• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kleuren tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

lobelvin

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2014
Berichten
226
Hallo,

Zou het mogelijk zijn om in een kolom (vb. zoals in bijlage) in B1 te vermelden hoeveel rode cellen er staan van B2 tot B100. (eventueel andere kleuren ook mogelijk)

Alvast bedankt voor de hulp.
Lobelvin
 

Bijlagen

  • kleuren tellen.xlsx
    8,8 KB · Weergaven: 43
Gebruik de zoekmachine van helpmij en zoek op kleuren tellen.
Je komt er dan vele tegen, dis keus genoeg.
 
Waarom worden de cellen rood? Het is veel simpeler om die voorwaarde op de een of andere manier te gebruiken bij de optelling.

Optellen op kleur wordt een VBA-oplossing.
 
hallo,

bedankt voor de tip! maar ik geraak er met mijn beperkte kennis van Excel niet goed wijs uit, kan iemand in het bijgevoegde bestandje eens een oplossing formuleren? met voorwaardelijke opmaak kom ik niet verder want er zijn te veel voorwaarden aan verbonden om deze allemaal op te sommen in een VO, ik kleur de cellen die in aanmerking komen dagelijks bij en het kleur speelt eigenlijk geen rol welke het is.

alvast bedankt,
Lobelvin
 
Het kan doormiddel van filteren op kleur. Je kunt dit pas doen wanneer er bijbehorende gegevens zijn naast kolom B. Hier een voorbeeld bestand.
 

Bijlagen

  • kleuren tellen.xlsx
    9,5 KB · Weergaven: 36
omdat je het zo mooi vraagt.
 

Bijlagen

  • kleuren tellen (1).xlsm
    17 KB · Weergaven: 52
Hallo,

Hartelijk dank voor de oplossingen, de oplossing van "emields" lijkt mij de beste, maar mag ik nog vragen, ik zou een optelling moeten maken in meerdere kolommen maar per kolom het resultaat, met dus bovenaan het resultaat van de kleuren in elke kolom apart, kan dit met 1 en dezelfde knop of moet ik per kolom een knop/macro maken? zie bijlage

Nog een klein vraagje, ik zie bij de VBA code in de macro voor de kleurtoewijzing ROOD 255 staan, dit is het eerste gedeelte van de RGB code, waar zijn de 2 nullen gebleven,:shocked: stel dat ik een andere kleur neem dan rood :rolleyes: wat zet ik dan?

Alvast bedankt,
lobelvin
 

Bijlagen

  • kleuren tellen (2).xlsm
    17,4 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Meestal wordt hier een UDF voor gebruikt.

Code:
Function VenA(r1 As Range, r2 As Range) As Long
  For Each cl In r1
    If cl.Interior.Color = r2.Interior.Color Then VenA = VenA + 1
  Next cl
End Function

Afhankelijk van hoe je de cellen kleurt zal je op <F9> moeten drukken om het geheel te herberekenen.
 

Bijlagen

  • kleuren tellen (2).xlsm
    16,2 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
of zo
 

Bijlagen

  • kleuren tellen (1).xlsm
    17,3 KB · Weergaven: 54
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan