Alle spaties na een regel verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.516
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Er staan ontelbare spaties na een regel. Hoe verwijder ik die na alle regels in een document?
 
Ik doe dat met een Zoek-en Vervang actie. Dus bijvoorbeeld eerst alle combinaties van <spatie><spatie><spatie><punt> vervangen door <punt>, net zo lang tot er niks meer over is (gaat best snel), dan <spatie><spatie><punt> en als laatste <spatie><spatie><punt>. Eventueel herhalen voor uitroeptekens en aanhalingstekens, als die combinaties ook voor komen. Het loont doorgaans niet om daar een macro voor te maken.
 
Ik heb omdat de tekst het toeliet met Vervangen een spatie getypt en dan vervangen. Gaan alle spaties weg, ook in de tekst. Echter het moet ook anders kunnen. Wat is het teken voor het regeleinde en/of harde return? Dat invoeren '? spatie' en dan vervangen '?'
 
Ik heb omdat de tekst het toeliet met Vervangen een spatie getypt en dan vervangen. Gaan alle spaties weg, ook in de tekst. Echter het moet ook anders kunnen.
Precies; had je het gedaan op mijn manier, dan had het prima gewerkt. Je wilt namelijk niet alle spaties verwijderen, je wilt de dubbele (of meervoudige) spaties verwijderen. Overigens stel je nu een andere vraag:

Er staan ontelbare spaties na een regel. Hoe verwijder ik die na alle regels in een document?
Een regel is een niet-gedefinieerd object in een document, want een regel is niets meer dan één 'lijn' met tekst. Hoeveel tekst, hangt af van het gebruikte lettertype en de lettergrootte. Aanpassing van één van de twee verandert niet de regel, maar hooguit dus de tekst die op die regel staat.

Daarnaast bestaat je tekst uit alinea's die je afsluit met een <Enter> en zo'n alinea bevat dan zinnen (afgesloten met een leesteken zoals een punt of een uitroepteken. En dan heb je ook nog regeleindes die me maakt door op <Ctrl>+<Enter> te drukken. De plek waar jij nu de overtollige spaties ervaart is nu dus niet achter het einde van een zin, maar blijkbaar aan het eind van een alinea/regeleinde? Dat is dan toch wat anders :). Neemt niet weg dat de oplossing hetzelfde is, want je wilt dus nog steeds alle overtollige spaties achter een punt verwijderen. En dat gaat op de manier zoals ik beschreef: <punt><spatie><spatie> dan vervangen door <punt><spatie>.
Eventueel kun je alle spaties aan het eind van een alinea vervangen door <spatie><spatie><^p> te vervangen door <^p> tot er niks meer vervangen wordt (alinea-einde), en vervangen door <spatie><spatie><^l> te vervangen door <^l> (regeleinde)
 
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ga ik de volgende keer zo doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan