Kun je UEFI-GPT systeem weer bootable maken als je de herstelpartie verwijderd hebt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nkamp

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
129
Hallo,

Ik heb hierover al een keer eerder een link aangemaakt.

Reden/uitleg:
Maar het blijft knagen dat je maar zo een laptopje afschrijft en dat het niet lukt om hem weer aan de praat te krijgen. Van de week kwam ik er achter dat een UEFI/GPT alleen met een 64bit OS werkt etc., wat ik niet verwacht had voor dit laptopje!
Laat ik beginnen dat het mijn eigen fout is dat ik in mijn overmoed de herstel partitie verwijderd heb. Reden: het laptopje wordt verkocht met 32GB schijf ruimte maar in werkelijkheid wordt 10GB gereserveerd voor de herstel partitie. Blijft er nog 22Gb over waarvan volgens mij al 15GB door het OS in gebruik wordt genomen.

Is gebeurd en gedane zaken nemen geen keer.

Wat ik gedaan heb:
Nu heb ik een USB stick gemaakt met Win10 en met computerbeheer zag ik dat SSD van de computer "offline" stond!!!???? Hoe dit gekomen is???? Ik heb de SSD schijf weer online gezet via computerbeheer en de data eraf kunnen halen. Dus so far so good.
Maar nu wil ik hem weer bootable maken zonder de evt. herstelpartitie. Ik heb deze manuele stappen gevolgd. Alle stappen overeenkomstig doorlopen, echter hij wil nog niet booten.

Ik heb het met GTParted geprobeerd veel gegoogled...

De ultieme vraag:
Is een UEFI/GPT met de de partities Recovery (=leeg), Reserved en System nog weer bootable te maken met één of andere trick?

Nico
 
Hallo Lange Pier,

Dat is uiteindelijk wat rest. Maar ik hoop dat er misschien iemand een idee heeft hoe je dit zou kunnen oplossen zonder alles eraf te poetsen. Ik heb ook nog nooit met Win PE gewerkt daar zit ik evt. ook nog aan te denken. Dan heb ik toch weer wat geleerd...

Maar als dat allemaal niet lukt dan zet ik het erop nieuw op.

Gr.,

Nico
 
Ding wordt niet verkocht. Het is een mooi 'Klein ding' waar mijn vrouw mee kan internetten, training volgen etc.
Maar ik wou en nu wou er wat van leren hoe je bv. zo'n laptop weer bootable krijgt met bv. diskpart etc.

Ook vraag ik mij af of het misschien wel een 'speciale' win8.1 --> win10 distributie geweest. Ik bedoel 32GB SSD chip schijfje, 2 Gb geheugen.

Anyway na gisteren er een gehele dag nog een keer aan besteed te hebben om het op die manier aan te praat te krijgen wat uiteindelijk niet gelukt is helaas, heb ik besloten om via windows met winmediacreator een nieuwe win10 erop te zetten.

Wel heb ik eerst werkende win10 op een USB stick gezet en met EasUS. partition wizard en AOImei nog wel het één en ander geprobeerd. Toen heb ik alle partities gemerged zodat ik 32 Gb (29Gb) heb. Vervolgens heb ik win10 geïnstalleerd. wel stond er een win.old, met de user directory, programm files en programm files(x86) in deze directory. Dus in principe was alles nog bewaard. Dus de nieuwe win10 is min of meer naast de 'oude' windows geplaatst.

Het werkt allemaal weer. Ik had het leuk gevonden als het mij ook via command prompt gelukt was.

Ja, wat ik nog niet helemaal begrijp, ik had 3 partities:
  • System (100 Mb)
  • windows (21 Gb - primary)
  • Reserved (128mb?)
  • Recovery (8 of 10 Gb). Deze is nu weg en opgegaan in de primary

Ik had het idee dat de laptop start vanaf de System partitie en vandaar zou het moeten doorstarten naar een mounting point op dr primary partitie. Maar ik weet niet zeker of het zo werkt. Eerder starte het systeem op via de System partitie naar de Recovery en dan naar de primary. Ik weet niet of dit klopt wat ik nu zeg.


Maar het voor de rest opgelost en werkt het weer. Bedankt voor jullie reactie

Nico
 
Indien er een win.old map op de schijf aanwezig is heb je een "upgrade" uitgevoerd i.p.v. een schone installatie.
Voer je een schone installatie uit, dan is er geen win.old map omdat er geen "eerdere" versie van Windows is / was.
Maar toe maar, als het werkt is het goed, zou die map overigens wel verwijderen, kan maar zo een paar Gb aan schijfruimte schelen en dat heb je met maar 32 Gb eMMC opslag hard nodig.
 
Ja.... onder dos Win versies kom je vanaf een rescue diskette dit nog doen:
Code:
sys A: C:
en dan was ie weer bootable als er iets bschadigd was met de sys op C
Zo simpel is het niet meer.....
Eigenlijk zou iedereen een image van het systeem moeten maken.
Er zijn inmiddels tools genoeg en een aantal is gratis. Het oude vertrouwde Symantec Ghost werkt helaas niet meer (11.x versie), je kunt wel imagen maar de restore geeft geen bootable systeem.
Ben nu wel tevreden met Aomei backupper Free.
Gisteravond nog een nieuwe image (voor de vakantietijd in gaat...) van de laptop van mijn ega.
Voor een paar tientjes een 1 TB 2.5" schijf gekocht (2e hands met 2 jaar garantie), geimaged en klaar is Kees.
Dat is allemaal zo veel makkelijk dan al het repareren....
Heb je na de image nog wat toegevoegd kun je dat later altijd nog toevoegen, immers backups van de data staat apart en had je telkens al moeten doen, up to date zijn dus.
 
Dat het niet zo eenvoudig meer is ben ik achter gekomen. Ik had de hoop dat ik het toch aan de praat zou krijgen zodat ik bepaalde kennis op doe over diskpart etc.

Het werkt weer, mijn vrouw gebruikt de laptop lekker makelijk dingetje om zo onder de arm te slaan...
 
Hoe gedaan nu exact?
 
Het komt uiteindelijk (helaas) toch gewoon neer op windows 10 via winmediacreator vanaf USB stick te installeren. Dat lukte niet meteen vanwege de geringe ruimte 19 of 21 Gb. waarvan al 16 Gb in gebruik was. Daarom heb ik eerst een bootable win10 USB stick gemaakt, met een temp dir op de USB stick, waarin partitioneer software van Easeus Partition Master Free Edition, MiniTool Partition Wizard Free en AOMEI Partition Assistant SE heb neer gezet. Toen de laptop opgestart was vanaf deze USB stick heb ik deze software geïnstalleerd op de USB stick en heb ik met één van deze tools de schijf zo ingedeeld dat er maar één primaire partitie had.
Hierna kon ik win10 installeren en deze installatie maakte ook een win.old dir aan met de windows dir, gebruikers dir, programm dir en de programm(x86) dir. Dus ik had alles ook nog op dat laptopje staan.

Ik heb behoorlijk wat uren in diskpart gestoken om te proberen de huidige versie op de laptop weer aan de praat te krijgen. Is mij niet gelukt. Ik denk ook omdat mij de kennis ontbreekt welke partitie je nu precies bootable moet maken: System (100Mb) of de windows (Primary 21Gb), of de recovery...

Ook dacht ik dat ik hem verprutst had omdat ik de hdd 32Gb MMC disk niet meer zag met het opstarten via tooltjes etc. Maar toen ik vanaf de win10 USB stick opgestart was ging ik met computer beheer kijken, zag ik de disk "offline" staan. Ik zal het ongetwijfeld zelf hebben gedaan bij één van de eerdere pogingen maar hoe dat gekomen is geen idee. Ik kon hem eenvoudig met de rechter muistoets weer "online" zetten en kon toen weer bij de data ed. Alleen ik kon hem maar niet bootable krijgen.

Ik heb het ook met WinPE geprobeerd maar hiermee is het mij ook niet gelukt.

Waar ik ook achter gekomen ben is omdat het een UEFI GTP disk betreft moet je een 64bit OS hebben om op te starten. Ik wist dat niet en aangezien het niet zo'n geavanceerd ding is, althans 2Gb memory, 32Gb schijf heb ik maar aangenomen dat er ook wel iets van 32bit opgeïnstalleerd zou zijn, de goedkopere variant.

Wat ik mij nu nog afvraag is, of er voor dit soort laptops 32Gb memory, 32Gb schijf een speciale windows versie is? Want ik dacht dat bij win8 maar zeker bij win10 min. 4Gb of 8Gb memory aangeraden wordt. Of heb ik dat mis?
 
Ff kort tijdens de bouwwerkzaamheden hier:
Heel gedoe idd. Pfff, maar dan heb je wat...:cool:
Heb wel eens met een knipoog naar zulke 32 GB goedkope laptops gekeken, met vrij veel accuduur, maar vaak vast geheugen 32 GB hield me tegen.
Ben overgegaan naar 2e hands business laptop, zeer duurzaam, vaak redelijke accuduur, best redelijk CPU en voor bij Dell een optie voor een 2e schijf erbij (in de caddy vaak).
rond de 300 euro met garantie heb je al wat behoorlijks, een SSD inzetten doe ik zelf (ze zijn ook niet meer duur).
Mijn Dell D630 is na ruim 6 jaar vervangen door een E6330 met die prijs. Kosten per jaar zijn minimaal voor zulke laptops in vergelijking tot hun nieuwprijs.
Echt zwaar werk doe ik op mijn desktop met CPU i7 7700K, zelfbouw, (CPU 2e hands mooie deal), geen games, dus geen dure video kaart nodig.

Idd UEFI GTP das toch heel anders dan een klassieke partitie tabel, vaak MSDOS genoemd nog door een aantal programma's.
Volgens mij is het een standaard Win10 die er op staat.

2Gb memory, 32Gb beiden zijn keap, de CPU moet redelijk zijn anders werkt het niet, heb nog een oude Dell D430 met 2GB DDR2 RAM maar met een Intel Core 2 Duo Mobile U7700 CPU , met Win 10 niet vooruit te branden.
Als je 4GB RAM DDR3 hebt dan loopt Win10 op een Dell Lattitude E 4310 van 2010 nog prima met een Intel Core i5-540M . Mijn ega heeft hem al jaren, sinds 2012, ook 2e hands, nieuw ca 1400 gekocht voor ca 500 euro. Win 10 draait daar zeer soepel op.
 
Bedankt route99,

Nu ik dit zo lees ik heb nog een desktop bovenstaan waar ik oa. Linux server op wil zetten. Ik ben op zoek naar een Asus MB 2e hands incl. video + 8/16 Gb geheugen + i7. Waar ik momenteel naar kijk is bv. Asus P8Z68-V PRO voor rond de €100,-. Maar misschien zeg jij dan kun je beter naar een ander plankje kijken bv....
 
Vind 100 euro erg veel voor een 2nd hands bordje heb je bijna een nieuwe voor...
Maak het lijstje eens af:
  • onboard video
  • 8/16 Gb geheugen
  • i7 (maar er zijn er zoveel...)

Hoeveel SATA aansluitingen, hoe zuinig?
Alleen maar server of toch "misbruik" als desktop, welke eisen dan?

We hebben hier deze als pure server (2x) , sinds 2011 draait Debian 8 LTE soepel op.
https://tweakers.net/productreview/37037/asus-e35m1-m-pro.html
Toch al weer 8 jaar en kan hopelijk nog een poos mee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan