kan de nas niet vinden op het netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

sleutelmen

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2012
Berichten
152
Hallo,

ik heb een nas gekocht die eerder werd gebruikt op een netwerk met een ip bereik van 192.168.178.1-254.
Ze konden de nas ook benaderen met een ip adres in dat netwerk. Nu staat de nas bij mij thuis in een netwerk met een bereik van 192.168.2.1-254.
maar ik kan de nas nergens vinden in mijn netwerk. er zitten 2 lampjes op en 1 daarvan brandt de hele tijd wit.

Het type is: iomega mhndhd
 
Laatst bewerkt:
Dat staat over het algemeen heel duidelijk in de handleiding. Ze moeten beiden om hetzelfde bereik zitten.
 
de handleiding heb ik niet meer ook kan ik geen handleiding vinden op internet
 
Op welk IP draait je PC in je eigen netwerk? Is dat in hetzelfde bereik / range?
 
mijn pc draait op 192.168.2.152. de nas draaide bij de oude eigenaar op 192.168.178.33.
 
Kan je jouw NAS configuratie niet resetten?
 
nee hij wil niet resetten, er zit een reset knopje op. Ik heb al een paar keer geprobeerd halve minuut lang en 1 minuut lang. Er gebeurt niks.
 
mijn pc draait op 192.168.2.152. de nas draaide bij de oude eigenaar op 192.168.178.33.
Ok.... dat wetende kun je ook het volgende doen.

de NAS laat je staan zoals die is.
IP : 192.168.178.33


Jouw pc koppel je los van je netwerk en het UTP kabeltje stop je in de NAS.

Ga naar de netwerkkaart settings van je PC.
Zet die op statisch !
IP adres: 192.168.178.83
gateway: 192.168.178.1 of 192.168.178.254
DNS: als gateway
Klik op OK ....

Check: via start-uitvoeren en cmd
ping 192.168.178.83
werkt de netwerkaart v/d lokale pc nu acht op dat adres?

of
ipconfig / all

Alle settings moeten er staan!


Ga nu naar de browser en login op 192.168.178.33

Waarom zo? Zo Zet je de PC in hetzelfde bereik als de NAS en moet je in de NAS in kunnen loggen.
Heb je een find-NAS-tool voor de PC dan zou ie nu ook wel kunnen werken om de NAS aan te spreken/benaderen.
Als je maar bij de settings van de NAS kunt komen.

En? Lukt dat?
Anders wat print screens.
 
nee het is niet gelukt. ik vind het maar raar, de aan/uit knop lijkt niet te functioneren en reset ook niet. als ik de stekker erin doe van de nas gaat deze direct aan en gaat het schijflampje wit branden en er gebeurt verder niets.
 
Kun je iets preciezer zijn mbt wat er niet gelukt is. Wat heb je getest om jouw instellingen te checken?
 
ik heb precies opgevolgd wat uw zei maar toen ik het ip adres van de nas in de browser invoerde stond er geen verbinding en kwam ik dus niet op de instellingen site van de nas.
 
Een wit lampje is iets wat niet klopt. Deze zou volgens de manual blauw moeten zijn.
Maar heb je Iomega zelf al gecontacteerd?
 
Uit de handleiding:

System Status Indicator:
Displays the current operational status of the Home Media Network Hard Drive.
Off: The device is operating normally.
Flashing White: Drive is resetting or booting from a USB flash drive.
Flashing Red: Device error, log in to the Home Media Network Hard Drive and check the System Status page for more information.
Power Indicator:
Displays Power and boot status.
Solid White: This indicator is initially solid during the boot process and then begins to flash. Solid White:powered up and ready.
Flashing White: Flashes when the Home Media Network Hard Drive is starting up or shutting down.

Verder wordt nog het volgende opgemerkt:
Reset Button: Hold the RESET button for four seconds to reset security and network settings. This allows you to regain access if network settings are
incorrect or you've forgotten your password.
IP Address: If no DHCP server is found on your network the Home Media Network Hard Drive will get a self-assigned IP address in the 169.254.x.x range.

Daarmee moet je toch in staat zijn de NAS te benaderen..
Anders kun je ook nog proberen om Advanced IP Scanner te draaien om zodoende het IP van de NAS te achterhalen of duidelijkheid te verkrijgen of het ding überhaupt in jouw netwerk / werkgroep te vinden is.
 
Laatst bewerkt:
Heb een tool geupload, gebruik hem al jaren.
Look@LAN filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=ILPpFwvDGuU
https://we.tl/t-VybO8rH4zY daar mee kun je een subnet scannen welke systemen er in zitten.
Download hem niet zomaar ergens er zijn nogal de nodige vervuilde versies en V2.5 werkt prima onder Win10.

Neem je pc en geef die weer de settings van #9 met ip adres 192.168.178.83.
Na het installeren kies voor de handmatige scan met de geïnstalleerde tool 192.168.178.1 t/m 192.168.178.254.
Vind ie hem niet.... dan zit ie in een ander subnet of is stuk....



Edit: zou je eerst kunnen doen....
Hmmm ... volgens de manual p41 (ENG) is het dit....
http://download.lenovo.com/nasupdate/manuals/hmnhd_cloud/hmnhd_en_us.pdf
DeviceIP Address 192.168.1.1
Dus zet de pc maar eens in dit subnet bijvoorbeeld 192.168.1.33 met gateway 192.168.1.254
En probeer nu eens in te loggen op 192.168.1.1 of scan eerst met de tool.

Of hij staat toch in een ander sub net maar dan zou ik toch dat resetten voor elkaar zien te krijgen...
Heb je garantie of wat heb je anders afgesproken?

Edit2
Manual p10 wat Scrapheap net al schreef

3. Reset Button: Hold the RESET button for fourseconds to resetsecurity and network settings. This allows you to regain access if network settings are
incorrect or you've forgotten your password.

Default Settings
IP Address: If no DHCP server is found on your network the HomeMedia Network Hard Drivewill get a self-assigned IP address in the 169.254.x.x range.
Device Name: The default name for your HomeMedia Network Hard Drive is 'hmnhd-XXXXXX' (where XXXXXX is a unique string of letters and numbers).
Default Shares: Backups, Documents, Movies, Music, Pictures

Als hij gereset is zou je hem dus zo terug moeten vinden.... hij krijgt een ip adres van jouw router als die de dhcp server is.
 
Laatst bewerkt:
ik kan geen contact op nemen met iomega omdat de website gewoonweg niet bestaat. Ik heb de bovenstaande methodes allemaal geprobeerd. de nas rechtstreeks verbonden aan de pc maar ook aan de router. maar geen succes. in verschillende ip bereiken gezocht maar ik kan hem niet zien. ook niet na reset. ik vind het raar dat de lampjes niet gaan knipperen bij een reset bijvoorbeeld. als ik de stekker erin doet gaat het witte lampje aan en blijft aan. wat ik nog kan proberen is misschien de hardeschijf goed formatteren.
 
En heb je wèl de beschikking over de besturingssoftware van dat apparaat dan..?
Want die staat op de HDD, als je die formatteert en je hebt de software niet hou je een mooie deurstopper over..:shocked:
Daarbij, om dat apparaat opnieuw te kunnen installeren zal hij eerst in het netwerk zichtbaar moeten zijn, anders gaat het hem niet worden.
 
Wordt tijd dat er ff een IT-handig iemand uit de buur bij komt... die ziet mss zaken die wij nooit zullen zien, als brakke (netwerk)kabels.... ook zo'n potentiële mooie instinker....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan