Windows 7,krijg bij opstarten eerst bios scherm te zien

Status
Niet open voor verdere reacties.

duin1

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
1.695
We krijgen de laatste paar dagen bij het opstarten eerst een BIOS scherm te zien met veel getallen. Er staat ook onder: druk op F1 to exit.

Hoe kan ik scherm voorkomen?
 
Ga het bios in en zoek waar "snel starten" oid staat en kies daarvoor.
Zie ook handleiding van de laptop of van het moederbord.
Opslaan van de nieuwe settings is bijna altijd F10.
In het bios komen is vaak F2 of Del toets, zie handleiding.

Heeft niks met Windows 7 te maken, hoort bij de hardware, dus onder Linux heb je het bij de start ook als je het niet aanpast.
 
Maak een foto ervan en zet die hier neer en over welk merk en type moederbord of PC gaat het?
Er is iets niet goed ingesteld of er wordt iets niet geïnitialiseerd en wordt je naar de bios setup verwezen.
 
Wees in het vervolg wat specifieker!
Een hoop getallen staan er niet zomaar, en dat kan een hoop betekenen. Dus maak een screenshot of in dit geval een foto.
 
Het heeft natuurlijk niets te maken met snel opstarten want dan zou het scherm snel geheugencontrole doen en geen logo.

Dit wijst op standaard waarden van de BIOS. Dit wordt automatisch teruggezet wanneer de batterij leeg is. De computer zoekt dan bijvoorbeeld weer naar RAID configuratie, dat zijn samenwerkende harde schijven. Deze grotere 3 Volt knoopcellen zijn 8 voor een euro te koop bij Action. Zet na het vervangen van de batterij (computer van de spanning) de BIOS instellingen op Standaard Waarden in de laatste menu onderdelen en sla het op. Ga dan opnieuw naar de BIOS en pas het aan naar wens, bijvoorbeeld de opstartvolgorde en datum en tijd. Hoe u in de BIOS komt dat staat altijd op het scherm. Meteen F1 F2 of Del toets gebruiken meestal. U kan ook bij het opstarten wel herhaaldelijk op deze toetsen drukken.
 
doet het weer goed

De computer start weer juist op. Hoe en waarom weet ik helaas niet.

Maar in ieder geval bedankt voor de reacties!! :thumb:
 
Dacht ,het is opgelost,maar helaas

Helaas nog niet opgelost. Zie nu weer bij opstarten bios schermen. ZIE BIJLAGEN
 

Bijlagen

  • bios (1).JPG
    bios (1).JPG
    1,2 MB · Weergaven: 103
  • bios (2).JPG
    bios (2).JPG
    1,3 MB · Weergaven: 87
  • bios (3).JPG
    bios (3).JPG
    1,1 MB · Weergaven: 97
  • bios (4).JPG
    bios (4).JPG
    1,2 MB · Weergaven: 87
De eerste keer :
eerst een BIOS scherm te zien met veel getallen.

Ik zie tussen die 4 foto's niks van dat staan, het lijkt alsof je normaal het bios in gegaan bent.
Zijn er nog foutmeldingen op het scherm geweest?

Heb je nog Alfred 2 's opmerking over de batterij nagelopen?
 
Laatst bewerkt:
Tijd staat goed en bios batterijtje is de fetisch van @Alfred2.

Alle instellingen nalopen en als save changes & exit de uefi verlaten.

Gebeurt het nog, externe schijven eraf halen, blijft het probleem?

Is via de UEFI de bios live te updaten? zit een vrij oude in zo te zien.
 
We weten niets zeker als er geen nieuwe batterij in de computer zit want die houdt de instellingen vast. Ik begrijp niet de woorden die een helper hiervoor gebruikt en al jarenlang aan mij richt. U zoekt toch een weg uit de problemen en vervangen van de batterij is het makkelijkst. Jammer dat we dat nog niet weten. Er zijn tal van functies die slechter gaan werken wanneer de batterij leeg is en niet alleen de klok. Bovendien wordt er een condensator geladen door de batterij en dan kan er eerst de ene keer wel spanning genoeg zijn en de andere keer niet. Het heeft geen zin om dingen te proberen wanneer niet aan de basisvoorwaarden is voldaan en een batterij kost bijna niets en zal weer een volle zijn. Wil Lange Pier dan ophouden met schelden?

Upgraden van de UEFI firmware, het heet eigenlijk geen BIOS maar wel Setup, kan noodzakelijk zijn voor het gebruik maken van andere besturingssystemen, de site van Asus biedt bij Support drivers voor de ondersteunde Windows versie en daar kan u de combinatie die wordt ondersteund zoeken.

Bij Advanced kiest u terugzetten naar standaard waarden. Probeer op te starten vanaf een bootbare CDRom of DVD schijf want de schijf is mogelijk niet opstartbaar of zit niet meer aangesloten. Verander eens de bootvolgorde naar juist eerst harde schijf want één horde is dan genomen.

Leest u ook zeker de volgende pagina met verduidelijking over de UEFI: https://www.ct.nl/achtergrond/hoe-start-uefi-systeem-op-bios-modus/14699/
 
heb geen laptop maar desktop

Ik heb geen laptop maar een ouwerwetse desk computer met C en D schijf. Verder heb ik helaas geen verstand van computers. Dus er zit toch geen batterij in??

Ik ben erg blij met Helpmij omdat ik al vaak hier geholpen ben:thumb:
 
Foto 3 suggereert inderdaad een lege bios batterij. Daar wil ASUS EZ setup, de weggeschreven bios backup instellingen terug zetten, die komt alleen tevoorschijn bij een lege bios batterij of na een mislukte bios flash.
 
na snel afsluiten en weer opstarten ,zie ik de melding bios niet meer

Als ik mijn deskcomputer aanzet, en na een minuut weer sluit, daarna weer aanzet, dan zie ik de melding van bios niet meer.

Als ik de computer een paar uur niet meer gebruik, zie ik de melding weer wel.

Ik heb de knoopcel batterij nog niet vervangen in deskcomputer.
 
Tijd om dat wél te doen. :thumb:
 
Laatst bewerkt:
baterij vervangen.hoe zet ik de bios instellingen juist

Heb nu de batterij vervangen. Kan nu de tijd rechtsonder in beeld de tijd en datum wijzigen.

Echter hoe krijg ik de juiste wijzigingen in de bios? De tijd en datum bijv.?

alvast bedankt:thumb:
 
BIOS openen, meestal door direct na het aanzetten een paar keer op de [Delete] toets of F2 te drukken.
 
krijg bios wel geopend maar dan....

Krijg bios wel geopend, maar het lukt me bijvoorbeeld niet om de tijd en datum in de bios te wijzigen enz. Ik wil graag de juiste instellingen.

De computer start nu goed op en kan de tijd rechtsonder op de monitor van mij desktop computer wel wijzigen, maar staat die dan ook goed in de bios?

Hoe weet ik of de instellingen in de bios juist zijn? Bedankt in ieder geval voor jullie medewerking!
 
De plaatjes die je nu geplaatst hebt zijn gemaakt in de 'EZ modus', in de 'advanced modus' kun je bij 'main' de juiste datum en tijd instellen.
 
batterij vervangen,opgelost! Bedankt

Beste allemaal,

Batterij vervangen en inderdaad het is opgelost! Dit hadden we zel;f echt nooit kunnen bedenken. Bedankt allemaal voor je reacties !!!:thumb::thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan