• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vergrendelen na invoer

Status
Niet open voor verdere reacties.

tefal86

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2013
Berichten
16
Beste mensen,

Goede ervaringen met dit forum vandaar nog een vraag!

Ik heb al menig forum bezocht en ook hier gekeken maar ik kom niet verder als VBA leek. Wat ik graag wil is dat leerlingen zich kunnen inschrijven in de tijdvakken van kolom B (B7:B30). Het wordt een gedeeld document en het geval wil dat ze de namen van anderen verwijderen en zo hun eigen naam er plaatsen (kinderachtig maar waar) :rolleyes:.

Waar ik dus erg geholpen mee zou zijn is als het cel bereik B7:B30 na invoer van een cel, automatisch blokkeert. Nu heb ik al hier gekeken; https://www.extendoffice.com/documents/excel/3778-excel-lock-cell-after-data-entry-input.html het bereik en password aangepast maar ik krijg het niet werkend. Hoop dat jullie me kunnen helpen.
 

Bijlagen

  • Testomgeving 1.xls
    38 KB · Weergaven: 31
Het was UT proberen waard,
Misschien is er nog wel zoiets te vinden.
 
Test dit probeersel eens:
Bekijk bijlage Testomgeving 1(1).xls

Het blad is beveiligt zonder wachtwoord.
Als je wel in het bereik B3 t/m B30 wilt kunnen invoeren of wijzigen, zet dan een 1 in cel H1.

Denk ook aan wat cow18 schreef in #5.
 
Laatst bewerkt:
Edmoor, dit is inderdaad wat ik zocht! dank!! @cow18 dank voor je opmerking!
@Edmoor; kan je me iets vertellen hoe/wat je gedaan hebt? (leer graag bij) kan geen VBA bewerking vinden....
 
Er zijn een paar dingen die ik heb gebruikt:
1) Het werkblad is beveiligd
2) De cellen in het bereik B3 t/m B30 zijn niet vergrendeld
3) Bij cursor verplaatsing binnen dat bereik wordt het stukje code uitgevoerd dat in de ThisWorkbook module zit

Uiteraard zet je een wachtwoord op die beveiliging en ook op het VBA project zelf.
Als dat stukje code ziet dat er in cel H1 een 1 staat wordt hij verder niet uitgevoerd, dat is voor jouw gemak als document eigenaar.
Maak de voorgrondkleur van die cel hetzelfde als de achtergrond, dan ziet niemand dat daar wat staat.
De code reageert op de donker gekleurde cellen hetzelfde als op een cel die niet gewijzigd mag worden.

Je kan in de VBA editor komen door op de toetscombinatie ALT-F11 te drukken.
Vervolgens dubbelklik je in het venster links bovenin die editor op ThisWorkbook om de code te zien die daar staat.

De routine heet Workbook_SheetSelectionChange
Dat is een routine die wordt uitgevoerd op ieder werkblad, zodra de cursor wordt verplaatst.

Veel code is het niet, maar het zou te ver gaan om ieder onderdeel afzondelijk uit te leggen:
Code.JPG
 
Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt! Hier ga me een andere keer in verdiepen. Voor nu is mijn vraag beantwoord, dank iedereen voor het medenken
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan