NAS benaderen van afstand

Status
Niet open voor verdere reacties.

lexcellern

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2015
Berichten
130
Ik heb weinig verstand van NAS en het het benaderen ervan dus ik vraag jullie help.

Binnen het netwerk heb ik een mapping (een schijfletter) naar de NAS (bepaalde mappen).
Nu wil ik de NAS ook van afstand kunnen benaderen, dus niet in het netwerk.
Dit kan ik wel doen via de browser door het adres in te typen en dan in te loggen, maar ik zou eigenlijk gewoon een map willen hebben in windows explorer, zodat als ik erop klik, ik meteen in de mappen van de NAS zit.
Kan dit en zo ja, hoe?
 
en waar wil je die map dan neerzetten zodat je er meteen van buitenaf bij kunt.
Is dat een computer die altijd op dezelfde plaats staat of .......
 
Een windows laptop, dus kan op verschillende locaties staan.
Is dat voldoende informatie?
 
Laatst bewerkt:
Welke NAS heb je? Velen hebben als een webbased filemanager.
het enige wat je moet doen is de NAs naar butien openen door middel van 'port forwarding' in je router.

Zorg wel voor goede updates van je NAS, of gebruik bij sterke voorkeur een VPN verbinding. Er wordt op internet echt massaal op poortjes en deurtjes gerammeld.
 
synology
Er staat een poort open en ik kan hem dus benaderen en de mappen en bestanden dus ook, via de browser, quickconnect.to, maar ik vroeg me af of dat makkelijker kan, dus via windows explorer, dus dat ik in windows explorer de nas zie staan en ik als een extra harde schijf de nas direct kan benaderen, zonder steeds in te moeten loggen.
Heet dat niet een 'mapping' maken? Zo werkt dat ook als je binnen het netwerk je nas benaderd, maar nu moet het dus van 'buiten'.
 
Een VPN lijkt mij het handigste.
 
Je vraag is wat mij betreft nogal onduidelijk; je wilt de NAS vanuit Windows benaderen, zeg je. Maar volgens mij heb je dat al voor elkaar.
Binnen het netwerk heb ik een mapping (een schijfletter) naar de NAS (bepaalde mappen).
Vervolgens een uitleg dat je dat ook kan doen door in je browser het adres in te typen.
Dit kan ik wel doen via de browser door het adres in te typen en dan in te loggen
Ok, ik denk dan: je bent nu niet meer in je netwerk, maar bijvoorbeeld op je werk, en je wilt nu even de NAS op.
Ook dat kan. Via een webbrowser uiteraard. Maar nee:

ik zou eigenlijk gewoon een map willen hebben in windows explorer
Kijk, en daar gaat je vraag dus de teil in, wat mij betreft. Zit je in je eigen netwerk, dan is dat geen enkel probleem (dat weet je al). Maar zit je op een extern internet netwerk, dan kan je dat natuurlijk nooit in je Windows Explorer krijgen. Moet je niet eens willen :).
 
synology heeft daar dsfile voor.
Daar moet je dan wel het quickaccount voor aangemaakt hebben.
Deze gebruik ik op mijn tablet en heb dan met 1 klik toegang tot mijn mappen op de synology.
 
Nu wil ik de NAS ook van afstand kunnen benaderen, dus niet in het netwerk.
Het gaat dus blijkbaar om toegang van buiten het eigen netwerk. Dat doet Lex nu met quickconnect.to en dat wil hij middels een mapping in Windows verkenner. En volgens mij is dat niet mogelijk. Kan alleen via een webbrowser. Maar ik lever mijn mening graag in voor iemand die dat wél kan maken :). DSFile is daar ook niet geschikt voor.
 
Dank voor alle reacties.

Het gaat mij er inderdaad om d.m.v. een mapping in Windows Explorer de (bestanden op de) NAS te kunnen benaderen van buiten het netwerk, op een heel veilige manier, daar wil ik best een abonnement voor afsluiten als dat nodig is.
Ik heb mijn vragen ook gesteld in een synology forum en daarin wordt gemeld dat in mapping in Windows Explorer te maken is, alleen op de volgende manieren:

VPN, liefst 'open VPN'. Deze methode is wat complexer voor een leek.
of
WebDAV, met een client op de laptop. Dit is een makkelijker methode. Men adviseert mij om eerst deze te gaan gebruiken en na wat ervaring over te gaan op VPN

Eigenlijk geven jullie dezelfde adviezen.

Ik ga me proberen in te lezen in deze onderdelen en zal zoeken naar de juiste providers/software.
 
Ik heb inmiddels via een handleiding de vpn op de NAS synology geinstalleerd, de routerinstellingen aangepast, 3 poorten geforward, en een VPN verbinding op mijn laptop en mobiel gemaakt.
Helaas werkt de verbinding niet.
Ik krijg de melding op de laptops: the l2tp connection attempt failed because the security layer encountered ....enz
Heb virusscanner/firewall uitgeschakeld, alles gecheckt, sleutel uiteraard.
Ik heb oa de 3 poorten behorende bij L2TP/IPSec geforward op de router.


Tips? Ik kan nu niet bij de router, want ik zit heel ergens anders, maar kan ik het toch van afstand checken?
 
Gebruik je de juiste authenticatiemethode? Bij Synology is die (voor zover ik kan zien) standaard EAP-MSCHAPv2.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan