• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Omzetten 5 min. energie data naar 15 min. energie data

Status
Niet open voor verdere reacties.

GByte

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2019
Berichten
72
Beste forum bezoeker,

Ik heb een Excel bestand met daarin energiegebruik per 5min.
Graag zou ik deze omzetten naar waarden per 15 min. zie bijlage.

Hiervoor zou ik graag de datum&tijd kolom A willen opsplitsen in:

- Een kolom C met daarin de datum van het eerste kwartier van die dag
- Een kolom D met daarin de oplopende kwartieren, te beginnen bij 0:00 voor het eertse kwartier

Voor de optelling van de gebruikte kWh de kolom D.

- Een kolom D met daarin de optelling van steeds de opeenvolgende volgende 3x5min.

In bijgesloten Xl file heb ik aangeduid wat ik graag als eindresultaat zou zien.

Kan iemand mij helpen met de aanpak hiervoor, het liefst met de aanpassingen gemaakt in het bijgesloten document.

Bijvoorbaat hartelijk dank voor jullie hulp.

Mvg
 

Bijlagen

  • 15min data.xlsx
    13,1 KB · Weergaven: 20
Zo iets?

Als je zeker weet dat je geen 5-min waarde mist werkt dit.
 

Bijlagen

  • 15min data.xlsx
    14,5 KB · Weergaven: 35
Hartelijk dank

Beste Hans,

Ik heb het toegepast op het volledige bestand, en het is een prima oplossing.

Hartelijk dank,

Martin
 
Mis je wel een 5 min waarde (of weet je het niet zeker) dan kun je het beter op deze manier doen.
 

Bijlagen

  • 15min data_3.xlsx
    15,2 KB · Weergaven: 25
Wat te kiezen?

Beste Willem,

Goed opgemerkt dat er een waarde ontbrak, vreemd want het is een apparaat dat met een frequentie van 5min de gebruikte energie zou moeten registreren.

Even afgezien van dat probleem, welke aanpak heeft de voorkeur, die van u of Hans?
Ik kan dat niet goed beoordelen. Ik vind ze beiden prachtig.

Mvg MArtin
 
De waarde die ontbrak heb ik verwijdert ter illustratie, dat probleem is dus opgelost.

Persoonlijk heb ik een "hekel" aan de offset formule maar dat hoeft voor een ander geen probleem te zijn om deze te gebruiken.

Wel vind ik dat aan een formule geen uitzonderingen moeten zitten.
Als je zeker weet dat je geen 5-min waarde mist werkt dit.


Dus als je zeker weet dat er geen 5 min waarde ontbreekt werken beide formules OK en is het dus een persoonlijke voorkeur
Welke kan ik beter interpreteren en of wijzigen zijn daarbij enkele overwegingen om te beslissen welk je gaat gebruiken.
 
Mijn voorkeur gaat uit naar een extra kolom en een draaitabel. In een draaitabel kan je niet groeperen op kwartieren vandaar de extra kolom.
 

Bijlagen

  • 15min data.xlsx
    90,7 KB · Weergaven: 28
Heren,

Hartelijk dank voor uw reacties!
Ik heb wat om uit te proberen.

Mvg Martin
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan