• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke waardes tellen in datasheet tbv draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

cbroovers

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2019
Berichten
14
Hallo,

Ik heb een datasheet waar ik iedere keer de aanvullende data in zal laden. De oranje kolommen zijn formules die doorrekenen.
Op die datasheet staat een pivo, waarmee elk kwartaal gerapporteerd wordt.

Wat wil ik in de pivo kunnen rapporteren:
Het unieke aantal PERNRs (in kolom c) per area per kwartaal, ofwel, hoeveel unieke Uitzendkrachten heeft Area Z van District Y ingezet in Q1 2018?

Ik ben dus op zoek naar een formule die ik kan opnemen in kolom AB, die naar dat criterium kijkt, zónder dat er enige bewerking nodig is op de data in kolommen A t/m U van mijn originele export uit het systeem. Een extra kolom om uiteindelijk het aantal unieke PERNRs per kwartaal te kunnen berekenen is prima!

Ik maak dit rapport eenmalig en daarna moet een afdeling dit zelf kunnen refreshen, dus vandaar de vraag.
Ik heb op het forum en op internet nog niets kunnen vinden wat hierin helpt.

Thnx!
 

Bijlagen

  • Voorbeeld UZK.xlsx
    309,2 KB · Weergaven: 41
zo?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld UZK.xlsx
    319,6 KB · Weergaven: 29
Als je Power Pivot hebt dan kan het met Distinct Count. (Zie Sheet1)
 

Bijlagen

  • Voorbeeld UZK.xlsx
    759,2 KB · Weergaven: 40
Helaas heren,

@Jim: Ik werk binnen Citrix in een gelimiteerde Excel 2010 versie, dus ik krijg jouw excel niet eens geopend, laat staan dat ik het op mijn 85000 records moet gaan toepassen
@VenA: dus geen power pivots of andere handige tools beschikbaar, maar ouderswets excel 2010
 
Hoi cow18,

Nee die telling klopt ook niet.

Als je een KEY zou maken van kolommen A&C&Y&AA, dan zou hij elke unieke KEY maar 1x mogen tellen.

Ik volg de logica van jouw oplossing niet (maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn Excel kennis), maar die geeft in ieder geval niet de output die je zou verwachten.

Ik zou bijvoorbeeld verwachten dat PERSNO 80001887 (kolom C) in elk kwartaal geteld wordt als 1, want hij/zij werkt steeds voor hetzelfde Profitcentre (kolom A) in elk kwartaal van 2018 (kolom AA)

Grt Chantal
 
Probeer deze code eens in kolom AB te plakken als matrix formule (contr+shift+enter) en dan door te trekken.

=ALS.FOUT(INDEX(C$2:C$3000;VERGELIJKEN(ONWAAR;ISGETAL(VERGELIJKEN(C$2:C$3000;$AB$1:AB1;0));0));"")

m.v.g.
Jim
 
Op zich kan je wel een sleutel maken met COUNTIFS()/AANTALLEN.ALS() maar dat gaat niet lekker werken op 85k rijen in een Citrix-omgeving. Power Pivot is ook beschikbaar voor XL-2010.
 
@VenA: dus geen power pivots of andere handige tools beschikbaar, maar ouderswets excel 2010

Pivot maken en "add this data to the Data Model" aanvinken en je hebt Distinct Count tot je beschikking
 
@E v R of @cow18, waar is deze optie te vinden in een 'kale' XL-2010? Ik zie nergens een optie die ook maar lijkt op 'add this data to the Data Model'
 
In de "Fieldlist" van de bestaande Pivot staat onder de beschikbare velden More Tables,
als je daar op klikt wordt er een nieuwe Pivot gemaakt, gekoppeld aan het Data Model, maar wel met dezelfde instellingen (behoudens formatting geloof ik)
Dit kan wat werk schelen...
 
Heren, Excel 2010 op citrix betekent zeer waarschijnlijk echt geen beschikking hebben over PowerPivot. en het vinkje toevoegen aan gegevensmodel is er niet in die versie, ook niet met de Powerpivot invoegtoepassing.
Bijgesloten een oplossing met twee hulp kolommen.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld UZK.xlsx
    354,1 KB · Weergaven: 38
@jkpieterse, Heb je de formules, waar niets mis mee is, ook getest op de 85k rijen waar de TS het over heeft? Mijn systeempje wordt er niet vrolijk, maar wel warm, van.;)
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig doet Excel die berekening alleen als er nieuwe data is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan