• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ISFOUT formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

search1979

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2019
Berichten
14
Hoi,

Ik ben bezig om een bestand te maken die automatisch vanuit 5 andere (bron) bestanden zoekt of een naam voorkomt in deze bestanden en indien ja de waarde overneemt uit een bepaalde kolom.

Cel B4 = de naam die gezocht wordt.
Kolom 4 is de plek waar met een tijdstip te zien is of een medewerker gepland is
Kolom 8 is de waarde die weergegeven moet worden als een medewerker dus wel in het betreffende bestand is gepland

De formule die ik tot nu toe heb gemaakt is:
Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($B4;'C:\plek1\[bestand1]maandag'!$B:$E;4;ONWAAR));ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($B4;'C:\plek2\[bestand2]maandag'!$B:$E;4;ONWAAR));ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($B4;'C:\plek3\[bestand3]maandag'!$B:$E;4;ONWAAR));ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($B4;'C:\plek4\[bestand4]maandag'!$B:$E;4;ONWAAR));ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($B4;'C:\plek5\[bestand5]maandag'!$B:$E;4;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN($B4;'C:\plek5\[bestand5]maandag'!$B:$I;8;ONWAAR));VERT.ZOEKEN($B4;'C:\plek4\[bestand4]maandag'!$B:$I;8;ONWAAR));VERT.ZOEKEN($B4;'C:\plek3\[bestand3]maandag'!$B:$I;8;ONWAAR));VERT.ZOEKEN($B4;'C:\plek2\[bestand2]maandag'!$B:$I;8;ONWAAR));VERT.ZOEKEN($B4;'C:\plek1\[bestand1]maandag'!$B:$I;8;ONWAAR))
Eigenlijk werkt dit perfect, tot het moment dat een naam in 2 bronbestanden voorkomt. Dan blijkt dus dat het zoeken naar een waarde in kolom 4 geen uitsluiting biedt en de juiste waarde niet meer te voorschijn komt.

Als voorbeeld:

medewerker staat met naam in bronbestand 2 en 5, maar wordt werkelijk gepland in bronbestand 5. De uitkomst van de formule is dan een leeg veld, omdat in bronbestand 2 (welke als eerste in de formule wordt gecontroleerd) het doelvakje in kolom 8 leeg is 9de medewerker is namelijk in bronbestand 5 gepland)

Waarschijnlijk wat simpels, maar ik kom er zelf even niet op, vandaar de vraag hier.
Ik weet niet of het zin heeft, maar hier een voorbeeldbestand met de formule in vakje A1
 

Bijlagen

  • vb.xlsx
    12,9 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:
Misschien de naam in een van de bestanden een klein beetje veranderen?
 
Dit is helaas geen optie, de naam moet wel om andere koppelingen in de bronbestanden exact gelijk zijn geschreven
 
Zo misschien?
Code:
=SOM(ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($B4;'C:\plek1\[bestand1]maandag'!$B:$E;4;0);0);ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($B4;'C:\plek2\[bestand2]maandag'!$B:$E;4;0);0);ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($B4;'C:\plek3\[bestand3]maandag'!$B:$E;4;0);0);ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($B4;'C:\plek4\[bestand4]maandag'!$B:$E;4;0);0);ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($B4;'C:\plek5\[bestand5]maandag'!$B:$E;4;0);0))
 
Laatst bewerkt:
Zolang de uitkomt een getal (of tijdstip) is kan dit ja, echter zijn er ook bronkolommen met tekst welke op eenzelfde manier gezocht moeten worden.
Dan geeft de SOM-formule een #waarde!-fout aan
 
Extra info...

Kun je eens een representatief voorbeeldbestand plaatsen? Met in de tabbladen of zo hoe de informatie eruit ziet, en wat je als uitkomst verwacht? Kun je 'm daarna aanpassen zodat hij naar externe bestanden verwijst.
 
Laatst bewerkt:
ok ik heb even geknutseld en een voorbeeldbestand

het tabblad doelbestand is dus waar het allemaal "moet gebeuren".

ik heb nu de formules zo gemaakt dat de bronbestanden nu de overige 5 tabbladen zijn, maar dit wordt dus in werkelijkheid externe bestanden.

ik heb op alle tabbladen van de bronbestanden dezelfde namen gezet, zodat je kan zien dat dit dan met de huidige formule (in het doelbestand uitgeschreven) leidt tot foutieve overnames
in werkelijkheid zal 90% niet bij meerdere bronbestanden voorkomen, maar het gaat er dus om op het moment dat dit wel gebeurd en slechts bij 1 van de bronbestanden wordt deze medewerker ingezet, moet alleen deze waarde worden overgenomen.

Ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is?
 

Bijlagen

  • vb.xlsx
    28,3 KB · Weergaven: 32
Zie bijlage voor (hopelijk) inspiratie.
 

Bijlagen

  • vb (AC).xlsx
    27,1 KB · Weergaven: 25
Zomaar een vraagje tussendoor; Waarom 5 bronbestanden in 5 verschillende mappen en met 5 verschillende namen? Wie weet dan nog waar en in welk bestand je aan het muteren bent?
 
Laatst bewerkt:
De 5 bronbestanden hebben alle maar 1 map geloof ik, wel met een lijst namen die kan variëren.
In het kader van het voorbeeld hebben we de 5 bronbestanden even gesimuleerd met mappen, dat is wat makkelijker formules testen.
Maar helemaal eens VenA, het is wel omslachtig...
 
De 5 bronbestanden hebben alle maar 1 map geloof ik, wel met een lijst namen die kan variëren.
In het kader van het voorbeeld hebben we de 5 bronbestanden even gesimuleerd met mappen, dat is wat makkelijker formules testen.
Maar helemaal eens VenA, het is wel omslachtig...

Bedankt voor je poging met het voorbeeldbestandje.
Echter gaat dit alleen goed als de naam op alle bestanden (of tabbladen in het voorbeeld bestand) voorkomt.
Anders geeft jouw voorbeeld een #N/B als resultaat.

Zoals ik al eerder aangaf is het niet de situatie dat alle namen in alle bestanden voorkomen. het is ook geen reëel alternatief om dit zo in te richten.

Even ter info omdat het gevraagd wordt: De 5 bronbestanden zijn allemaal van verschillende afdelingen, vandaar de 5 verschillende bestanden op verschillende posities
 
Het belangrijkste vergeet je te beantwoorden.
Wie weet dan nog waar en in welk bestand je aan het muteren bent?
Als ik het goed begrijp heb je 5 afdelingen en een poule aan medewerkers die op verschillende afdelingen ingedeeld kunnen worden. Wie maakt deze personeelsplanning dan? Is dit 1 persoon die in 5 bestanden steeds in de gaten moet houden of niet iemand dubbel gepland is. Of plant er per afdeling iemand? Hoe weet diegene dan wie er op welk moment nog beschikbaar is?
 
Als je het voorbeeld representatief had gemaakt (dus niet elke tabel gelijk) had ik meteen opgemerkt gok ik...
Maar ok, formules dus beetje aanpassen, dan gaat het weer goed. Met het hoe en waarom m.b.t. de opzet hou ik me maar even niet bezig.
 

Bijlagen

  • vb (AC2).xlsx
    27,2 KB · Weergaven: 26
Als je het voorbeeld representatief had gemaakt (dus niet elke tabel gelijk) had ik meteen opgemerkt gok ik...
Maar ok, formules dus beetje aanpassen, dan gaat het weer goed. Met het hoe en waarom m.b.t. de opzet hou ik me maar even niet bezig.

Dank je Alex, Ik dacht dat ik het in het bericht van het voorbeeldbestand goed genoeg had omschreven, maar blijkbaar niet, mijn excuus als dat niet zo was..

ik heb op alle tabbladen van de bronbestanden dezelfde namen gezet, zodat je kan zien dat dit dan met de huidige formule (in het doelbestand uitgeschreven) leidt tot foutieve overnames
in werkelijkheid zal 90% niet bij meerdere bronbestanden voorkomen, maar het gaat er dus om op het moment dat dit wel gebeurd en slechts bij 1 van de bronbestanden wordt deze medewerker ingezet, moet alleen deze waarde worden overgenomen.

Ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is?

Wat betreft je laatste antwoord, dit werkt prima zolang de cel waarin de formule zoekt leeg is. In werkelijkheid is dit een formule (met als(..="";"";..) erin om geen resultaat optisch leeg te laten uitzien.
Helaas werkt jouw oplossing dan niet, ik heb wel het gevoel dat je er bijna bent, kan je nog een klein zetje geven en de formule zo maken dat ie rekening houdt met een formule in de lege zoekcel?

Sorry, hier had ik trouwens helemaal niet aan gedacht toen ik het voorbeeldbestandje maakte..
 
Ik heb in de tussentijd zelf verder geprutst en een kolom in het bronbestand toegevoegd die alleen 0/1 waarde weergeeft als iemand wel of niet gepland is.
Hiermee de bovenstaande formule van ALexcel aangepast en het werkt.

Bedankt nogmaals voor de hulp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan