• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kwartaal selecteren + bijbehorende bedragen in liquiditeitsbegroting excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

MartijnFM

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2016
Berichten
25
Allereerst een goedemiddag toegewenst!

Vorige keer ook prima geholpen met een (voor mij) wat lastigere vraag in Excel, dus ik dacht ik probeer het nog eens met een nieuwe kwestie.
Het verhaal is als volgt. We maken aan het einde van ieder jaar een liquiditeitsbegroting voor het volgende jaar, maar naar mate de maanden verstrekken, wordt het steeds meer willekeurig. Sommige uitgaven zijn nu eenmaal wat lastig in te schatten en hierdoor ontstaan er wel eens wat liquide problemen, die dan de volgende maand wel weer zijn opgelost, maar we willen het probleem nu juist voor zijn in plaats van dat het ons overkomt.

Extra info: we werken met Google Sheets. Volgens mij werken niet alle formules 1-op-1 vanuit Excel.

Ik heb in de bijlage de liquiditeitsbegroting met fictieve bedragen toevoegen. Ik ben al wat aan het prutsen geweest, met de nadruk op prutsen. De kwestie bestaat uit 2 punten:
1. Het selecteren van het huidige kwartaal. We willen altijd 12 maanden vooruit kijken, dus 4 kwartalen. Vandaag zijn we kwartaal 2, dus dat is cel B5. Kwartaal 3 in cel C5. Kwartaal 3 in cel . Kwartaal 1 2020 in cel D1.
Stel dat we vandaag 5 oktober zouden zijn, dan moet in cel A1 dus kwartaal 4 staan, etc. Dit is in principe gelukt, maar ik denk dat het een stuk netter en overzichtelijker kan.

2. Nadat de kwartalen goed zijn gerangschikt, moet er een bedrag aan gekoppeld zijn. Deze staan in tabblad "Maandoverzicht statisch". Voor kwartaal 1 moet dus de maanden jan + feb + mrt worden opgeteld.

Alle reacties en vragen zijn welkom. Alvast bedankt voor de moeite!
 

Bijlagen

  • Kwartalen.xlsx
    14,1 KB · Weergaven: 30
Voor Google Sheets

Code:
=SUM(OFFSET('Maandoverzicht statisch'!$A2,,MONTH($B$1)+(COLUMN()-2)*3,,3))
 
VenA, bedankt voor je reactie.

Ik heb de formule toegevoegd in de sheet, maar krijg een #FOUT! , met daarbij de uitleg parseerfout in formule. Als ik op de formule klik, dan wordt het ($B$1) gedeelte oranje.
 
Bestaat er ook een Nederlandse versie van Google Docs? Gelijk afschaffen al die vertalingen en gewoon in het Engels.;)

Het bestandje moet je maar even uploaden naar Google Docs dan zie je de juiste vertaling waarschijnlijk wel. De inhoud heb ik een beetje aangepast. Met overal dezelfde getallen is het wat lastig testen of een formule klopt.
 

Bijlagen

  • Kwartalen.xlsx
    15,3 KB · Weergaven: 30
@AlexCEL, Vertaling gebeurt automatisch door Sheets. Ga ervan uit dat dat goed gaat.


@VenA
Werkt perfect! Weet je toevallig ook een betere methode om de kwartalen te tonen zonder de gegevens in rij 1 en 2? Zou wel zo mooi zijn :)

Ik zal eens kijken of ik Sheets in het Engels kan krijgen. Vind ik zelf ook wel zo fijn.
Voor wat betreft de getallen: per kwartaal zijn een aantal getallen anders, zoals rij 2 en rij 31. Getallen waren ook maar fictief, dus maakt verder niet uit.
 
Je hebt de formule toch al in B1 staan? Dan lijkt het mij niet zo heel erg moeilijk om $B$1 te vervangen door de formule die in B1 staat.

Code:
=SUM(OFFSET('Maandoverzicht statisch'!$A2;;MONTH(DATE(YEAR(TODAY());CEILING(MONTH(TODAY());3)-2;1))+(COLUMN()-2)*3;;3))
 
Was niet helemaal duidelijk van mijn kant. Het ging me meer om de cellen B5 t/m E5. Deze tekst wordt 'berekend' vanuit B1 t/m E1.

Maw is er een manier om de formule in B5 t/m E5 dusdanig neer te zetten dat de cellen A1 t/m E2 weg kunnen? Lijkt wat mooier en voorkomt eventuele fouten.
 
Gewoon de eerste 2 rijen verbergen. Dan hoef ik niet steeds gelijkwaardige formules te maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan