Hoe externe harddisk activeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
948
Ik heb een externe Medion hdd die altijd werkte op mijn pc met dual boot W7 en Linux Mint. Na de upgrade naar W10 werkt hij niet meer in Windows. Bij Apparaatbeheer staat hij wel, met de melding Apparaat werkt correct en ook de drivers zijn up to date. Er staan meerdere sites op internet hoe je de schijf dan weer kunt activeren: via Schijfbeheer een (nieuwe) schijfletter toekennen. Je gaat dan naar Schijfbeheer (daar staat: schijf 2 niet toegewezen), Je moet dan rechts op de schijfbeschrijving klikken en kiezen voor: Stationsletter en paden wijzigen. Dan een letter geven en op Toepassen drukken. Heel duidelijk dus. Echter, als ik rechtsklik op de schijfbeschrijving of op de schijf zelf (het gearceerde vlak) dan zie ik nergens de optie: Stationsletter en paden wijzigen.
 
Staat er informatie op? Is geformatteerd? Andere poort proberen? Screenshot van schijfbeheer op forum plaatsen?
 
Staan backups op, anders had ik hem gewoon weer geformatteerd. Hij is NTFS geformatteerd omdat ik hem voor W en Linux gebruik. Kan wel plaatje gaan maken, maar in Schijfbeheer zie ik gewoon onder elkaar schijf 0 = C-schijf (ssd) met daarop dual boot W10 en Linux Mint. Schijf 1 = D-schijf (hdd) met bestanden. En schijf 2 is de externe hdd met melding 'Niet toegewezen'.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees geen concrete oplossingen op internet. Een hoop tekst en gezwam. Omdat er back-ups op staan, denk ik dat je met recovery software in aanraking komt. Wacht even af of Lange Pier reageert. Die is uiterst deskundig op dat gebied maar vraagt wel vaak om een screenshot van schijfbeheer.
 
Check eens het volgende
Windows toets + r
in de textbox diskmgmt.msc plakken.
Dan met met rechtermuisknop klikken op de schijf.
Kan je daar kiezen voor nieuw eenvoudig volume?
 
Als je dat uitvoert, raak je de gegevens dan niet kwijt!
 
Als je dat uitvoert, raak je de gegevens dan niet kwijt!
Ik weet het niet, heb zelf nog niet voor een dergelijke keuze gestaan, maar in mijn berichtje heb ik alleen gevraagd als het kon.
Nu zit TS met een niet toegewezen disk waar hij voorlopig niets mee kan aanvangen, met nieuw volume wordt de schijf misschien weer bruikbaar?
 
Dat is een verkeerde gedachtegang. Dat risico mogen wij iemand niet aandoen. Het is een te grote gok en is wellicht onomkeerbaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit nu niet achter mijn pc waar het om gaat, maar ik herinner me dat als ik onder Schijfbeheer rechts klik op dat grijze vlak van schijf 2, ik de optie 'Nieuw volume maken' kreeg. Dat leek me inderdaad een beetje tricky, want ik wil mijn backups niet kwijt.
Als ik op internet zoek onder 'externe hdd wordt niet gezien' vindt ik wel een tiental sites - oa van Microsoft - waar staat dat als je in Schijfbeheer rechtsklikt op de bewuste schijf - in mijn situatie dus schijf 2 - je de optie moet krijgen 'Stationsletter en paden wijzigen'. Vervolgens kun je dan een stationsletter intikken. Maar die optie krijg ik dus niet te zien.
 
Dan is uitbouwen en in je pc monteren misschien de beste keus nog ..
 
je de optie moet krijgen 'Stationsletter en paden wijzigen'
Dat die optie ontbreekt, is Google niet aan het verstand te brengen. Ik kan dat niet vinden. Via diskpart zou het ook moeten kunnen. Lees ook het tweede deel in dat artikel. Het risico is voor jou zelf. Lees post 8 nog eens goed.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp het niet, het is toch een back-up?

Dus gewoon formatteren en de back-up opnieuw naken.
 
Ik begrijp het niet, het is toch een back-up?

Dus gewoon formatteren en de back-up opnieuw maken.
 
want ik wil mijn backups niet kwijt.
Dat zal TS wel niet voor niets schrijven.
@AenA
Je kunt niet alles begrijpen. Ligt er gewoon aan waaruit die diverse back-ups bestaan. Maak altijd meerdere back-ups op verschillende opslagmedia. Jouw antwoord gaat ook volledig voorbij aan het probleem. Waarom en hoe kan het dat die optie ontbreekt!
 
Een back-up is altijd een kopie van bestaande gegevens.
De TS zal wel bedoeld hebben dar er gegevens op staan,die naar de schijf zijn verplaatst om ruimte op zijn PC vrij te maken.

Dat is dus geen back-up.
 
Zat Backup op maar ook een archiefje met docs die ik niet kwijt wil.
Heb de pc in Linux (dual boot met W10) opgestart en daar kon ik wel gewoon in de externe schijf. Vervolgens alles naar de interne schijf gekopieerd en daarna nieuwe backup gemaakt op een andere externe schijf. Vervolgens weer in W10 opgestart en de externe schijf geformatteerd als ntfs. Dat ging heel snel, maar na afloop stond alles er nog op! Ook na meerdere keren.
Daarna weer in Linux opgestart. Daarin zit een progje Schijven. Werkt als Gparted maar veel makkelijker. Daar de externe schijf aangekoppeld en geformatteerd als ntfs, Bleef nog 21Gb onzichtbaar over.
Vervolgens weer in W10 opgestart. Naar schijfbeheer en daar 'Eenvoudig nieuw volume maken' aangeklikt en toen was hij leeg en weer bruikbaar als ntfs in W10 en in Linux.
 
NTFS aanmaken en gebruiken onder Linux kan wel sinds relatief kort (was heel lang experimenteel) maar kijk er mee uit. ExFAT is een speciale driver voor nodig. FAT32 is nog het best als je geen bestanden groter dan 2Gb hebt.
 
Geen driver nodig indien Windows Vista of hoger en FAT32 kan tot 4GB files bevatten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/ExFAT

Maar goed, had gewoon in Minitool kunnen worden geregeld maar waarom zou je het makkelijk doen als het moeilijk kan, screenshot heb ik ook niet gezien......
 
ExFAT: Theoretische maximale bestandsgrootte van 264 bytes (16 exbibytes), tegenover 232 bytes (4 gibibytes) in FAT32
ExFAT is niet gelimiteerd tot die 4 GB.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan