• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatische selectie mutaties

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thierry1966

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2018
Berichten
13
Beste allen,

Voor een zorginstelling verzorg ik de interne productieboeking.
Omdat we alle maanden steeds opnieuw na calculeren, boek ik de journaalpost van de vorige ronde tegen en de nieuwe weer op.
Dit resulteert in journaalposten met meer dan 100.000 boekingsregels en niet voor elke cliënt is er uiteindelijk een mutatie.

In het voorbeeldbestand heb ik 6 voorbeeldcliënten opgenomen, vijf waar een mutatie heeft plaatsgevonden, bij eentje niet.
De witte regels in tabblad testdata zijn de opboekingen, de blauwe de tegenboekingen.
Op Blad1 staat een draaitabel met de mutaties per cliënt per grootboek (Element 1).
Op tabblad resultaat is het gewenste resultaat. Van uiteindelijk 110 boekingsregels terug naar 18 regels.

Wat ik nu zou willen is dat ik met macro of andere truc dit automatisch laat gebeuren vanuit het tabblad testdata.
Regels waar omschrijving en element 1 aan elkaar gelijk zijn en waar een saldo is (negatief of positief), wegschrijven naar een andere tabblad.

Heb zitten stoeien met vert.zoeken, vergelijken, etc. maar krijg het niet voor elkaar.

Wie kan mij op weg helpen met ideeën of tips hoe dit op te lossen?

Groet, Thierry
 

Bijlagen

  • Testbestand v1.xlsx
    165,3 KB · Weergaven: 13
Zet er een kolom achter en gebruik het filter. Of is dit de simpel gedacht?
 

Bijlagen

  • Testbestand v1.xlsx
    168,8 KB · Weergaven: 19
Zet er een kolom achter en gebruik het filter. Of is dit de simpel gedacht?

Mijn hemel.. simpel is heel goed!

Alleen hoe krijg ik die formule werkend op het originele bestand?
Kopiëren wil hij niet pakken.

Sorry voor m'n vraag hoor.
 
Even in de help zoeken naar SOMMEN.ALS()/SUMIFS()

Of beter, zoals ik gedaan heb, haal de eerste 4 onnodige rijen weg en maak van jouw tabel een echte tabel.
 
Even in de help zoeken naar SOMMEN.ALS()/SUMIFS()

Of beter, zoals ik gedaan heb, haal de eerste 4 onnodige rijen weg en maak van jouw tabel een echte tabel.

Helemaal happy met deze oplossing. Januari ging van 47000 boekingsregels naar slechts 1200.
Dank je wel VenA!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan