ING CSV bestand inlezen geeft foutmelding

Status
Niet open voor verdere reacties.

mstaijen

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2009
Berichten
17
Beste Forumleden,
Ik heb mijn financiele adm. al jaren bij gehouden in Excel en daarin heb ik de ING CSV bestanden altijd kunnen inlezen.
Nu wil ik de administratie in Access gaan bijhouden.
Ik loop bij het importeren van een ING CSV bestand tegen een probleem.
Het CSV bestand is met "," gescheiden. Het probleem zit hem er in dat er in valuta bedragen een komma zit. Deze wordt herkent als een scheidingsteken en er wordt dus niets geïmporteerd.
Bij geavanceerd heb ik ook al van alles geprobeerd, maar het lukt mij maar niet een ING CSV welke gescheiden is met "," te importeren.
Misschien is er iets in VBA waarmee het probleem kan worden opgelost.

Wie kan mij helpen?
 

Bijlagen

  • ING_voorbeeld.xls
    555 bytes · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
Code:
Datum,"Naam / Omschrijving","Rekening","Tegenrekening","Code","Af Bij","Bedrag (EUR)","MutatieSoort","Mededelingen"
Er staan netjes " om je gegevens, dat is goed.
De code die jou gegevens importeert zou dan moeten weten dat wanneer er een , binnen de " staat, dit een scheidingsteken is.
Kan je bij het importeren niet een delimiter (,) en een separator/qualifier (") aangeven?
 
Laatst bewerkt:
Ik importeer via Access - Externe bestanden - Textbestanden.
2019-06-08 13_11_14-Access import.png
De foutmelding die ik krijg is:
2019-06-08 13_07_08-Wizard Tekst importeren.png

Wat moet ik doen om het bedrag toch te kunnen importeren.
 
Als je 1 of een paar stappen verder klikt, is daar niet een knop/button met "geavanceerd" (ik heb access2007nl).
 
Klopt, als ik daar het decimale teken verander in een punt, dan loopt de import wel, maar dan wordt bedrag niet meegenomen.
De import valt doordat er een komma zit in de kolom bedrag.
 
Misschien met je eens beginnen met een "zuiver" CSV-bestand.
Dus vingers af van excel, access en andere software met "intelligentie".
Gewoon de domme (wat nu slim is) notepad gebruiken om het CSV-bestand te bekijken.

In jouw voorbeeld is de eerste regel al fout
Code:
"Datum,""Naam / Omschrijving"",""Rekening"",""Tegenrekening"",""Code"",""Af Bij"",""Bedrag (EUR)"",""MutatieSoort"",""Mededelingen"""
er staan al " op de verkeerde plaats.
Jouw eerste regel moet
Code:
“Datum”,”Naam / Omschrijving”,”Rekening”,”Tegenrekening”,”Code”,”Af Bij”,”Bedrag (EUR)”,”MutatieSoort”,”Mededelingen”
zijn, bron: https://www.ing.nl/media/266197_1216_tcm162-117728.pdf

p.s. “, ” of " moet je dan nog even uitzoeken.
 
p.s. “, ” of " moet je dan nog even uitzoeken.
Daar valt weinig aan uit te zoeken; “ is een totaal ander teken dan " en in de import moet je uiteraard het " gebruiken. Maf (en ongebruikelijk) dat in de export de komma in de kopregel op de verkeerde plek staat; dat is mij nog nooit overkomen. Ik kan mij ook niet voorstellen dat dit zo in de oorspronkelijke export zit.

Overigens beschrijft ING het zelf ook fout:
- Kopregel voor rekeningen in eur
"Datum","Naam / Omschrijving","Rekening","Tegenrekening","Code","Af Bij","Bedrag (EUR)","MutatieSoort","Mededelingen".
- Kopregel voor rekeningen in vreemde valuta:
Datum","Naam","Rekening","Tegenrekening","Code","Af Bij","Bedrag","Valuta","Mutatiesoort","Betalingskenmerk","Mededelingen" "Mededelingen".
Met name de tweede regel is natuurlijk helemaal verkeerd :).
 
Nog een dingetje: ik heb je Excel bestand geëxporteerd naar csv en vervolgens ingelezen in Access, en dat ging prima. Op het datumveld na, want dat bevat bij jou geen datum. 20130521 is namelijk een geinig getal, maar geen datum :).
 
@octafish
Dus eigenlijk maakt ING er een potje van met hun CSV-bestanden.
Ze zijn niet consequent met de positie van de " en de ,.
In de documentatie/pdf's gebruiken ze verkeerde varianten van de ", namelijk “ en ”.
 
Laatst bewerkt:
De ING maakt er niet echt een potje van, want de exports die ik maak kloppen altijd, zowel qua lay-out als qua data. Koppen en gegevens zijn dus in essentie goed in te lezen, met de koppen op de juiste opmaak. Alleen de datum lay-out deugt niet omdat de koppeltekens ontbreken.
Maar Access doet wat lastig met de import definitie, waar Excel minder problemen heeft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan