Router of Switch ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

KevinL

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2015
Berichten
36
Huidige situatie:
- Bendeden > EPC 3940 modem/router (volledige functionaliteit: werkt als router en heeft wifi)
- Boven > Netgear router (werkt nu in feite als switch, wifi functie uitgeschakeld)

Omdat we de internetsnelheid wat bij ons abonnement hoort bij lange niet haalde (77 mbit), ben ik het een en ander gaan uitzoeken.
Conclusie: zowel pc, laptop als netgear router zijn al wat ouder en kunnen blijkbaar alleen 100 mbit aan.
Inmiddels nieuwe netwerkkaart gekocht voor pc en internet snelheid is nu mooi tussen de 250 en 300 mbit, maar dan wel utp kabel rechtstreeks op pc aangesloten.

Nu mijn vraag of ik nu een nieuwe (gigabit) router of switch moet kopen ter vervanging van oude netgear router, wat zijn de verschillen ?
Hoe werkt het eigenlijk precies, stel je hebt een router/switch met 5 poorten, maar er zijn er maar 2 in gebruik, wordt de internetsnelheid die aangeleverd wordt dan alleen maar verdeeld over die 2 poorten, of standaard over alle 5 poorten ? Domme vraag misschien. :rolleyes:
 
Heeft de epc 3940 gigabit uitgangen?
Netgear router zou ik dan zeker vervangen voor een gigabit switch.
 
Ja EPC 3940 heeft inderdaad gigabit uitgangen.

Ik heb inderdaad toch maar voor een gigabit switch gekozen, ook weer van NetGear.
Internetsnelheid volgens speedtest is hetzelfde dan zonder switch, dus werkt prima zo.

Ik zal dit topic als 'opgelost' markeren. :thumb:
 
suc6 :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan