• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Mail versturen vanuit Excel met tekst uit meerdere kolommen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Siep26

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2017
Berichten
71
Goedemorgen,

Mijn macro kennis heb ik opgedaan middels dit forum en reikt niet heel ver. Nu heb ik een bestand opgesteld waarmee ik vanuit excel een mail kan versturen via outlook. Hierben ik al zeer tevreden mee, maar wil nog een paar dingen finetunen.

Mijn mailtekst wordt bestaat uit de kolommen H tot en met K, maar hij neemt nu alleen de waarde mee uit kolom H. Hoe kan ik dat aanpassen?

En is het mogelijk dat Excel of Outlook mij standaard vraagt (pop up venster om bestand te selecteren) om een bestand te mailen dat ik als bijlage kan toevoegen aan de mail?

Bij voorbaat dank!
 

Bijlagen

  • Mailtest.xlsm
    20,9 KB · Weergaven: 168
Laatst bewerkt:
Beste Loek010,

Deze link had ik ook gevonden, maar kom er niet uit. Toch bedankt voor het meedenken :).
 
Beste Siep26

Niet zo gauw opgeven ook ik had ooit geen kennis van VBA en Excel maar door te proberen en goed te bestuderen van de code,
kom je steeds een stap verder.

Maar ik zal kijken of ik dat in je bestand werkend kan krijgen geef me even de tijd, als niemand anders me voor is.
 
Beste Siep26

Kijk even of dit zo de bedoeling is :
 

Bijlagen

  • Mailtest(1).xlsm
    25 KB · Weergaven: 149
Laatst bewerkt:
Top Loek010!

Dit is inderdaad hoe ik het bedoeld. Is het ook nog mogelijk dat ik een bijlage kan toevoegen aan de mail?

Optie 1: Via pop up scherm waarmee ik zelf het bestand selecteer
Optie 2: Ik zet in een willekeurige cel de bestandslocatie en daar haalt een macro het bestand op en voegt het als bijlage toe.
 
Hallo Siep

Hierbij het bestand met de 2 voorgestelde opties :
 

Bijlagen

  • Mailtest(1).xlsm
    27,3 KB · Weergaven: 77
Laatst bewerkt:
Alweer bedankt Loek010. Ik heb één opmerking. Als de zinnen in bijvoorbeeld veld H4 langer wordt dan een aantal cellen wordt dit afgekapt in mijn mailbericht. Door de kolom breeder te maken verhelp ik dat? Is er nog een andere oplossing? Ik wil namelijk een draaitabel toevoegen en daarbij verspringt steeds de breedte van de kolommen.

Is dat mogelijk dat je beide opties los van elkaar zet? Dan kan ik ze beter begrijpen en toepassen.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat het zo beter gaat met de tekst in de email heb het bereik groter gemaakt

Code:
Debug.Print RangetoHTML(Range("H2:Q25"))
.HTMLBody = RangetoHTML(Range("H2:Q25"))

Denk dat het probleem met je draaitabel ook op gelost is

Zie nieuw bestand :
 

Bijlagen

  • Mailtest(2).xlsm
    27,4 KB · Weergaven: 60
Beste Loek,

Bedankt.

Door het gebied te vergroten veranderd niks aan het wegvallen van bepaalde tekst. Ik heb dit opgelost door in kolom Q ="" te zetten.

Kun je mij uitleggen hoe optie 2 werkt in dit bestand? En hoe ik alleen deze kan toepassen zonder dat ik het popup scherm krijg?
 
Beste Siep

Heb je het nieuwe bestand bekeken ? bij mij werkt het wel dat de tekst wel geheel zichtbaar wordt
Optie 2 welk popup scherm de msgbox of het scherm waar je het bestand kan selecteren ?
 
Ik bedoel met optie 2 dat ik in een bepaalde cel de bestandslocatie kan zetten en dat dit bestand dan automatisch als bijlage in de mail wordt geladen.

Maar hoe het nu is ingericht is beter.

Bedankt!
 
Beste Siep

Maar dat doet hij toch ook de bestands locatie in vullen als je het bestand heeft geselecteerd dan zet hij de bestandslocatie
in Cel A12 outlook pakt daar de bijlage op en plakt hem als bijlage in de email. na verzending maakt de code cel A12 weer leeg
Bekijk de code maar heb alleen Cel A12 letter kleur op wit gezet zo dat je hem niet ziet ;)
 
Beste Loek010,

Als ik de cel A12 een andere kleur geef zie ik niks. Ik wil namelijk middels een formule dat daar steeds de het juiste bestand werd opgehaald. Als ik bijvoorbeeld cel D2 aanpas, dan wordt cel A12 ook aangepast en dat is dan het nieuwe bestand wat als bijlage toegevoegd moet worden. De cel hoeft daarna ook niet leeggemaakt te worden.

Als ik nu bijvoorbeeld een bestandslocatie zet in A12 dan gebeurd er niks. Dan krijg ik alleen pop up scherm om een bestand te selecteren.
 
Beste Siep

Je veranderd elke keer je vraagstelling zoals je in #1 stelde vroeg je om een popup om een bestand toe tevoegen
nu wil je doormiddel van een formule aan de hand van de datum in D2 het bestands locatie invullen :confused:

Maar oké code aangepast er wordt niet meer gevraagd om een bestandslaocatie te kiezen en zal nu wel in outlook
aan de hand van jouw ingevulde locatie in A12 invullen :rolleyes:

Zie nieuw Bestand :
 

Bijlagen

  • Mailtest(3).xlsm
    26,7 KB · Weergaven: 124
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan