• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

de assen van een grafiek omdraaien rijen ipv van kolomen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

slottieboom

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2012
Berichten
33
Hallo,

Ik heb na wat zoekwerk een macro gevonden die eigenlijk perfect past voor mij, zei het niet dat de methode van invoer niet bijster handig is.

Ik heb echter geen idee hoe dat deze code nu werkt, de kennis gaat me ver boven de pet.

In het bijgesloten voorbeeld zitten de twee tabbladen, de ene werkt perfect en is het "huidige" de geplotte grafiek is precies zoals hij moet zijn.
alleen de methode van invullen zou moeten zijn zoals op blad "gewenst", dus niet horizontaal maar vertikaal.

De code werkt zo dat als je A1 t/m F5 selecteert op het tabblad "Huidig" en de macro uitvoert hij een tabel plot. Waar alleen de legenda plot niet helemaal klopt, misschien is deze ook nog aan te passen?

Alvast heel erg bedankt voor het eventuele meedenken.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld tabel.xlsm
    20,7 KB · Weergaven: 29
Even de data transponeren? Jouw macro werkt volgens mij niet en ik begrijp de omslachtige code ook niet.

Code:
vaInput = rInput.Value2

Wie of wat is rInput?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld tabel.xlsm
    20,7 KB · Weergaven: 23
ik heb werkelijkwaar geen idee. Ik weet dat wanneer ik de data selecteer dus A1 tm F5 en ik doe alt F8 en enter, dat hij een keurige tabel laat zien bijna zoals ik het zou willen hebben.
Heb je dat geprobeerd ?
 
Laatst bewerkt:
Ik bedenk me nu net, is er een andere handigere manier om de data zo in een grafiek te krijgen?
 
Wat er niet goed is aan de legenda plot weet ik niet, maar in de bijlage een voor wat begrijpelijkere manier om via VBA een grafiek te maken.
De macro maakt alleen de grafiek, toegevoegde waarde van de tabel die gemaakt werd zag ik niet
 

Bijlagen

  • Voorbeeld tabel.xlsm
    27,1 KB · Weergaven: 18
Wauw dit is een pak makkelijker idd. Is het ook mogelijk dat het bereik automatisch geselecteerd word als er meer of minder kolommen en rijen zijn?

Edit, dus als er in de rijen rood2 groen2 enz bijkomt en in de rijen meer waarden zijn, dus rij 1 bevat nu 1 tm 4 maar bijvoorbeeld worden dan 1 tm 15 gebruikt?
 
Laatst bewerkt:
zie bestand.

kleur van de grafiekreeks is afhankelijk van de kleur van de cellen in kolom A
 

Bijlagen

  • Voorbeeld tabel.xlsm
    28,5 KB · Weergaven: 22
Het mag dan een voorbeeld zijn, maar:
Vreselijke grafieken om te interpreteren... geen goede x-as herkenning, de data daarvan kom in het eerste kleur blok terecht.
Ik zie vast iets over het hoofd?


PS: terug naar de oorspronkelijke TS-vraag.
Ben het met VenA eens:
Even de data transponeren
Dat is het 1e wat ook bij mij opkwam. Je moet wel ene hele goede (nog niet genoemde) reden hebben om er meer tijd in te stoppen....


Ga maar weer snel verder met mijn renovatie klus buiten (echt "hardware"....)
 
Laatst bewerkt:
Zo dan, Hans123 hulde hulde, dit is dus precies wat ik nodig heb. De manier waarop deze code werkt is mij ook een stuk duidelijker dan die ik had gevonden.
Vraag is opgelost.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan