Com poort

Status
Niet open voor verdere reacties.

rob1

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2001
Berichten
271
Goede avond allen,

Het volgende; ik heb een telescoop en die heeft een automatische besturing zodat hij bv de maan blijft volgen.
Die sluit ik aan met een usb kabel op mijn laptop. In het configuratiescherm bij apparaten en printers verschijnt er een icoon bij van de telescoop. Er staat bij Prolific USB-to-Serial Comm Port (COM10).

Tot zo ver nog niets aan de hand.
Nu komt het;

Er moeten 2 programma's draaien die verbinding maken met de telescoop.
Start ik programma 1 en maak verbinding (via COM10), dan wordt er een verbinding tot stand gebracht.
Start ik programma 2 en maak verbinding dan lukt dat niet, kijk ik in dat programma bij de configuratie van de telescoop dan staan er geen COM poorten in het vakje waar die geselecteerd moet worden.

Het maakt niet uit welk programma ik als eerste start, het tweede programma kan dan geen verbinding maken.

Ik heb er niet veel kijk op op die COM poorten, maar heb het idee dat er maar een programma tegelijk gebruik van kan maken.

Maar misschien zijn er hier mensen die weten hoe je dat op kan lossen zodat beide programma's te gelijkertijd verbinding kunnen maken.

Laptop is een Acer met windows 10, programma's die gestart worden en verbinding moeten maken zijn Stellarium en PHD

Vast bedank voor jullie tijd.

Rob.
 
Hallo

Indertijd gebruikte ik zoiets :

https://www.benl.ebay.be/itm/USB-to...201670?hash=item5d8ad56e06:g:emwAAOSwXRRczX3b

Na korrekt initialisseren krijg je dan een com poort.

Je hebt dus 2 van dergelijke kabeltjes nodig.

Weet niet of dit nog werkt met w10.

Mocht dit oude software zijn , kunnen deze problemen geven met te hoog toegewezen com poorten.

Indertijd was gangbaar com 1 / 2 / 3 ... meest niet veel hoger...


Hopelijk heb je iets aan deze info .

Peter
 
Laatst bewerkt:
VDK_P,

Met dat kabeltje is het niet op te lossen. Het gaat om 1 apparaat wat met 1 USB kabel aangesloten wordt, waar 2 verschillende programma's mee moeten werken.
Hardwarematig is dat dus niet op te lossen.

Maar iig bedankt voor het meedenken :)
 
Het is gelukt. Er bleek voor mijn probleem een plug-in te zijn voor de software die ik gebruikt.
 
:thumb: fijn en bedankt voor de terugmelding.
Zet de vraag ff op "opgelost", ergens bovenaan hier.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan