Sys fan 1 naar binnen blazen of naar buiten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

heinflhs

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2014
Berichten
675
Hoi, Gezien de temperatuur buiten loopt de temp in de pc behoorlijk hoog op. De HD zit op 57C en mag max. 60 hebben.

Misschien tijd om een sys fan 1 te installeren voor extra koeling. Zag zojuist een filmpje op youtube met instructie en de meneer zei dat de voeding de lucht vanuit de kast naar buiten blaast en hij plaatste de fan zo dat deze ook de lucht in de PC naar buiten blaast. Dus twee fans die naar buiten blazen.


Redeneer ik verkeerd als ik zeg dat als ik de sys fan 1 zo monteer dat die naar binnen blaast en daarmee de koele lucht van buiten over de moederbord etc. blaast en de voeding deze naar buiten blaast dat dit het koelend effect verhoogt?
 
Dat klopt wel hoor, het kan niet allemaal zuigen of blazen.

Vaak hebben computers openingen in het zijpaneel ter hoogte van de processor. Hier kan optioneel een luchttunnel aan vast geschroefd worden welke uitkomt recht boven de cpu fan. Dat is belangrijk omdat (deels) steeds opnieuw verwarmde lucht een oven-effect creëert. Bij sommige computers komt de luchttunnel uit aan de achterkant. Als je deze openingen ziet dan kan je een tunnel maken van een doosje. Ik heb ook een, overal verkrijgbare, regelaar voor de ventilator zodat die, op een gewone stekker aangesloten, steeds het zelfde toerental heeft. De voeding ventilator varieert in toerental met de warmte in de voeding en is geen goede voorziening voor de processor en grafische kaart of chipset en harde schijf. In de BIOS instellingen staan misschien op te geven temperatuurwaarden waarbij de fan harder moet gaan draaien.

Wat steeds gebeurt dat is dat stof een vilt laagje vormt tussen de koelribben van het koelelement of langs de randen en dat kan onopgemerkt blijven.
 
Ventilator gemonteerd:


processor 8C koeler
moederbord 7-8C koeler
GPU met 79C iets koeler
primaire harde schijf van 57 C naar 47 C

Dus al met al een koeler systeem.

Allen dank voor de tips, ik zal deze op slot doen.


grtzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan