dat de videokaart stuk is.
Wordt een tweede scherm via de DVI aansluiting ook aangestuurd door deze videokaart?
Dan is het dus zinloos een 2e scherm aan te sluiten.
(Had ik al geprobeerd maar werkte dus niet)

Wat kan ik nu het beste doen?
Is zo'n videokaart überhaupt nog leverbaar en zo ja waar kan ik die het beste bestellen?

Graag jullie reactie.

groeten
Evert
 
Lange Pier,

Ik heb zoals ik al eerder aangaf inderdaad die vijf stappen doorlopen.
Ook zag ik op YouTube dat je aan de hand van led's op het logic board kunt zien of er iets stuk is.
Ik ga daarom vandaag of morgen de iMac open maken en zal meteen even die geheugen test doen.
Wordt vervolgd.

Ik heb inmiddels het geheugen eruit gehaald.
Als ik hem nu aanzet geeft ie een lange lage toon om de 5 sec. continu.

Daarna de glasplaat en het scherm verwijderd.
Ik zie nu inderdaad 4 kleine ledjes.

Als ik de stekker in het stopcontact doe gaat Led-1 groen branden.
Als ik de IMac aanzet gaat ook Led-2 groen branden.
Led-3 en Led-4 blijven uit.
Hij geeft nu de eerder genoemde lage toon om de 5 sec.

IMac weer uitgezet.
Nu het geheugen er weer in.

Zelfde resultaat als boven maar zonder de lage tonen om de 5 sec.
Na ongeveer 30 seconden begint er iets enorm te blazen, ik denk een koeler.
Verder dus nog geen L3 en L4 die volgens mij zouden moeten gaan branden.

IMac weer uitgezet.
Iemand enig idee wat de leds betekenen?

groet
Evert
 
Laatst bewerkt:
Iemand enig idee wat de leds betekenen?

Ik:d

LED 1 - Geeft aan dat de druppelvoltage van de voeding wordt gedetecteerd door de hoofdprintplaat. Deze LED blijft AAN zolang de iMac op de netvoeding is aangesloten. De LED blijft branden, ook als de computer is uitgeschakeld of in de sluimerstand is gezet. De LED gaat alleen uit als de wisselstroom is losgekoppeld of de voeding defect is.


LED 2 - Geeft aan dat de hoofdprintplaat de juiste stroomvoorziening van de voeding heeft gedetecteerd wanneer de computer is ingeschakeld. Deze LED brandt als de computer is ingeschakeld en de voeding naar behoren werkt.


LED 3 - Geeft aan dat de computer en de videokaart communiceren. Deze LED brandt als de computer correct communiceert met de videokaart. Als LED's 1 en 2 AAN zijn en u het opstartgeluid hoort, maar LED 3 UIT is, is de videokaart mogelijk niet goed geïnstalleerd of moet deze worden vervangen.


LED 4 - Geeft aan dat de computer en het LCD-display communiceren. Deze LED brandt als de computer is ingeschakeld en er een videosignaal wordt gegenereerd. Als de LED AAN is en er geen beeld op het LCD-display verschijnt, is het LCD-scherm of de omvormer mogelijk verkeerd geïnstalleerd of moet deze worden vervangen.
 
Laatst bewerkt:
conclusie

Videokaart is dus stuk.
Bedankt allemaal voor jullie inbreng.

Deze vraag kan gesloten worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan