• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Instellingen berekeningsopties wijzigen vanzelf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Miertjee

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2018
Berichten
18
Sinds deze week staat bij 'berekeningsopties' bij al mijn bestanden het vinkje naast handmatig en niet meer bij automatisch. Hier stond het vinkje wel altijd. Dat ik dat bij 1 bestand per ongeluk heb gewijzigd wil ik nog wel geloven, maar niet bij allemaal. Als ik het vinkje weer bij automatisch zet, het bestand opsla en sluit, blijft het vinkje de ene keer wel bij automatisch staan, maar de andere keer is hij weer teruggesprongen naar handmatig. Als ik in --> bestand --> opties kijk staat daar de ene keer handmatig en de andere keer automatisch. Hoe krijg ik excel weer zo ver dat hij bij elke werkmap die ik open de berekeningen op automatisch zet?
 
zal wel ergens een macro zijn die dit veranderd.
 
Eh, dat lijkt mij een beetje raar. Ik heb geen macro's gemaakt en ik ben de enige die deze pc gebruikt. Ik neem aan dat excel zelf geen macro's aanmaakt.
 
De berekeningsopties zijn excel-breed en worden ingesteld door het eerste bestand dat je opent in Excel. ALs dat eerste bestand toevallig herberekenen op handmatig heeft, dan blijft deze stand staan ook als je andere bestanden opent. Helaas is het zo dat vervolgens bij het opslaan deze instelling mee wordt opgeslagen. Dus langzaam maar zeker verandert dan de berekeningsinstelling van steeds meer bestanden. Als je alle bestanden sluit en er dan weer een opent, dan krijgt Excel de berekningsopties waarmee dat bestand was opgeslagen en begint het liedje opnieuw.

Reden te meer dus om handmatig berekenen te mijden als de pest. Mijn mening: Als je handmatig berekenen hebt ingesteld, heb je iets verkeerd gedaan.
 
Ok, maar het grapje is dat ik nog nooit aan die optie heb gezeten. Hij stond altijd op automatisch (schijnbaar, want ik wist pas deze week dat dat dus ook op handmatig kon omdat excel dat opeens vanzelf deed). Ik heb moeten Googelen hoe ik dat kon aanpassen en toen ontdekte ik pas dat die opties bestonden. Al mijn bestanden hebben dus altijd op automatisch gestaan. Ook heb ik geen excelbestanden ontvangen/ geopend die van iemand anders kwamen. Waarom hij dit opeens uit het niks aanpast snap ik echt niet. Kan het ook aan updates van Microsoft liggen?

Maar buiten dat: als ik elk bestand op automatisch zet voor ik het opsla, dan zou dus in al mijn bestanden het vinkje weer bij automatisch moeten staan?
 
Nee geen updates, kennelijk heb je toevallig ergens een bestand geopend in een nieuwe sessie van Excel waar berekenen van uit stond (dit kan overigens ook een invoegtoepassing zijn geweest!!). Daarna heb je nog andere bestanden geopend en opgeslagen, helaas dus met berekenen op handmatig.

Ja dat klopt. Je hoeft er maar 1 te openen en op auto te zetten, als je dan dat bestand NIET sluit kan je daarna andere bestanden simpelweg openen, opslaan en sluiten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan