Lan tester

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast30

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2019
Berichten
113
Geachte helpers...
Ik wil een LAN kabel inkorten.
Het gaat om een CROSSED kabel, ouderwets en ik gebruik hiervoor een LAN TESTER.
Ze stellen dat je de kabeltjes in de gaatjes moet mikken en dat je kan zien dat het werkt voordat je hem met de kabeltang dicht knijpt.
Maar ik krijg die draadjes niet in de juiste gaatjes en al heb ik die LAN TESTER aan er komen geen groene lampjes

wat zal ik mis doen
 
Wat zijn de stappen die je nu volgt?
 
Hallo

"Ze stellen dat je de kabeltjes in de gaatjes moet mikken en dat je kan zien dat het werkt voordat je hem met de kabeltang dicht knijpt."

Ik weet niet we "ze" zijn , maar om kontakt te maken , moet de connector uiteraard gekrimpt zijn ...

Een niet gekrimpte connector kan zelfs het female chassisdeel (veertjes) plooien , waardoor deze geen kontakt meer maken ...

Peter
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Peter

Ik zie het al een hoop mikken dus, maar het moet dus dicht geknepen worden voordat hij getest kan worden?
 
Dat mikken valt wel mee.
- Ik maak de draadjes een kleine 5cm vrij.
- Klem de draadjes tussen duim en wijsvinger, direct daar waar ze de kabel in gaan en vouw ze dan in de gewenste volgorde. Ze liggen dan alle 8 plat naast elkaar tussen duim en wijsvinger.
- Dan knip ik ze af, zonder ze los te laten.
- Vervolgens duw ik ze voorzichtig in de stekker, waarbij ik duim en wijsvinger rustig los laat.
- In die korte afstand en nauwe opening kunnen ze bijna niet meer van plek veranderen.
- Daarna kijken of ze wel helemaal er in zitten tot aan de metalen stukjes.
- Die druk je dan met de tang of zoals ik het vroeger deed, met een schroevendraaier over de draadjes.
Nu kun je testen. Of je de kabel dan nog vastklemt of dat eerst doet maakt voor de volgorde en werking niet uit.

Mag hopen dat dit je verder helpt.

Nog even gezocht, hier staat een video die laat zien wat ik vertelde.
 
Laatst bewerkt:
lukt nog niet

na een paar dagen een crossed clable proberen te maken lukt het nog steeds niet
ik vind die kleuren erg verwarrend of ik stop ze er niet goed in
 
Heb je de video van post #6 gezien?
Je kunt er natuurlijk nog meer bekijken op youtube.
Ik moet zeggen, dat het tegenwoordig eigenlijk bijna altijd de eerste keer goed gaat. In het begin was dat wel anders. Oefening baart kunst.

Ik zou zeggen, kom effe langs dan kijken er er even samen naar.....:shocked:
Dat effe slaat niet op de reistijd.:D

Ik heb nog eens je originele bericht gelezen:
Maar ik krijg die draadjes niet in de juiste gaatjes en al heb ik die LAN TESTER aan er komen geen groene lampjes

Ik kan me voorstellen dat iets fout gaat maar dat er geen lampje brandt bij de tester dat is raar.
Zitten er batterijen in? Test eens een willekeurige andere kabel waarvan je weet dat hij in orde is.
Misschien is alleen het testen niet in orde.

Hier een youtube filmpje https://www.youtube.com/watch?v=e9JWJZdTyeo
 
Laatst bewerkt:
sorry voor late reactie....

Nee die lampjes branden wel als ik er een werkende kabel in doe....

Maar hij zou rood moeten knipperen als er iets niet klopt en als ik de kabel gemaakt heb geeft die geen signaal

kortom er zit iets niet goed
 
Vreemd.
Mijn lantester heeft geen rode lamp/ledjes.
Op de twee onderdelen zie ik de ledjes een voor een aan en uit gaan.
Op het grotere deel worden de signalen door de draadjes gestuurd, een voor een van links naar rechts (of andersom?) Resulterend in de ledjes die van boven naar beneden, een voor een aan en uit gaan. Een loop licht.
Het kleinere deel zou precies hetzelfde moeten laten zien. Als daar ledjes niet aan gaan of de volgorde anders is dan is het foute boel.

Mocht je een multimeter meter hebben en kun je beide stekkers naast elkaar kunnen leggen, dan kun je daar mee ook, omslachtiger en priegelwerk als je er niet ervaren mee bent, controleren of het goed zit. Ik vind een tester handiger.....
Druk een pen van de ohm meter op het linkse metalen stripje van de ene stekker op het zelfde stripje van de andere stekker. Als dat bij benadering 0 ohm is of als hij piept dan is die draad goed. Dat doe voor alle 8 draden/stripjes. Dan weet je of er iets fout zit.

Ben benieuwd of je zo verder komt.
 
nou ik wordt er gek van

zit al een hele dag te klieren mijn kabel wordt steeds korter
is er geen trucje?

ik heb een motorische beperking dus ik ben niet zo handig in die dingen
 
Trucje? Langere kabel kopen.......;)


Aha! Een motorische beperking. Dat verklaart waarschijnlijk veel. Er zijn dan helaas dingen die je veel moeite en tijd kosten. Dan moet je een keuze maken.
In dit geval zou ik zeggen laat je door iemand helpen met dit priegelwerk.

Iemand met jam potjes glazen in zijn bril kan het vergeten om piloot te worden. Dus moet die zich laten vliegen.
Als dit priegelwerk je motorische grens overschrijdt, moet je ondersteuning, hulp, zoeken. Niet leuk maar het is niet anders.

Als je in de buurt van 045 woont wil ik je graag komen helpen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan