Reboot and select prober boot device

Status
Niet open voor verdere reacties.

remcop1989

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2012
Berichten
492
Hallo,

Ik heb hier een pc met windows 7 die "ineens" de melding "reboot and select proper boot device" toont bij het opstarten. Herstarten heeft geen nut. Bovendien maakt de pc erg veel "fan" geluid.

Zodra ik de pc opstart krijg het logo van de fabrikant te zien met opties om naar het bios te gaan. Als ik niets doe komt direct daarna de bovenstaande melding.

Ik heb al in het bios gekeken maar daar staat de HD gewoon als primair opstart apparaat. Als ik vanuit het "scherm met logo" naar de boot opties ga zie ik daar 2 opties om te starten vanaf usb. Beide hebben ook geen nut.

Ik heb geen USB-sticks aangesloten en op dit moment alleen aangesloten: scherm, muis, laptop, netwerkkabel.

Is de HD defect of hoe is dit op te lossen?
 
Heb je een Windows DVD om daarvan op te starten?
 
Nee, die heb ik helaas niet nee. PC is al wat jaartjes oud, dus misschien sowieso toe aan vervangen. Maar ik wil hem wel graag nog aan de praat krijgen i.v.m. bestanden en het feit dat ik hem vandaag nog nodig heb.
 
Probeer van iemand in de buurt een live CD/DVD of USB stick te krijgen van Windows of Linux, en je kunt dan iig opstarten.
Of je nog bij de bestanden kunt hangt er van af of de schijf en/of d bestanden beschadigd zijn.
Heb je er een backup van?

PS: veel van die live cd/dvd/usb's hebben libre office om mee te werken, of je zet er een portable versie bij (op dezelfde usb of op een 2e usb stick).
Daar kun je bijna alle office docs/docx/xls/xlsx mee openen en bewerken. Via webmail kun je het versturen, ook aan jezelf als backup.
 

Daar had ik inderdaad al via een ander forum naar gekeken.
Oorzaak 1 is het niet, gezien de HD waar windows op staat als boot optie 1 staat.
Oorzaak 2 lijkt me ook stug, gezien de HD in de pc zit en die niet is open geweest. Bovendien wordt de HD in het bios gewoon aangegeven als mogelijke boot optie.
Oorzaak 3 kan ik niet nagaan.....???? Hij is zichtbaar in de bios, maar ik weet niet of dat iets zegt over defect zijn?
Oorzaak 4: er is geen ander extern medium aangesloten. Dus dat is ook al niet mogelijk.
Oorzaak 5: geen idee of er problemen zijn met de bootsector, bootmanager of de boot flag. Ik heb de Ultimate Boot cd ook niet in mijn bezit.....
 
Nou ik heb de pc even open gemaakt en alle kabeltjes zitten goed. Ben er nu ook achter dat de cd-speler het niet doet. Ik denk dus dat de HD kapot is en ik maar een nieuwe pc moet gaan aanschaffen :(

Bedankt voor jullie hulp
 
Tja, kan maar wat een vreemde conclusie maar je als je een nieuwe PC wil...

Loop met de PC naar een plaatselijke PC boer.
 
Tja, kan maar wat een vreemde conclusie maar je als je een nieuwe PC wil...

Loop met de PC naar een plaatselijke PC boer.

Nou, ik kan nu natuurlijk heel lang bezig gaan om hem te laten repareren met de grote kans erin dat ik een nieuwe HDD erin moet laten zetten. Voor € 300,- heb ik al een pc die voldoet aan mijn eisen.....
 
....had ik gehoopt dat iemand me zou vertellen hoe ik daar aan kom?
Dat had ik al verteld.....
Probeer van iemand in de buurt een live CD/DVD of USB stick te krijgen van Windows of Linux, en je kunt dan iig opstarten.
Of je nog bij de bestanden kunt hangt er van af of de schijf en/of d bestanden beschadigd zijn.
Heb je er een backup van?

Dus nog een keer:
Heb je geen buren of kennissen in de buurt die iets meer weten en even een live usb stick kunnen maken?
Kun je vanaf opstarten en dan zie je meteen of je de inhoud van de schijf kunt zien.

Anders naar de winkel of zo...... wat Lange Pier schreef.


Nou, ik kan nu natuurlijk heel lang bezig gaan om hem te laten repareren met de grote kans erin dat ik een nieuwe HDD erin moet laten zetten. Voor € 300,- heb ik al een pc die voldoet aan mijn eisen.....


Waar wacht je nog op... ;)
 
Laatst bewerkt:
HDD kost € 50 en een cd/dvdrom € 20...
Da's een stuk minder als € 300 ....
 
Dag, Op de meet. Hoe kan dat nou? Heeft de computer PATA lintkabels? Ga dan na dat de master (MA jumper) aan het, lange, einde zit en de slave (SL jumper) in het midden. Cable Select is ook een mogelijkheid (CS jumper) maar beter van niet. Of je nou PATA of SATA aansluitingen hebt voor de stations, je kan altijd een andere controller aansluiting op het moederbord proberen. Tenslotte: staat er spanning op de stroomaansluiting dus draait de schijf wel?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan