• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rijen sorteren op datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frigorius

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2019
Berichten
9
Is er een functie in Excel waarmee ik door het invoeren van een datum in een kolom met datums de rijen van die datums sorteer van oud naar nieuw?

bvb
voorbeeld helpmij forum.png

Hoe kan ik er voor zorgen als ik in cel A6 een datum invoer (let's say 15/03/2019) dat alle cellen automatisch gesorteerd worden zodat 15/03/2019 samen met de naam en het nummer in die rij gesorteerd wordt tussen de rij met Stijn en Steven in?
 
Door het bereik te selecteren en dan op 1 van de sorteerknoppen te klikken?
Knipsel.JPG
 
Of maak er een tabel van
 

Bijlagen

  • Tabel.xlsx
    9,8 KB · Weergaven: 43
Helaas, noch een tabel, noch de sorteerknop beschouw ik als "een functie". Het blad is beveiligd én de gebruiker kent zo weinig van Excel dat het vinden van de sorteerknoppen al te ingewikkeld is. Daarom dat ik zeg: automatisch. Maar wel al bedankt om u eens over het probleem te buigen.
 
veel automatischer als dit kan het niet, met zo weinig gegevens
 

Bijlagen

  • Rijen sorteren op datum .xlsm
    25,3 KB · Weergaven: 70
Misschien zo?
Met mijn beperkte kennis van VBA iets in elkaar geknutseld.:rolleyes:
Waarschijnlijk kan het veel eenvoudiger, maar het werkt volgens mij wel.

update:
Loopt toch niet altijd lekker, mijn excuus, moet het toch overlaten aan de profs:confused:
 

Bijlagen

  • sorteren.xlsm
    17,3 KB · Weergaven: 57
Laatst bewerkt:
veel automatischer als dit kan het niet, met zo weinig gegevens

Vol automatisch.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
 If Not Intersect(Target, Columns(1).Resize(, 3)) Is Nothing Then
   If Application.CountA(Cells(Target.Row, 1).Resize(, 3)) = 3 Then Cells(1).CurrentRegion.Sort [a1], , , , , , , 1
 End If
End Sub
 
de gebruiker kent zo weinig van Excel dat het vinden van de sorteerknoppen al te ingewikkeld is.
De gebruiker ben je zelf?

Nb1. Geen van de geplaatste codes werkt in een beveiligd blad. (is wel eenvoudig aan te passen)
Nb2. Het lijkt mij vrij irritant dat als je alles ingevuld hebt je in 1 keer de regel kwijt bent waar je mee bezig was.
 
Nb1: Natuurlijk werkt mijn code in een beveiligd blad (de cellen die je wel mag wijzigen zet je sowieso niet op geblokkeerd toch?)
Nb1a: Als je het zo hebt beveiligd is er niets aan de hand.


Leer jij ook nog wat vandaag.
Code:
Me.Protect , , , , True, , , , , , , , , True


Nb2: De regel waar je mee bezig bent is trouwens afgewerkt.
 
Hoi Harry,

Ik ben nu al een tijd bezig jouw code onder #7 aan te vullen, zodat het nr. in kolom C automatisch word ingevuld (hoogste waarde +1)
Vol goede moed begonnen maar het lukt me dus van geen kant:evil:
Voor de gebruiker lijkt me dit wel gemakkelijk. Na het sorteren is het nml. een zoektocht met welk nummer hij verder moet.
Voor mij alweer leerzaam.
 
Laatst bewerkt:
Ik loop daar niet op vooruit.

Wanneer moet dit plaats vinden, enz.?

Code:
application.max(columns(3))+1

of:
Code:
 application.counta(columns(3))
 
Vraag was eigenlijk meer bedoeld om mijn eigen beperkte kennis van VBA te vergroten.
Bedankt:thumb:
 
Hoi allen,

kleine update:
* de verstrekte gegevens waren zuiver als voorbeeld van wat ik zou moeten doen, met name rijen sorteren op datum
* Werken met VBA is uit den boze, aangezien ik daar tot mijn inschrijving op dit forum nog nooit van gehoord had :)
*Er mogen meerdere tabbladen gebruikt worden om het trucje uit te halen en dus ook meerdere kolommen. Het moeten dus echt formules zijn, die dat doen, eventueel verdeeld over meerdere kolommen, waarbij de laatste kolom dan terug verwijst naar de oorspronkelijke...

Ik ben zelf ook al aan het zoeken gegaan, maar voorlopig zonder succes, hoe vaak ik ook Als gebruikt :p
 
* Werken met VBA is uit den boze, aangezien ik daar tot mijn inschrijving op dit forum nog nooit van gehoord had :)

Dat laatste kan geen argument zijn om geen VBA te gebruiken. Wat Harry heeft gemaakt sluit volgens mij perfect aan bij wat jij wil. En nog automatisch ook, dus 1 X de moeite nemen om het in te bouwen en de gebruiker-zonder-excelkennis merkt het niet eens.

Voor de rest kan ik je dit boek aanbevelen, mocht je genegen zijn je de "wondere wereld van VBA" meer eigen te maken.

https://www.bruna.nl/boeken/microsoft-excel-vba-voor-dummies-9789045356167
 
Ook ik had nog nooit van VBA gehoord, maar via dit forum/forumleden ging voor mij een "wonderwereld" open.
Wil je echt gebruik maken van excel, dan loont het de moeite om je te verdiepen in VBA, gewoon beginnen met
eenvoudige codes en steeds verder gaan. Op dit forum zitten toppers die je bij problemen verder helpen.:thumb::thumb::thumb:
 
Misschien is het handig om zelf even een voorbeeldbestand te maken.

Met een hulpkolom en een formule. Zonder hulpkolom kan ook wel maar dan wordt het een matrixformule.
 

Bijlagen

  • sorteren.xlsm
    11,3 KB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt:
Aha. Aan de hand van jullie info heb ik denk ik gevonden hoe het kan (maar dat wil niet zeggen dat ik het kan)
Aangezien de broncel ook de doelcel is dacht ik aan het volgende (los van wat ik hiervoor heb gezegd, een mens komt nu eenmaal tot inzichten :)):
Extra (verborgen) kolom toevoegen die de inhoud van de eerste kolom over neemt als die er is ( =ALS(A2="";"";A2) ) , filter toevoegen aan de kolomhoofden, dan een macro die er voor zorgt dat alles wordt gesorteerd als je een waarde invoert in de eerste kolom.

Ik heb nu ook "ontdekt" wat VBA is. Iemand die de VBA kan schrijven voor die macro?

hartelijk dank.
 
* Werken met VBA is uit den boze????

probeer dit maar eens.
Is de code van HSV onder #9 met een kleine aanvulling voor het invullen van het nummer.
 

Bijlagen

  • SORTEREN 3.xlsm
    19,7 KB · Weergaven: 42
voorbeeld Excelforum.png

Aangezien iedereen zich blijft blindstaren op mijn eerste voorbeeld hier de werkelijke situatie. De datums A7:A2008 van de tabbladen Cash, Zicht en Spaar zouden automatisch moeten sorteren, op die manier dat het alle rijen sorteert. Er moeten geen gegevens automatisch ingevuld worden (want de andere kolommen bevatten de formules daarvoor al). De gegevens in dit voorbeeld zijn louter als voorbeeld en heb ik gebruikt om te zien wat het Excelletje allemaal precies doet, wat de doel- en broncellen zijn enzovoort. De verborgen kolom J is een hulpcel voor formules op een ander tabblad.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan