• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

OF + EN functie in combinatie met SOMPRODUCT

Status
Niet open voor verdere reacties.

mike564

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2015
Berichten
83
Goedemiddag,

Voor een SOMPRODUCT welke betrekking heeft op meerdere voorwaarden gebruik ik in mijn voorbeeldbestand onder anderen de onderstaande formule om het totaal aan oppervlakte te berekenen/verdelen:
Code:
=SOMPRODUCT(--(Tabel32[SOORT]=TELLING!$B3);--(Tabel32[A]="A");--(Tabel32[m²]>=7,5);--(Tabel32[m²]<10);Tabel32[m²];Tabel32[AANTAL])

In deze form is (zover ik weet) alleen maar de EN() functie toepasbaar d.m.v. hetgeen rechts "--(Tabel32[A]="A");"

Echter is de uitdaging dat ik nu met 2 kolommen zit en dus eigenlijk ook graag de OF() functie toe zou willen passen.
Hierbij moet één van de 2 kolommen (zijdes) aan de voorwaarden hiernaast voldoen "OF(EN(BREEDTE>=3,1;BREEDTE<3,5);EN(HOOGTE>=3,1;HOOGTE<3,5))"

Nu zou je de som van 2 x de bovenste formule, waarbij de ene voorwaarde de breedte is en de andere de hoogte, kunnen nemen. Hier kom je alleen in de problemen wanneer 2 zijdes van een regel groter zijn dan bijvoorbeeld 3,1. Het aantal m² wordt dan namelijk dubbel geteld hier.

Kan iemand mij verder helpen?

Alvast dank!
 

Bijlagen

  • OF + EN + SOMPRODUCT.xlsb
    22,6 KB · Weergaven: 19
Een OF-functie in een SOMPRODUCT kun je zien als een optelling van 2 voorwaarden. Ik zou het graag demonstreren, maar persoonlijk snap ik niet wat je wilt uitrekenen...

Dus: zou je ook nog (handmatig) wat gewenste uitkomsten in je voorbeeld kunnen zetten? Liefst met een verklaring hoe je eraan komt.

PS
de formule hierboven kun je simpeler schrijven als:
Code:
=SOMPRODUCT((Tabel32[SOORT]=TELLING!$B3)*(Tabel32[A]="A")*(Tabel32[m²]>=7,5)*(Tabel32[m²]<10)*Tabel32[m²]*Tabel32[AANTAL])
En een SOMPRODUCT hoef je NIET als matrixfunctie in te voeren zoals in je voorbeeld, een simpele enter is genoeg...
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste, bedankt voor je reactie Alex!

In de bijlage heb ik het aangepast met de juiste uitkomsten en formule's, nu gerealiseerd met hulpkolommen (tabblad DATA).
Ik hoop dat het nu duidelijk is.

Ik weet dat ik een SOMPRODUCT niet als matrix hoef af te sluiten, had alleen alles uit een ander bestand gekopieerd, het was meer uit automatisme omdat ik veel met matrixformule's bezig was.
Beide vormen van het schrijven van SOMPRODUCT zijn bij mij bekend, maar ik ik vind de door mij gebruikte methode juist altijd fijn doordat je het onderscheid tussen voorwaarden en vermenigvuldigen extra kan benadrukken. Wat maakt de door jou gebruikte methode per se simpeler? Wordt deze door Excel sneller doorgerekend?
 

Bijlagen

  • OF + EN + SOMPRODUCT.xlsb
    25,1 KB · Weergaven: 24
Bekijk bijlage eens.
 

Bijlagen

  • OF + EN + SOMPRODUCT (AC).xlsb
    25,5 KB · Weergaven: 24
Ik heb het getest en werkt met alle varianten.
Bedankt Alex, bij deze opgelost!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan