• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel werkbladen verziekt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marco9999

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2011
Berichten
70
Hoi,

Voor mijn collega's heb ik een tijd geleden een invulbaar rapport in Excel in elkaar geflansd.
Het werkte allemaal prima maar sinds een week of 2 krijg ik om onverklaarbare reden de rapporten verziekt terug. Ik vermoed dat een update van Excel roet in het eten gooit.

Wat is er aan de hand:
De kolombreedte staat in het rapport standaard ingesteld op 0,42.
Als ik het rapport ingevuld terug krijg, is op sommige bladen de kolombreedte veranderd naar 0,33. Bij het ene rapport wel, het andere niet, schiet mij maar lek.

Nu wil ik als lapmiddel een macro uitvoeren om daarmee de kolommen van alle bladen (25 stuks) in de werkmap weer op 0,42 te zetten.
Het liefst zet ik deze macro in het lint van Excel om zo met 1 muisklik het verziekte rapport te repareren.

Iemand een idee hoe ik dat kan doen?

Alvast bedankt,
Marco
 
Ik heb geen verstand van macro's maar als je alle cellen in het bestand selecteert kun je via het tabblad cellen naar opmaak en dan vervolgens klikken op kolombreedte auto-aanpassen of zelf een kolombreedte invullen.

Kost ook niet veelt tijd.
 
Ja, da's uiteraard een mogelijkheid. Maar ik heb 25 bladen in een werkmap en het gaat om zo'n 10 rapporten per dag.
Een macrootje zou dan veel handiger/sneller zijn.
 
Oeh die 25 bladen had ik overheen gelezen. Dan kan ik je verder niet helpen helaas!
 
of
Code:
Sub dotch()
For Each bl In ThisWorkbook.Worksheets
bl.Columns.ColumnWidth = 0.42
Next bl
End Sub
0.42 is wel heeeeeel small.
 
Met een beetje knippen/plakken van onderstaande macro is het probleem weer opgelost.

Code:
Sub AAschaal()
    For Each sh In ActiveWorkbook.Worksheets
    sh.Columns.ColumnWidth = 0.42
Next sh
End Sub

Bedank!
 
Ik vraag mij af of dit deel van je vraag: "in elkaar geflansd" iets te maken kan hebben met dit deel van je vraag: "krijg ik om onverklaarbare reden de rapporten verziekt terug" :)

Een kolom breedte die op jouw computer werkt kan op andermans computer onwerkbaar zijn. Ik zou eens aan degene(n) die je een verziekte versie terugstuurt vragen waarom hij/zij de kolom breedtes heeft aangepast, dat zou wel eens een nuttig inzicht op kunnen leveren.

Hoe een werkblad er op een monitor uitziet hangt af van:

- Monitorresultie en -grootte
- Windows zoom instellingen
- De zoom instelling van het werkblad zelf (speel er maar eens mee, je zal zien dat de info in de cellen er bij het ene percentage heel anders uit kan zien dan bij een ander %)
- De standaard printer (!)
- En nog wat -mij onbekende- parameters.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan