• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel sheet: altijd bepaalde kolommen verbergen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pudola

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2017
Berichten
12
dag, voor mijn werk moet ik regelmatig een rooster uitdraaien. Ik krijg dan veel kolommen met voor mij irrelevante data (naast kolommen met relevante data). Deze irrelevante data zijn telkens anders, dus daar kan ik niet mee werken.

Vraag: hoe kan ik excel zo instellen dat altijd dezelfde kolommen (kolommen met dezelfde letter als naam) automatisch verborgen worden (handmatig is eenvoudig, natuurlijk, maar dat zoek ik niet)?

Ik heb een bestandje bijgevoegd. Ik zou graag kolom A B D E G automatisch verbergen.

Veel dank bij voorbaat. Groet, pudola
 

Bijlagen

  • test.xlsx
    8,9 KB · Weergaven: 35
Met dit, bijvoorbeeld achter een knopje:
Code:
Sub VerbergABDEG()
    Range("A:B,D:E,G:G").EntireColumn.Hidden = True
End Sub
 
Laatst bewerkt:
great!
en achter welk knopje moet ik die code verbergen? Hoe werkt zoiets? Dank!!
 
Als je daar helemaal geen kaas van gegeten hebt zal het lastig zijn, maar ik heb het voor je gedaan in je voorbeeld documentje:
Bekijk bijlage test.xlsm
 
geweldig, werkt als een trein.

Ik weet hoe ik in de editor moet komen, dus heb zelf al wat kunnen aanpassen (andere kolommen verbergen bijv).

Kan je hinten hoe ik de positie van de clickbutton kan wijzigen (en evt. het opschrift)?

super, nogmaals bedankt.
 
bedankt! hernoemen lukt, verplaatsen lukt. leuk dit.

Nu nog een laatste vraag: je hebt de macro en button in mijn testbestand ingebouwd.

a) Is het mogelijk om deze in één keer over te zetten naar een ander bestand?

of

b) is het mogelijk om de nieuwe dataset in te lezen in dit testbestand met de ingebouwde macro en button?


groet, pudola
 
Alles is mogelijk, maar daar gaat nogal wat uitleg in zitten.
Daarnaast kan je de code gewoon kopiëren en plakken in de juiste sectie van de VBA editor.

De knop is niet echt nodig, je kan na het plakken van de code ook de cursor op die regel zetten en dan op F5 drukken.
Helemaal afhankelijk van hoe makkelijk je die code wilt kunnen uitvoeren.
 
ok, tnx. Ik vroeg het omdat het inbouwen van de code in het bestand met de nwe dataset misschien zoveel tijd kost als het handmatig verbergen van kolommen.

Niet dat dat dit onderzoekje zinloos zou maken, want het is ook gewoon al leuk.

ik ga eens wat prutsen met het inlezen in bestaand bestand. groet!
 
Het is bv ook mogelijk om het toe te voegen aan de printopdracht (als dat gebeurt via een macro) en na het printen terug de kolommen zichtbaar maken.
 
Het is ook als invoegtoepassing te maken, dan zit het standaard in Excel bij nieuwe en bestaande documenten.
Het knopje zit dan in het lint menu.
 
Mocht het niet lukken dan laat het maar weten :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan