Adobe digital editions / scrolling/bediening moeizaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

tj1

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2003
Berichten
57
Dag,
Ik werk met Adobe Digital Editions (versie 3) op laptop (win10) en daarnaast op (oude)ipad en Android telefoon.
Bij de PC valt op dat bediening krantenpagina's slecht werkt.
Bij ipad en telefoon gaat dat allemaal veel soepeler.

Va een downloadknop worden de (beschermde) bestanden geladen in ADE vanaf een bibliotheek-website.
Het proces start met een miniscuul *.ascm-bestand. Dan volgt in ADE een download (secondenwerk) en verschijnt de krant
De krantenbestanden type pdf, varieren in grootte, maar meestal tussen 20 MB dag en 50 MB weekend.

De bediening van ADE (in/uitzoomen en schuiven) reageert daarna met flinke vertraging en prettig lezen is er niet bij.
In ADE zelf bewaar ik nauwelijks bestanden...ook geen boeken.
Ik lees op ADOBE forums vergelijkbare signalen over de moeizame werking van ADE (oa.a. bij kranten)

Laptop is een HP 8470 - type I5 met 8 gb intern geheugen en HD graphics 4000.
 
Dag, alleen om het moeilijke schuiven en scrollen denk ik aan een niet geïnstalleerde grafische driver of problemen met het gebruik van Hardwareversnelling, bij het laatste krijgt de grafische kaart een groter aandeel maar dat kan bij veel computers in de Internet browsers of bij de bios toch beter worden uitgezet. In het stuurprogramma van de grafische kaart is er misschien een schuifbalk tussen Kwaliteit en Snelheid die u moet gebruiken.

Voor computers die veel taken hebben door telkens toegevoegde programma's en geen systeembronnen meer bieden raad ik aan om AutoRuns van Sysinternals te draaien en de lijst van alles wat er opstart goed door te nemen. Taken als cloud diensten, updaters en indexeerders, zoals ook Windows search service, kunnen belastend zijn of de processor niet vrijgeven. Natuurlijk kan u ook via "msconfig" en bij Programma's en onderdelen al veel zien van wat er actief is en ik kijk altijd in de system-tray rechts onder op de taakbalk of ik niet zo een stuurprogramma of ander ding wat daar staat, zou kunnen missen.
 
Dank manamana en Alfred2

ADE opnieuw geinstalleerd naar versie 4.5.
Helaas is het werken niet echt verbeterd.
De eerste pagina's laten zich nog wel scrollen....daarna al gauw freeze van het scherm (windows zandloper) en na seconden hetvatting met een nieuw stukje krant. EN weer freeze..Ma.w. reageert amper op clicks om door te scrollen.

De belasting van het gehele systeem door taken is normaal tot gering... ik ervaar bij geen enkel ander programma vertragingen in deze vorm!
Wel zie ik via taakbeheer dat de processor tijdens scrollen in stappen naar 30-35% piekt en dat dan ADE ook subiet vastloopt.

De scherminstellingen van HP tonen standaardinstellingen...
Het is geen activeringsfout...ik had krant anders niet kunnen zien.

Nogmaals op forums lees ik soortgelijke problemen met ADE (https://forums.adobe.com/community/adobe_digital_editions)
Berichten als "ACSM-flies causes ADE to crash".....
Adobe zelf blijft op deze forums helemaal stil..... ;(
 
Laatst bewerkt:
Op deze roze poppen willen we wel schieten. .NET framework is een vereiste en zo te lezen in 2016 voor Adobe Digital Editions nog de oudere versie.

.Net framwork 5 is about to be released and still you required old crappy **** like .NET 3.5.1 to be installed. HELLO welkom to <very bold>2016</very bold>

when will you FINALLY provide an update that uses .NET 4.5 or later. Every machine has had its "optional" update to windows 10 already and even windows 7 supports .NET 4.5, so what excuse do you have beside lazyness.

Omdat .NET de systeembronnen verdeelt zou ik eens nagaan welke versies op de computer staan en welke nodig zijn. Het zou maar zo kunnen dat het ontbreken hiervan problemen oplevert.
 
Dag Alfred,
Tot slot een (normaal?)overzichtje uit een logbestand van de .NET-onderdelen via
https://blogs.msdn.microsoft.com/as...ramework-setup-verification-tool-users-guide/

[05/31/19,13:03:57] Install state for .NET Framework 2.0: installed with service pack 2.
[05/31/19,13:03:57] Install state for .NET Framework 3.0: installed with service pack 2.
[05/31/19,13:03:57] Install state for .NET Framework 3.5: installed with service pack 1.
[05/31/19,13:03:57] Install state for .NET Framework 4 Client: installed with no service packs.
[05/31/19,13:03:57] Install state for .NET Framework 4 Full: installed with no service packs.
[05/31/19,13:03:57] Install state for .NET Framework 4.5: installed with no service packs.
[05/31/19,13:03:57] Install state for .NET Framework 4.5.1: installed with no service packs.
[05/31/19,13:03:57] Install state for .NET Framework 4.5.2: installed with no service packs.
[05/31/19,13:03:57] Install state for .NET Framework 4.6: installed with no service packs.
[05/31/19,13:03:57] Install state for .NET Framework 4.6.1: installed with no service packs.
[05/31/19,13:03:57] Install state for .NET Framework 4.6.2: installed with no service packs.
[05/31/19,13:03:57] Install state for .NET Framework 4.7: installed with no service packs.
[05/31/19,13:03:57] Install state for .NET Framework 4.7.1: installed with no service packs.
[05/31/19,13:03:57] Install state for .NET Framework 4.7.2: installed with no service packs.

Kortom...eigenlijk geen bijzonderheden... het tooltje valideert ze stuk voor stuk als "in orde".

Het verdere goede nieuws: vanochtend voor het eerst een beetje normaal tempo bij scrollen van een krantenbestand...
De omstandigheden zijn echter nauwelijks anders... piekende processor, pdf bestand van 33 MB.

Ik laat het maar even rusten... BEDANKT zo ver!
 
U heeft ook andere mogelijkheden om het programma te gebruiken begrijp ik maar de HP laptop zou wel eens gedateerd kunnen zijn en veel te langzaam of volgelopen. Adobe heeft bijvoorbeeld een updater die altijd actief wil zijn en misschien zelfs iets probeert te doen, al is het alleen maar verbinding krijgen. Mijn advies is dan dat u de laptop afslankt.

Onder Windows is het interessant om te kijken op de tabbladen Services en Opstarten na het geven van de opdracht "msconfig" en bij Programma's en Onderdelen. Malware scans kan u eigenlijk wel overslaan wanneer u het programma AutoRuns van Sysinternals een lijst laat opstellen van wat er allemaal opstart op de computer. Updaters in die lijst zijn vaak direct al actief en geven niet altijd goed de systeembronnen vrij.

Wat er overlastgevend op de achtergrond kan draaien zijn naar mijn idee Windows Search service, cloud diensten zoals Dropbox en virus scans door bepaalde virus scanners.

In het systeemvak rechts onder op de taakbalk kunnen stuurprogramma's staan die niet nodig zijn maar wel heel belastend. Bijvoorbeeld een geluid stuurprogramma voor gewoon stereo. Ik zeg niet dat het zo is maar wees kritisch.

Wis eens de tijdelijke bestanden en andere clutter met schijfopruiming. Stel het virtueel geheugen in op nul en na de volgende herstart en defragmentatie van de schijf (wat ook automatisch in enige mate plaatsvindt) met de minimale grootte even groot als de maximale. Je hebt problemen daarmee dan ook zo goed als uitgesloten. Succes verder en graag gedaan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan