Dubbele relatie tussen 2 tabellen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Berichten
1.233
Ik kreeg van iemand een db die ik veronderstel uit te leggen en te verbeteren. Uitleg komt normaal morgen, van een gebruiker die de DB niet zelf heeft gemaakt en denk ik weinig kennis van Access heeft.
In de tabellen die voor mij mysterieuze velden bevatten zijn geen sleutelvelden aangemaakt, en er zijn geen relaties op DB niveau gemaakt.
In de queries zijn wel relaties gelegd, die er o.a. zo uitzien:
Zijn dergelijke dubbele relaties gebruikelijk?
Relaties.jpg
 
Om met je vraag te beginnen: dit soort joins kan prima, als er geen primaire sleutelvelden zijn. Zo kan een sleutel ook bestaan uit twee of meer velden, die je dan in een query met een andere tabel óók op deze manier aan de andere andere tabel moet koppelen. Een sleutel kan desnoods een combinatie van velden zijn.
De ‘meervoudige koppeling’ werkt alleen goed (unieke records koppelen) als de samengestelde koppeling ook als unieke index werkt.
Ik kom dit soort constructies meestal tegen als ik externe data moet importeren, waarbij ik dan niet het sleutelveld meekrijg, maar wel gegevens die herleiden naar een unieke waarde. Bijvoorbeeld een tabel met de velden Postcode en Huisnummer, die ik zo kan koppelen aan de stratentabel om het StraatID op te zoeken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan