Windows 10 installeren op een oude computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

slavik

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2019
Berichten
417
Hello, beste medewerkers,

Ik heb een vraag. Ik wil windows home 10 (OEM versie) installeren op een oude computer Q-force esprit 6750, 2 GHz en geheugen 2 GB .Nu is het zo dat Microsoft met de lancering van windows 10 strenger is geworden. Men kan dus een OEM installatie enkel op een nieuwe pc uitvoeren. Nu heb ik gelezen dat wanneer je de harde schijf volledig wist en het BIOS leeg maakt(fabrieksinstellingen),dat je dan toch nog windows home10 kunt installeren op jouw oude pc.
Is dat juist? En als je een Retail wil kopen, kan die enkel gebruikt worden om windows 7 te upgraden naar windows 10, of kan je die ook installeren zonder upgraden?
gilbert :(
 
Allemaal fabeltjes...je kunt Win 10 op elke pc installeren zodra deze aan de minimale systeem-eisen van Win 10 voldoet.
Of Windows daarna succesvol wordt geactiveerd hangt af van je licentie-code.
De licentie-code is nl. gekoppeld aan de Windows-versie ( OEM, Retail, Pro etc ).
 
De licentie-code is ook aan de computer gekoppeld, dacht ik. Of was dat bij vroegere Windows versies?
Voor zover ik het begrijp kan je een aangekochte Windows maar op 1 computer installeren. Het is zelfs zo dat je na enkele keren diezelfde Windows op dezelfde computer installeert (??vanaf de 4de keer??) een nieuwe code bij Microsoft moet aanvragen.

Voor de rest ga ik helemaal akkoord met Scapheap: "je kunt Win 10 op elke pc installeren".
Ik heb een Sony multimedia laptop met bijhorende afstandsbediening. Daar stond Windows Vista op. De Viste heb ik geüpdatet met Windows 7. Op de Sony website stond dat Windows7 OK was maar Windows 10 niet.
Ik heb de harde schijf geformatteerd en Windows 10 Pro geïnstalleerd. Mijn laptop draait nu al 1 jaar prima onder Windows 10 ongeacht de uitspraak van Sony "Windows 10 niet geschikt". Ook de afstandsbediening doet zijn werk nog steeds.
 
De code is in 1e instantie gekoppeld aan de Windows-versie, je kunt geen Pro installeren met een OEM code.
Pas tijdens de activatie wordt er een digitale ( hardware ) handtekening van het systeem op de server van MS geschreven, en dan is de geïnstalleerde versie gekoppeld aan betreffende pc.
Bij win 10 heb je die daarna niet meer nodig bij een her-installatie, systeem wordt dan automatisch geactiveerd als er een werkende internetverbinding is, tenzij je een ander moederbord hebt geplaatst bijv.
Dan komt de handtekening niet overeen en wordt er niet geactiveerd.
Als je een Retail-versie hebt kun je die op een compleet ander systeem ook installeren, daarvoor betaal je ook bij aanschaf.
 
Vriendelijk dank voor de reacties op mijn vraag. Maar helemaal kom ik er niet uit .Ik heb twee jaar geleden Windows pro besteld bij eSoftwaredownload.nl en deze als OEM installatie geïnstalleerd op mijn oude computer. Dat was geen probleem. Maar ja het gaat nu om een OEM versie van Windows home 10 met de regel,dat je deze alleen mag installeren bij aankoop van een nieuwe pc. Dit staat overal op het internet vermeld.

Allemaal fabeltjes...je kunt Win 10 op elke pc installeren zodra deze aan de minimale systeem-eisen van Win 10 voldoet.
Mijn pc heeft de processor Intel CORE E6750 Duo 2,66 GHz en 2 GB memory .Dus aan de systeem-eisen van Windows 10 wordt voldaan.

Of Windows daarna succesvol wordt geactiveerd hangt af van je licentie-code.
De licentie-code is nl. gekoppeld aan de Windows-versie ( OEM, Retail, Pro etc ).
.

En hier wringt het schoentje. Je kunt de OEM installatie enkel doen als je de juiste licentie-code hiervoor wordt gebruikt en op een nieuwe pc. En de Retail installatie volgens de regels van Microsoft mag wel op een oude computer worden geïnstalleerd of geüpgraded, daarvoor betaal je ook meer.
Je kunt natuurlijk Windows home 10 op elke computer installeren met de juiste systeem-eisen, maar wat voor zin heeft dit als jouw licentie-code niet goed werkt, omdat je een licentie -code voor een OEM installatie hebt gekocht, die veel goedkoper is dan de Retail versie.
Maar.... ik vraag me af als je uw harde schijf hebt geformatteerd en de BIOS terug op fabrieksinstellingen zet, of het Windows home besturingssysteem dan nog kan zien of het gaat om de aankoop van een nieuwe computer of een reeds bestaande oude pc. Indien Windows home 10 daarna niets meer kan controleren op het moederbord dan kan dus nog wel een OEM installatie worden gedaan. Of heb ik het mis?
gilberto :confused:
 
Het moederbord van een pc van deze leeftijd heeft geen UEFI firmware maar een aloude BIOS, hetgeen inhoud dat de BIOS geen licentie-info bevat.
Ditzelfde geldt voor het formatteren van de HDD, dit wordt in de regel tijdens de installatie gedaan waarbij ook de nodige partities op de schijf worden gemaakt.
Terugzetten naar fabrieksinstellingen het dan ook totaal geen zin, er is geen licentie-info aanwezig die daardoor zou worden "gewist".
Daarbij: als betreffende pc nooit eerder Win 10 heeft gedraaid is de hardware fingerprint dus bij MS niet bekend en is die oude pc voor MS een "nieuw" systeem hoewel de hardware antiek is.
 
Thanks. Dat is nu echt een antwoord van een professionele Windows kenner. Ik leer altijd maar bij. Ik ben ook al ouder en de nieuwe Windows systemen met UEFI firmware zijn mij niet zo bekend. Het is ook veel omslachtiger geworden om in de UEFI de opstartlijst te vinden voor het wijzigen van de boot volgorde. Bij mijn MSI CR61 laptop moet je bij de opstart op F3 indrukken en dan kom je in de Recovery, waarna je na een paar klikken de UEFI firmware met zijn instellingen kunt vinden en aanklikken. Bij de oudere Windows systemen druk je gewoon bij het opstarten op de DEL toets en je komt in de BIOS terecht. Dus veel sneller.
Ook kan ik de data van de temperatuur van de cpu niet terugvinden in mijn UEFI firmware. In de oude BIOS is dit geen probleem.
Maar ik heb nog een vraagje. Ik heb deze namiddag een image (volledige systeem back-up) van mijn Windows 8.1 gemaakt. Kan ik deze image installeren op de 500 gb geformatteerde sata harddisk in mijn oudere pc? Mijn laptop MSI CR61 werkt met UEFI en de oude computer(2008) met BIOS. Is dat een probleem?
gilberto ;)
 
Welke toets je moet indrukken om in de BIOS / UEFI te komen verschilt per BIOS-fabrikant ( Award, Phoenix etc ), bij de ene is dat de [Delete] -toets, bij de ander de F2 of zelfs [Escape].
Zo is dat ook bij het opstartmenu, vaak F12 maar kan ook F8 of F10 zijn.
Ik heb een aantal jaren geleden afscheid genomen van mijn laptop, en heb uitsluitend nog desktop-pc's en 1 tablet ( iPad ) in huis.
In UEFI zijn vaak bepaalde instellingen "verstopt" en moet je de UEFI van "basic" naar "Advanced" omschakelen om bepaalde functies te kunnen zien waaronder de temps en fan-snelheden etc.

Wat betreft je laatste vraag: indien je de image correct hebt gemaakt, dus incl. bootsector, is dat uiteraard mogelijk.
Echter betwijfel ik of de oude pc dan wil opstarten omdat de hardware compleet anders is, met name de moederbord chipset-drivers zijn daarbij een probleem.
Ook zal de oude pc met de Win 8.1 image niet willen activeren omdat de fingerprint niet klopt met degene die met deze licentie-code reeds op de server van MS staat.
 
Thank you.

Ik verkies ook liever een desktop in de plaats van een laptop. De reden hiervan is dat ik drie laptops heb die constant zijn aangesloten op het stroomnet. Deze laptops blijven altijd op de bureaus staan. Dit verbruikt jaarlijks dus heel wat sluikstroom. Daarom kijk ik nu uit naar een mini-pc Pointer NUCC8I3BEK/Core i5-8259U 8 GB DDR4 250 GB SSD WiFi+BT 559 €. Die kun je na gebruik uitschakelen zodat er geen stroomverbruik meer is.
Op het internet staan ook verschillende websites met barebones afgebeeld. Daar moet je wel nog een ssd + geheugen + besturingssysteem Windows 10 bijkopen. Er is ook een VESA-adapter voorzien om de mini-pc op de achterzijde van de monitor te plaatsen, zodat je ruimte bespaart op jouw bureel.
Ik weet niet of er ook een mini jack plug 3,5mm ingebouwd is op het mobo, een mini jack aansluiting voor een hoofdtelefoon staat er wel op. Er is ook een M2-NVMe slot voorzien voor een snelle ssd express + een sata 3 aansluiting voor ssd 2,5 of harde schijf 2,5. Je moet wel opletten als je een nieuwe monitor koopt dat die is geschikt voor de VESA-adapter.
Dat is juist, de fingerprint van mijn laptop i3 image zal niet overeenstemmen met de fingerprint van mijn experience licentie-code op hun server. En ook de drivers voor de chipsets zullen niet geschikt zijn.
Nog een vraagje. Hoelang kan een laptop van de netstroom verwijderd worden vooraleer de batterij leeg is?
grtz
gilberto :thumb:[/SIZE]
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste hangt helemaal af van de hardware in de laptop, de conditie van de betreffende accu / batterij en of de laptop volledig wordt afgesloten of in slaap-stand wordt gezet.
Dat zul je proefondervindelijk moeten vaststellen.
In elk geval is het zo dat laptop-batterijen het niet prettig vinden om continue aan een oplader te hangen.
De voortdurende laad- / ontlaadcyclus heeft een negatieve invloed op de staat van de batterij.
Niet zelden geeft een batterij onder deze omstandigheden na 1 - 1,5 jaar de geest, het zal wel duidelijk zijn dat een laptop niet gemaakt is voor deze vorm van gebruik, dan had men de batterij er wel uit gelaten.
 
Nogmaals bedankt. Dan wordt er bij de Windows 8 installatie ook een fingerprint gemaakt omdat er UEFI firmware op de laptop aanwezig is. Dus twee verschillende mobo's en een oude BIOS en dus niet mogelijk om de Windows 8.1 te installeren met een image .Maar als je een iso-bestand maakt van windows 8.1 en deze brandt op een schijf of usb stick, en daarna installeert met de licentie sleutel ,krijg je dus ook problemen met de installatie,omdat de fingerprint van Windows 8.1 niet overeen stemt met de oude BIOS..Ik wil maar zeggen dat het oppervlakkig is om te schrijven dat je de Windows 10 op ALLE pc's kunt installeren. Dit klopt niet, alleen als beide mobo's beschikken over UEFI firmware kan dit ,omdat deze dus de juiste fingerprint kan controleren. Of zit ik ernaast? Als je een Windows 8 op een pc of laptop met een oude BIOS hebt geïnstalleerd en deze Windows 8 op een andere oude pc of laptop met ook een oude BIOS op het mainboard wil installeren, dan zou het wel moeten kunnen. Ik lees ook op vele fora dat het niet goed is om de laptop constant aan de netstroom te laten staan. Mijn laptop MSI CR 62 M is reeds aangesloten vanaf 22-10-2014 en nog altijd met een goed werkende batterij. Wat ik wel eens merk,dat het blauwe ledje brandt terwijl hij niet is ingeschakeld. Vermits mijn laptop is gekocht bij een computerfirma, is ook het besturingssysteem door deze firma geïinstalleerd. Dus heb ik geen licentie sleutel ontvangen en ook was deze niet aangebracht op de onderzijde van de laptop.Natuurlijk als ik een iso-bestand wil maken van mijn Windows 8 of Windows 10,en dit iso-bestand wil installeren moet ik over de productcode beschikken.Ik heb deze productcode kunnen achterhalen door het progje ProduKey te installeren.Maar....ik vind het heel eigenaardig wanneer ik dit progje ook gebruik bij mijn Windows home 10. De productcode van mijn Windows home 10 is gewijzigd, toen de eerste week na aankoop van de nieuwe pc het motherboard moest worden vervangen.Ik heb toen de activatie moeten maken met de automatische Microsoft centrale. Wat blijkt nu!!! De licentie sleutel die op mijn aangekocht Windows home 10 dvd staat vermeld verschijnt op het scherm,NIET de gewijzigde productcode die ik telefonisch heb gemaakt.Wat is hier aan de hand? Want als ik een iso-bestand wil maken van Windows home 10 ,welke productcode moet ik dan invullen???
grtz,
gilberto
 
Bij her-activatie van een eerder geactiveerde Windows 10 wordt er geen nieuwe product-key gemaakt maar het is een soort bevestiging van de eerdere installatie maar dit maal met afwijkende hardware.
Microsoft hanteert daarvoor bepaalde beleidsregels die zelfs de helpdesk-medewerkers je niet kunnen uitleggen, dt heb ik zelf meermaals ervaren dus kan ik je ook niet duidelijk maken welke voorwaarden / regels dat zijn.
Overigens heb je met niets met deze situatie te maken als je beschikt over een zgn. "Retal" licentie, die kun je naar elk gewenst systeem meenemen en installeren, jong of oud.
Dit gedoe speelt alleen bij de goedkopste licentie waaronder de Home en Pro licenties.
 
Daar ben ik het volkomen met eens. De vraag is natuurlijk of dit goed te keuren valt dat Microsoft op deze wijze zijn besturingssystemen aan de man brengt. Er zal altijd een klasseveschil zijn in onze maatschappij met grote en kleine inkomens. En moeten degenen met minder financiële middelen dan het slachtoffer zijn van zulke commerciële concurrentie met als uiteindelijk doel nog meer winst te kunnen maken? Microsoft profiteert van het feit dat Macintosh zijn computers veel duurder verkoopt, zodat de meerderheid toch bij hen terecht komt. Het gaat hier om een zelfde product met het doel een computer bestuurbaar te maken. Waarom mocht men enkele jaren terug zijn OS op meerdere pc's installeren zonder activatie en kan dit nu niet meer? Het is kort door de bocht om te zeggen dat je bij een Retail handelaar, dit niet voor hebt en je dus meerdere malen jouw Windows kunt installeren. Ja als je meer betaalt. Waarom moet men nu meer betalen terwijl dit zo niet was? En de regel die oplegt als een component zoals een mobo wordt vervangen, de activering op jouw Windows wordt verbroken.
Weet je, ik kocht een nieuwe computer bij de firma COMPUDEALS. Toen de computerdealer de pc bracht werkte hij goed. Twee dagen later startte hij niet meer op. Het mainboard werd vervangen en alles werkte perfect. Maar toen ik de pc met Windows home 10 weer opstartte verscheen een melding dat mijn besturingssysteem niet meer geactiveerd was en dus opnieuw moest worden geactiveerd. De computerdealer zei op mijn vraag of ik een nieuwe dvd met Windows Home 10 kon krijgen, omdat de productsleutel niet meer geldig was, dat dit niet meer ging. De kous was er af voor hem en ik kon maar zien wat er van kwam. Na wat zoekwerk op het internet vond ik de oplossing om telefonisch met de automatische telefooncentrale van Microsoft mijn Windows Home 10 weer te activeren. Niet dat dit zo gezellig is, want je moet goed luisteren en op tijd alle cijferreeksen noteren. Je betaalt 130 € voor een nieuwe DVD met Windows Home 10 erop en je moet dan op zulke manier te werk gaan om toch met dit besturingssysteem weer te kunnen werken. Ik noem dit gewoon machtsmisbruik. Verder ga ik er niet op in, want het heeft toch geen zin. Ik heb nu mijn Microsoft account gekoppeld aan mijn activatie. Microsoft heeft toch ingezien dat ze verkeerd bezig waren en aan klantenverlies zouden kunnen gaan lijden. Het zou wat moois worden als men zoals Microsoft de regel zou opleggen, dat de auto 's die niet bij een Retail handel zijn gekocht maar op enkele autostraten zouden mogen rijden en de auto's die zijn aangeschaft bij een Retail handelaar op meerdere autobanen. Sorry dat ik zo reageer, maar dat is mijn persoonlijke mening hierover. Microsoft speelt een spel van kat en muis, ondanks de vele meldingen op het internet dat na een installatie van Windows 10 vele zaken waren ontregeld of verdwenen na de updates, die na de start van Windows 10 verschenen. Ik kan er voor inkomen dat je voor een Windows 10 Pro meer moet betalen dan een Windows 10. Kwaliteit heeft zijn prijs. Maar aparte regels opleggen wat je met dit product mag of niet vind ik er over. Dus het komt er dus op neer als ik een iso-bestand wil maken met de Media Creation Tool van Windows en op een usb stick opslaan, dit niet kan. Want ik heb geen geldige volwaardige productcode meer, alleen dezelfde productcode die opgeslagen is in de firmware van de UEFI. Want je moet een reeks van 5 cijfers invullen, en dat kan ik dus niet met alleen een bevestiging dat er nieuwe hardware is geplaatst. Dank zij de nieuwe regel van Microsoft kan ik het recht op mijn aangekochte DVD Windows Home 10 van 130 € niet laten gelden. Misschien dat jij nog iets weet of mijn iso-bestand van Windows 10 die reeds is opgeslagen op een usb stick, zal werken als ik deze installeer op een nieuwe harde ssd?
grtz,
gilberto :d
 
Dat is nu het antwoord van een medewerker, die gewoon zijn eigen mening vooropstelt en niet kan antwoorden op de gestelde vraag. Je gaat als mededenker alleen in op mijn persoonlijke visie die ik heb over de wijze waarop Microsoft zijn uitleen producten zoals je schrijft verkoopt. Omdat je onmachtig bent om mijn vraag te beantwoorden, reageer je dan maar op deze manier.
ga over naar een Linux distributie, is gratis.

En bij het ophalen van W10 wordt er helemaal niet om een key gevraagd.


Wat heeft dit met mijn stelling te maken? Ik schrijf over de verstrengde regelvoering die Microsoft nu toepast buiten voorgaande jaren, en het onderscheid van het gebruik van een Windows besturingssysteem. Of mag dit niet worden gezegd? Ik ben reeds meer dan twintig jaar een tevreden Windows gebruiker, maar dat belet me niet om de gewijzigde beleidsvoering die Microsoft nu aan de dag ligt, onder de loep te nemen.
Probeer liever te antwoorden op mijn vraag. Waar vermeld ik dat er bij het ophalen van W10 als iso-bestand om een key wordt gevraagd? Ik schrijf dat wanneer ik het Windows 10 iso-bestand dat vandaag is opgeslagen op een usb stick, wil installeren na een eventuele crash van mijn huidige Windows Home 10, ik door de gewijzigde hardware in mijn computer geen productcode meer kan invoeren om Windows 10 goed te laten draaien. Uw college heeft tenminste duidelijke antwoorden hierover, en spreekt van ondervinding dat zelfs de helpdesk crue van Microsoft Windows geen weet hebben om zulke situaties op te lossen.
Je kan en andere mening hierover hebben, maar denk eerst liever na voordat je zomaar de bedenkingen van iemand afbreekt, ik doe dit ook niet.
En Windows key's zijn ook goedkoop te verkrijgen hoor.
Juist. Maar dit vind je wel kunnen. Vraag je zich dan niet af hoe dit kan, besturingssystemen die door Microsoft verkocht worden voor de prijs van 130 €, en allerlei Nederlandse webwinkels die hetzelfde product aan de man brengen voor de helft minder.
En dan maar antwoorden, dan moet je die maar niet kopen. Dit is heel simplistisch en raakt kant noch wallen.
Dus als je iets weet om mijn vraag op te lossen, laat het dan weten.

gilberto :d
 
Volgens mij valt het vervangen van de HDD door een SSD niet binnen het restrictie-beleid t.a.v. de licentie-code, echter een moederbord of processor-vervanging wèl naar mijn beste weten.
Het zou dus geen probleem mogen zijn om de Win 10 installatie van betreffende ISO te activeren.
Mocht dat onverhoopt toch zo zijn, dan zou telefonische activatie uitkomst moeten bieden.

De discussie over het al niet niet fair zijn van de beleidsregels ga ik hier niet voeren, dat is aan een rechter om te beoordelen, ik heb daar echter wel een persoonlijke mening over maar ook die ga ik hier
verder niet verkondigen / onderbouwen omdat dit , inzake de vraagstelling van deze topic, niet van belang is.
Je kunt dezelfde discussie voeren over het Appstore beleid van Apple dat op dit moment in de media breed wordt uitgemeten.

Doe je voordeel met de gegeven informatie en reclameer anders bij de pc leverancier voor het verkrijgen van een nieuwe licentie-code als mocht blijken dat 1 en ander niet naar behoren functioneert.
Zij zouden jou voor weinig ( € 25 ) aan een Win 10 Home OEM licentie moeten kunnen helpen, zoals je die ook zelf voor dat bedrag kunt aanschaffen ( wat je logischer wijze niet wilt uiteraard, zou ik ook niet willen in deze situatie ).
In mijn ogen is de pc leverancier de aangewezen partij dit probleem op te lossen aangezien je garantie zou moeten hebben op je aankoop.
 
Laatst bewerkt:
Opnieuw ga ik volledig akkoord met uw bevindingen over mijn vorige post.Het is juist dat mijn persoonlijke visie hier niet moet worden gesteld,maar ik ben reeds 71 jaar en door de soepele beleidsregels van Microsoft in het verleden, ben ik nu verontwaardigd over hun hedendaagse verkoopstechniek. Het is geen harde schijf of ssd die is vervangen,maar een moederbord na de eerste week van aankoop.Dat is al een negatief feit t.o.z van de firma Compudeals,een spiksplintere niruwe pc met Dvd Windows Home 10 ,die na de eerste week na aankoop niet meer werkt. Is het toeval of is er een revisie mobo geplaatst in deze computer,je hebt er geen zicht op.En ik ben pas nu te weten gekomen dat ik bij de aankoop van drie laptops bij deze computerfirma ,geen productsleutel heb ontvangen.wat wel wat naïef was van mij om dit niet na te vragen. Pas nu besef ik dat een computerdealer die een laptop levert ook een productcode moet aanbrengen op het aangekochte toestel.Ik kom nu wel tot de conclusie dat de verkoper dit wel wist en moedwillig zweeg.Maar je verwacht dit niet van een computerleverancier in jouw dorp, die steeds snel komt als je een computerprobleem hebt.Sinds hij niet meer volledig zelfstandig werkt,maar aangesloten is bij de firma Compudeals is hij dus ook afhankelijk van de wijze waarop deze computerfirma hun pc's assembleren.
Ook de verkoopstechniek die wordt toegepast door deze firma die in België met 300 medewerkers samen werkt, is bedenkelijk. Wanneer je een laptop bestelt bij deze firma wordt deze aangeboden op hun webwinkel zonder het O S Windows Home 10. Je krijgt de keuze om zelf een Windows Home 10 te kopen op Dvd of in de Windows Store of op nog een andere manier.Je kunt ook kiezen zoals de meeste kliënten doen, om de computerdealer het besturingssysteem te laten installeren op de aangekochte laptop.Hij maakt dan ook een recovery usb stick 32 gb . Voor de recovery usb stick betaal je 23 € en voor de installatie van Windows Home 10 60 €. Dit is natuurlijk goedkoper dan wanneer je het O S Windows Home 10 zelf installeert aan de prijs van 130 €. Je denkt niet verder na en beseft ook niet dat de productcode normaal duurder is.Het is zoals je schrijft dat deze handelaars de licentie-codes goedkoper kunnen aanschaffen, door de grote hoeveelheid licentiesleutels die ze aankopen bij Microsoft.Ik heb een e-mail bericht naar mijn pc verdeler gestuurd en om uitleg gevraagd. Hij antwoordde dat hij op reis is tot 10 juli. Ik wacht dus af. In feite kan ik de productcodes van mijn drie laptops achterhalen met het progje ProduKey, dat de licentie code laat zien op het scherm na het installeren van dit tooltje.Maar dan gaat het over drie laptops die met Windows premium 8.1 werken.
Ik zal de hoofdzetel op de hoogte brengen van de dubbele activatie die ik heb moeten uitvoeren zonder de hulp van de plaatselijke leverancier.Het droevige van mijn situatie is dat ik de Windows 10 die ik heb gedownload en geïnstalleerd met de Media Creation Tool op een usb stick 32gb, niet kan testen of die zal werken met de originele productcode die in de firmware UEFI staat van mijn pc met Windows Home 10 erop. Ik beschik niet over meerdere computers waarop ik dit kan uittesten zoals deze firma.
Ik ben al blij dat de mogelijkheid bestaat om telefonisch een nieuwe activatie te verkrijgen.Dank voor jouw raad en de motivatie om deze computerfirma aan te schrijven over mijn dubbele activatie door een mankement van een nieuwe aankoop.
gilberto
 
Laatst bewerkt:
Sorry maar sommige letters of tekens worden na het verzenden van mijn tekst niet weergegeven in de oorspronkelijke vorm.
gilberto
 
Of het nalatigheid is ( geweest ) van de pc-leverancier laat ik even in het midden, puur vanwege het feit dat de informatie van 1 kant komt.
Niet dat ik uw versie niet geloof maar hoor en wederhoor maakt het fair.
Wel ben ik van mening dat de pc-leverancier iets meer rekening had mogen houden met uw leeftijd en het feit dat u niet zo op de hoogte bent van de technische ontwikkelingen als cliënten die 2 of 3 generaties jonger zijn.
Er had dus, met name op het adviserende en informatieve vlak wat meer moeite gedaan mogen worden.

Een moederbord-fabrikant maakt duizenden moederborden per jaar en ondanks de kwaliteitscontroles kan er altijd 1 tussen zitten die niet helemaal fris is en binnen korte tijd de geest geeft.
Dat is nu eenmaal zo en kun je nooit voorkomen, dat gebeurt ook met voedingen, videokaarten, monitoren, tv's etc.
Het is wel zo dat de pc-leverancier, na vervanging van het moederbord, had moeten controleren of Windows nog geactiveerd was.
Dat is naar mijn gevoel niet gebeurd, men heeft even snel het moederbord vervangen, de bekabeling weer aangesloten, even getest of alles opstart en de boel dicht geschroefd.

Overigens is het met de 3 laptops met Win 8.1 erop zo dat op die toestellen geen stickers meer aanwezig zijn met daarop de licentie-code.
Deze sleutel zit nl. ingebakken in de UEFI ( BIOS zo je wilt ) waardoor die noodzaak van vermelding er niet langer is, dat geldt ook voor Win 10 als dat af fabriek voor geïnstalleerd is.

Jouw verhaal lezende is het wel een winkel die weet hoe ze geld moeten verdienen...
Je kunt online een licentie-code voor Win 10 Home of Pro aanschaffen voor minder dan € 25.
Deze code krijg je per email toegestuurd en deze werkt met de ISO die al op jouw usbstick staat.
Als je deze code tijdens het installeren invoert als daarom wordt gevraagd zal de bijbehorende Windows-versie ( Home / Pro ) geïnstalleerd worden.
In jouw geval, als activatie voor problemen blijft zorgen, ben ik van mening dat de pc-leverancier deze kosten voor een nieuwe licentie voor zijn rekening zou moeten nemen, al was het maar uit coulance.
Ze hebben dik verdient aan de verkoop van betreffende pc en met name de Win 10 DVD van € 130.
 
Bedankt voor uw uitvoerig antwoord. Door uw inzicht krijg ik steeds meer een klare kijk op de situatie die zich heeft voorgedaan door een moederbord te vervangen en de deactivatie van Windows Home 10.Het schuilt hem soms in kleine onbenullige dingen die je eerst niet opmerkt, en pas later tot de ontdekking komt dat een betrouwbare computerdealer soms te kort schiet, in zijn taak om de cliënt op de hoogte te brengen van vernieuwingen bij de aankoop van een laptop. Je gaat ervan uit dat een verkoper die zelf zelfstandig heeft gewerkt in de computerbranche ook alle nieuwe ontwikkelingen volgt op de voet. Dit is blijkbaar niet het geval bij mijn computerdealer. Ik ben steeds snel en goed geholpen door hem in het verleden, maar heb ook nare ervaringen meegemaakt door hem steeds te vragen als er problemen waren, terwijl hij toen werkte voor Q-Force .Toen ik voor mijn zoon een nieuwe desktop aankocht Q-Force esprit 131 VHP, moest de opstart steeds 4 tot 5 maal herhaald worden opdat de computer goed opstartte. Dit heeft 4 maand geduurd en toen ik belde naar de computerdealer stelde hij voor om een geheugenlat minder in de pc te laten zitten. Dit had ik ook gelezen op het internet en het bracht niet veel aan de dijk. Mijn zoon die mindervalide is kreeg daardoor meer stress te verwerken en maakte zich dikwijls kwaad. Ik heb ook teveel en te lang op mijn vaste pc verdeler gerekend, met steeds maar uitstel van een goede en degelijke herstelling van de pc. Ik had gekeken in de computerkast en zag dat er op de geheugenlatten Dual Channel DDR2 665 stond aangeduid.
Nochtans staat op de manual van het ABIT IP35- E mobo aangeduid dat er Dual Channel DDR2 800 moet worden geplaatst. Maar als leek reageer je daar niet verder meer op. Ik heb toen de hoofdzetel van Q-Force gebeld en alles uitgelegd. Twee dagen later kwam er reeds een reparateur die een nieuw moederbord en 2 geheugenlatten Dual Channel DDR2 800 installeerde. Ik had nochtans geen enkele opmerking gemaakt over het verschil in geheugen, dat geplaatst was op mijn mainboard en wat in de handleiding van deze pc stond aangeduid. Nu weet ik dat het geheugen welke zich op het moederbord bevindt moet voldoen aan de eisen die gesteld zijn van het mobo en in de handleiding vermeld zodat de FSB de data goed kan transporteren aan de juiste snelheid. Dit was blijkbaar niet het geval. Mijn computerhandelaar bleek toen ook niet in staat of wilde niet omdat hij niet meer zelfstandig werkte tussenkomen om de pc goed te herstellen. Omdat ik voorheen door mijn computerman een desktop had laten samenstellen met alle componenten door mij zelf gekozen zoals cpu, memory, videokaart geluidskaart, dvd-player en deze pc 18 jaar uitstekend heeft gewerkt, bleef ik hetzelfde vertrouwen bewaren. Maar nu besef ik dat vanaf hij voor een ander firma werkt die de computers en laptops aankoopt of samenstelt, eigenlijk niet veel inbreng heeft in de assemblage en nazicht van de afwerking van de computers en laptops die hij doorverkoopt. Dit is dus nu weer gebeurt met de tweede firma waarmee hij in zee is gegaan. Toen ik opbelde en zei dat de nieuw aangekochte desktop met Windows Home 10 na twee dagen niet meer kon opstarten, probeerde hij weer met het voorstel om een geheugenlat minder op het moederbord te laten zitten. Ik zei dat ik daar niet meer op in ging en absoluut wilde dat hij de pc onmiddellijk naar Compudeals bracht voor reparatie. Het feit dat hij niet heeft opgemerkt( al of niet moedwillig) dat na de vervanging van het mamaplankje de activatie van mijn Windows Home 10 was geblokkeerd, toont aan dat hij niet te veel om garantie en klantensteun geeft. Ik lees veel klachten in fora op het internet waar mensen op dezelfde manier worden behandeld en er misbruik wordt gemaakt van de onwetendheid van de klant. Ik blijf ook met het raadsel zitten of de installatie van Windows Home 10 wil zou lukken, als ik de usb stick met het gedownloade iso-bestand kon installeren op mijn desktop met Windows Home 10 erop. Ik kan toch niet het risico nemen om een goed werkende Windows Home 10 te verwijderen en dezelfde productcode die ik met produkey heb gevonden, te gebruiken om het iso-bestand opnieuw te installeren? Het beste is zoals jij voorstelt om een nieuwe licentie-code aan te schaffen aan 25 € of iets duurder, hoewel daar ook risico's zijn aan verbonden of de sleutel wel zal aanvaard worden door Microsoft. Momenteel staan er op de webwinkel van Compudeals goedkope Lenovo laptops met intel i-3 of intel i-5 processors. Als je klikt op de specificaties van deze lenovo laptops, zal je merken dat er heel weinige gegevens zijn aangeduid ofwel in de Engelse taal. Maar wat wel belangrijk is in Vlaanderen dat het toetsenbord een azerty klavierindeling heeft en geen qwerty toetsenindeling, zoals bij de lenovo notebooks die op deze website worden aangeboden. Maar daar wordt geen enkele aanduiding in de specificaties of beschrijving van deze lenovo laptop weergeven op hun website. Dat vind ik zuiver verkoopbedrog, zeker als onwetende kopers zo een lenovo toestel kopen voor hun kinderen, omdat die laptops heel goedkoop zijn. Wanneer ik een reactie heb ontvangen van de firma Compudeals laat ik het je weten.
grtz,
gilberto :d
 

Bijlagen

  • DSC01603.jpg helpmij. nl 2.jpg
    DSC01603.jpg helpmij. nl 2.jpg
    100,8 KB · Weergaven: 66
  • helpmij.nl.jpg
    helpmij.nl.jpg
    89,5 KB · Weergaven: 59
Nog een aanvulling.
Als uw OEM (Original Equipment Manufacturer) het moederbord voor u heeft vervangen, moet uw pc automatisch opnieuw worden geactiveerd. Als deze niet wordt geactiveerd, heeft uw OEM mogelijk een CvE-kaart met een sleutel van 25 tekens onder een grijze kraslaag. U kunt Windows als volgt activeren.
Notitie
Als u de grijze laag die de productcode verbergt wilt verwijderen, kunt u deze voorzichtig wegkrassen met een muntstuk of uw nagel.
1. Selecteer de Startknop en selecteer vervolgens Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Activering .
2. Selecteer Productcode wijzigen.
3. Typ de productcode in die u vindt op het CvE (Certificaat van Echtheid) en volg de instructies.
Als u in bezit bent gekomen van Windows 10 door... Activeringsmethode Een gratis upgrade uit te voeren naar Windows 10 op een in aanmerking komend apparaat met daarop een legitiem exemplaar van Windows 7 of Windows 8.1 geïnstalleerd
Digitale licentie
Een upgrade voor Windows 10 Pro aan te schaffen in de Microsoft Store-app met Windows 10 geactiveerd Digitale licentie Als Windows Insider een upgrade uit te voeren naar de nieuwste Insider Preview-versie van Windows 10 op een in aanmerking komend apparaat met daarop een geactiveerde oudere versie van Windows en Windows 10 Preview geïnstalleerd Digitale licentie Een legitiem exemplaar van Windows 10 aan te schaffen in de Microsoft Store-app
Digitale licentie
Een exemplaar van Windows 10 aan te schaffen bij een geautoriseerde detailhandelaar
Productcode
U kunt uw productcode vinden op een etiket in de doos met Windows 10. Er wordt een digitale licentie aan uw apparaat verleend voor Windows 10 op basis van de geldige productcode die u hebt ingevoerd.
Als u uw pc hebt gekocht bij een fabrikant, moet de fabrikant, niet Microsoft, u een productcode verstrekken. Een digitaal exemplaar van Windows 10 aan te schaffen bij een geautoriseerde detailhandelaar
Productcode
De productcode is te vinden in de bevestigingsmail die u hebt ontvangen na het kopen van Windows 10 of in een digitale kluis die toegankelijk is via de website van de detailhandelaar.
Er wordt een digitale licentie aan uw apparaat verleend voor Windows 10 op basis van de geldige productcode die u hebt ingevoerd. Een Volume Licensing-overeenkomst voor Windows 10 of een MSDN-abonnement te hebben
Productcode
Uw productcode is beschikbaar via de webportal voor het programma. Een nieuw of gereviseerd apparaat aan te schaffen waarop Windows 10 is geïnstalleerd
Productcode
Uw productcode is vooraf geïnstalleerd op uw apparaat, opgenomen in de verpakking van het apparaat of vermeld op een kaart of het Certificate of Authenticity (Certificaat van Echtheid) dat is aangebracht op het apparaat.
Als u een gereviseerde pc hebt gekocht, moet de revisor, niet Microsoft, u een productcode verstrekken. Deze aan te schaffen in de Microsoft Store online
Productcode
Dus verschillende manieren om de activatie weer te laten werken, en blijkbaar heeft mijn computerdealer de gemakkelijkste oplossing gekozen: uw productcode is vooraf geïnstalleerd op uw apparaat
gilberto :d
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan