• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekening maken in cell met verschillende afhankelijkheden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wilfrie

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2017
Berichten
22
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag omtrent het berekenen van waardes in dezelfde kolom met afhankelijkheden in een andere kolom.

Heb een voorbeeld als bijlage toegevoegd (Verhaal is als volgt):
- Kolom "A", "B" & "C" moeten samen worden gevoegd (bijvoorbeeld door een concatenate functie), dit bepaald de berekening.
- Kolom "D" laat de waardes zien waar mee berekend dient te worden, in dit geval altijd starten met de waarde "A" in kolom "C"
- Alle andere versies moeten worden opgeteld of afgetrokken van die waarde "A" in kolom "C".

De spreadsheet in de bijlage heeft 2 tabbladen, 1 met het betreffende vraagstuk en het andere tabblad met een voorbeeld hoe het er ongeveer uit moet zien.

Waar ben ik dan naar op zoek?
Is er een formule waarbij ik de versie in deze variabel kan maken doordat deze wel eens kan afwijken van het aantal regels waar deze mee berekend moet worden?
De ene keer met 3 waardes de andere keer met bijvoorbeeld 10.

Ik hoor graag of iemand me kan helpen.

Alvast bedankt.

Groet,
Wil
 

Bijlagen

  • Vraagstuk berekenen met versies.xlsx
    12,8 KB · Weergaven: 24
Kijk eens naar de functie SOMMEN.ALS()/SUMIFS()
 
Hoi Vena,

Dat heb ik al gedaan echter weet ik dan niet dat ik met versie "A" kan beginnen en deze kan excluden in de rest van de berekening omdat dit altijd de startwaarde is.

Groet
 
Perfect voor een draaitabelletje.
 

Bijlagen

  • Vraagstuk berekenen met versies (1).xlsx
    17 KB · Weergaven: 14
Dat lijkt er al zeker meer op maar doordat ik de uitkomst wil laten zien op een ander tabblad wat lay-out gebonden is moet ik het met een formule doen.
Of ik zet een formule op de draaitabel maar dan blijf ik bezig met het vernieuwen van de draaitabel (Anders door een Marcro).
 
Wat bedoel je met excluden? Daarnaast is jouw voorbeeld verwarrend. In de basistabel heb je een kolom Shift 0001, 0002 etc en een kolom Versie A, B, etc. In het resultaat is versie ineens 0001, 0002, etc. Als de draaitabel de juiste uitkomst geeft dan kan het ook met SOMMEN.ALS().
 

Bijlagen

  • Vraagstuk berekenen met versies (1).xlsx
    13,3 KB · Weergaven: 12
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan