Zit er een batterij 2032 in een laptop?

Status
Niet open voor verdere reacties.

slavik

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2019
Berichten
417
Hi
Ik zou graag weten of er een batterij 2032 zit in mijn laptop.Ik denk van niet en dat de cmoss chip gevoed wordt door de grote batterij of accu die in de achterzijde van de laptop is geplaatst.Is dit juist? Nu lees ik dat een ssd voorkomt dat het besturingssysteem wordt beschadigd tijdens een stroomuitval? Dit is niet het geval bij een sata harde schijf. Wordt de UEFI ook opgeslagen in een cmoss chip en gevoed door een batterij 2032? Men schrijft dat een batterij in de laptop een bescherming biedt aan Windows 10 tijdens een stroompanne. Als de batterij dus niet is geplaatst wordt Windows 10 beschadigd. Nu lees ik dat een ssd zodanig is ontworpen,dat een stroomuitval geen schade kan toebrengen aan het besturingssysteem.Ik vraag me dan ook af als dit juist is, of de laptop zonder de batterij mag worden aangesloten?
Wat is hier de ware toedracht?
grtz,
gilberto
 
Er zit waarschijnlijk een 3 Volt knoopcel in want accu's kunnen verwisseld worden en zullen vaak ook leeg zijn. Dit zit vaak onder een luikje aan de onderkant waar ook geheugen geplaatst kan worden. Er zijn afwijkende typen voor in laptops, die bijvoorbeeld in plastic zitten en een klein snoer met ministekker hebben.

De informatie van de UEFI firmware wordt inderdaad opgeslagen en bewaard met behulp van deze batterij.

Een geheugenschijf kan bij stroomuitval bestanden niet goed opslaan of uitgestelde taken niet afmaken en ook het nog niet opgeslagen werk verdwijnt maar een fysieke beschadiging zoals een kras op een schijf en dat is vaak in de bestandstabel, zal daarmee niet kunnen voorkomen.

Volgens mij is een SSD niet ontworpen met functies die het besturingssysteem beschermen. Zelf softwarematig en met behulp van backup en herstelpunten doen dus. Bijvoorbeeld het register wordt net geschreven wanneer de spanning uitvalt, dan zit een kopie ervan in een herstelpunt.

Laptops en notebooks schakelen over op batterijspanning wanneer de stekker er uit getrokken wordt.
 
Zit er een batterij 2032 in een laptop

Thanks.

Weer wat bij geleerd. Er zit dus een batterij 2032 V in een laptop met de Cmos UEFI firmware ingebakken. Maar als je de cmos firmware naar fabrieksinstellingen wilt terugzetten met een jumpertje, waar staat dat jumpertje dan dat je kunt verplaatsen om de uefi te resetten?
Ik heb op het internet een Crucial MX500-SSD 511 (jan 2018) zien staan 250 gb (43 €). Lees hieronder.
In tegenstelling tot hun voorgangers, worden de ssd's niet uitgerust met condensators die moeten beschermen tegen dataverlies bij stroomuitval. In plaats daarvan beeft Crucial een functie genaamd 'Power Loss Immunity' ingebouwd op de chips zelf, waardoor de data op de ssd alsnog tegen stroomuitval wordt beschermd.
Wat is jouw mening hierover?
Het feit dat ik mijn laptop gebruik als staande laptop zonder verplaatsing heeft me doen nadenken. De laptop hangt constant aan de netstroom, omdat ik heb gelezen dat de batterij het besturingssysteem Windows beschermt tegen schade en dataverlies door een stroompanne. Natuurlijk is het jaarlijks verbruik dan ook groter voor mijn laptop dan dat wanneer hij niet constant zou zijn aangesloten op de netstroom. Als ik een SSD Crucial MX500 in mijn laptop installeer en deze is dan zoals hierboven vermeld beschermd tegen stroomuitval, dan kan ik de batterij of accu verwijderen en mijn laptop na het beëindigen van mijn werk gewoon uitschakelen, en besparen op de jaarlijkse kosten voor het verbruik van de laptop. Wat denk jij hierover?
grtz,
gilberto :d
 
Mijn laptop zou niet werken zonder batterij en de stroomaansluitingen op de printplaat zijn bijzonder zwakke punten. Dat lijkt mij verkeerde zuinigheid of vragen om moeilijkheden en er zijn computers die aanmerkelijk minder stroom verbruiken dan andere of in slaap kunnen gaan.

Die databescherming is juist van de Crucial SSD verwijderd. Een goed ding want condensatoren hebben niet het eeuwige leven en er waren verschillende voor nodig. Wat nieuw is, dat is zo te lezen de programmeer methode die de bestandsindex gebruikt om niet corrupt te raken. Beweerd wordt dat dit "effectief" evenveel bescherming biedt tegen corruptheid hiervan. Een harde schijf heeft een kopie van de bestandstabel dat kan worden teruggezet als er tenminste geen fysieke beschadiging is. Dat zegt allemaal niets over het niet kwijtraken van gegevens die niet opgeslagen werden of bezig waren om opgeslagen te worden maar wie het beter weet die mag het zeggen.
 
Zit er een batterij 2032 in een laptop

Oké. Hieruit kan ik besluiten dat volgens jou een laptop zonder batterij niet goed kan werken. Een laptop zonder batterij aansluiten op de netstroom is dus geen goed idee. Ik vraag me wel af als de laptop constant op het netstroom is aangesloten, of de batterij wordt gebruikt of alleen maar opgeladen. En als de accu alleen maar wordt opgeladen, en niet wordt gebruikt als hij aan de netstroom hangt, waarom mag de batterij dan niet worden verwijderd. Neem jij jouw laptop mee op verplaatsing?
grtz,
gilberto :d
 
Er zijn laptops waarbij de batterij geplaatst moet zijn omdat deze zonder batterij niet werken.
Dat is inherent aan de opbouw van het voedings- / laadcircuit.
Er zijn er ook genoeg doe zonder batterij wèl normaal werken, mijn zus heeft een oude HP van een jaar of 10 oud waarvan de batterij verrot is en die gebruikt hem al jaren zonder.
Normaal gesproken is er sprake van een doorlopende laad- en ontlaadt cyclus als de batterij geplaatst is en de lader is aangesloten terwijl de laptop in gebruik is.
 
Bedankt. Hieruit volgt dat ik niet verstandig ben geweest bij de aanschaf van mijn laptop. Of zijn er nog mensen die een laptop kopen en hem nooit verplaatsen of meenemen? Of spelen er nog andere faktoren mee die het kopen van een laptop beïnvloeden?
grtz,
gilberto
 
De vraag of er een platte knoopcel inzit heeft niks te maken met het werken zonder grote accu aan de stekker. Dat laatste kan je testen. Verwijder de grote accu uit de laptop en sluit de externe voeding aan en de stekker ervan in het stopcontact. Zet de laptop aan... EN? Doet ie het...wel dan heb je je antwoord op het 2e deel. Ik denk dat er ergens wel een knoopcel in een laptop zit omdat als de normale accu leeg is de instellingen van de laptop verloren gaan.
https://www.replacedirect.nl/category/101072/laptop-bios-batterijen.html#product
 
Je hebt gelijk.Het is wel verschillend in vergelijking met een batterij 2032 in een pc die niet in een plastieken omhulsel met kabeltje zit.En ook elk merk van laptop wordt vernoemd,hetgeen niet gebeurt bij een desktop.Bedankt.Ik weet genoeg hierover.De topic mag worden gesloten
 
Of zijn er nog mensen die een laptop kopen en hem nooit verplaatsen of meenemen?
Als dat de manier van gebruik is heb je, naar mijn mening, een foute aankoop gedaan, dan had je een desktop(je) moeten kopen.
Neemt uiteraard wel meer plaats maar de prestaties ( uitgaande van een zelfde configuratie ) zijn ook navenant beter, een desktop processor van dezelfde serie presteert beter dan een mobiele versie ervan.
Hetzelfde geldt ook voor de GPU.
 
Altijd herstelpunten maken. Maak meerdere systeemkopieën op verschillende externe opslagmedia en een recoverymedium om te herstellen. Dat bespaart een hoop tijd en ellende.
 
Zit er een batterij 2032 in ee laptop?

Dat denk ik nu ook. Zeker zoals je zegt dat een cpu in een desktop beter presteert dan een mobile cpu in een laptop. Het feit dat mijn notebook en de laptop van mijn kleinzoon allebei op dezelfde bureau staan in de living waar de modem is geplaatst van telenet, en daarnaast nog de all-in-one printer heeft toen meegespeeld om geen desktop te kopen. Maar ook onwetenheid over de batterij die niet te lang mag afgesloten zijn van de netstroom. Als mijn laptop de geest heeft koop ik een micro - ATX computer. Ook omdat ik reeds een oude computer volledig heb gedemonteerd en dus geen probleem zal hebben om eventueel een andere cpu of mobo te plaatsen. Zelf een pc in elkaar knutselen zou ik ook wel kunnen, maar ik denk dat je dan wel meer betaalt dan dat je een nieuwe pc aankoopt. Ik heb een externe harddisk waarop alle images van mijn laptops en computers zijn geplaatst. Een NUC of mini-pc neemt ook weinig plaats in, maar ik ben geen voorstander van deze kleine pc'tjes omdat de processor is gesoldeerd op het moederbord. Dus als het mobo stuk is ben je ook de cpu kwijt. Natuurlijk moet je wel een nieuwe flatscreen kopen met vga of hdmi aansluiting. Bij een laptop is het zo dat wanneer het mobo sneuvelt, je toe bent aan een nieuwe laptop, omdat de vervangingskosten heel hoog kunnen oplopen. Een laptop is ook niet gemakkelijk toegankelijk om het stof te verwijderen van de fan op het koelblok. Ik heb dit wel al gedaan maar de tijd die je er moet insteken om alles los te vijzen, het stof te verwijderen of wat koelpasta aanbrengen op het bovenvlak van de cpu, alle fijne kabeltjes weer aansluiten en de wifi op de goede manier weer aansluiten en dan opnieuw toe te vijzen is niet te vergelijken met het open maken van een pc om het stof te verwijderen of koelpasta toe te brengen boven de processor. Wel moet je letten of er ook een wifi is voorzien in uw computer. In mijn huidige pc met Windows Home 10 is alleen ethernet lan aansluiting voorzien.
grtz,
gilberto
 
Als je zelf je systeem samenstelt kun je juist die onderdelen kiezen die voor jou van toepassing zijn wat betreft het gebruik / prestaties en jij bepaalt welk merk onderdelen je koopt.
Zo doe ik dat al jaren en bevalt mij het beste.
Bij een kant en klaar systeem uit de winkel is er altijd iets wat jou niet past:
te weinig werkgeheugen, voeding met beperkt vermogen ( wat upgraden soms moeilijk maakt ), videokaart die zwaar overtrokken is voor jouw gebruik etc.

Jij weet wat je ermee doet of denkt te gaan doen dus je kunt alles afstemmen op jouw eisen.
Bij een fabriekssysteem weet je nooit exact wat er in zit, vaak is het goedkoop spul wat net aan de eisen voldoet ( zoals die 4 Gb geheugen voor Win 10 in je andere topic ).

Je hebt de vrijheid om binnen een bepaald budget keuzes te maken die in jouw geval beter voor jou zijn dan de keuze die de fabrikant voor jou maakt.
Dat geldt vooral voor moederbord en voeding, dat zijn essentiële basis-onderdelen voor een goed en stabiel werkend systeem.
Vaak zijn dit bij een fabrikant de sluitposten....

Dus doe er je voordeel mee:thumb:
 
Dit is echt een heel goede visie die je hebt dat wanneer je zelf een pc assembleert,je het voordeel hebt zelf de onderdelen uit te kiezen die voor jou zelf het best geschikt lijken.
Ik heb vorige maand een oude computer volledig uiteen gehaald, het moederbord getest en ook de voeding. Ik heb 4 elco's verwijderd die bruine electrolyt lekten.Ik teste de voeding met een voedingstester van DeLock en ik heb ook met een vijfvoudige test kit het frontslot op het mobo getest.
Alles werkte,behalve de grafische kaart die geen beeld gaf op de monitor.Vermits allle aangesloten componenten zoals interne dvd speler,interne dvd schrijver, harde schijf,de fans op de cpu en in de psu goed werkten en alleen de videokaart niet, ondanks ik met 2 andere videokaarten ook had getest,kon ik maar een oorzaak bedenken waarom de grafische kaart niet werkte.Ik had tijdens het verwijderen van de 4 slechte elco's toen ik met een heel fijn ijzeren draadje heen en weer schoof,een klein fijn aluminium buisje omhoog getrokken, en heb dat niet meer terug geplaatst in het gaatje.Hierdoor was een verbinding in de lagen van het mainboard verbroken.Vandaar dat de videokaart niet meer deed wat ze moest doen.Ik wil maar zeggen dat ik dus wat bagage kennis heb om een pc ineen te steken.Zeker nu omdat wanneer je geen gamingfan bent, er nauwelijks nog kaarten moeten worden geplaatst,alhoewel dit ook simpel is om te doen.Natuurlijk veronderstel ik wel dat er een handleiding van het mamaplankje is voorzien bij de aankoop van het mobo. Goedkoper is het niet als je zelf een pc ineen knutselt,maar wel leuker er spannender.Ik verkies persoonlijk een micro atx moederbord van msi,maar dat is nog niet zeker wanneer ik de mobo's zal vergelijken op het internet. Weet jij soms waar ze micro atx computerkasten verkopen?En welk mobo verkies jij ?
grtz,
gilberto
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zal ik nooit een MSI moederbord kopen, mijn voorkeur gaat uit naar Asus, Gigabyte of ASRock ( in deze volgorde ).
Wat ik zelf nooit zal kopen ga ik een ander dus ook niet adviseren, tenzij er vanwege budget geen andere mogelijkheid is.
De keuze voor een bepaald bord hangt af van de socket uiteraard ( welke cpu je erop wilt plaatsen ) en de aanwezige chipset ( de mogelijkheden en aansluitingen die deze biedt ).

Mijn keuze zal altijd een ATX formaat bord zijn, dit i.v.m. de onderlinge component-afstand, montage gemak en airflow ( luchtstroom ) over de verschillende onderdelen.
Ik zal dus ook altijd een behuizing kiezen met voldoende ruimte voor een ATX bord, voldoende montage-mogelijkheden voor kastventilatoren, aangevuld met fatsoenlijk kabelmanagement en geluidsdemping / stoffilters.
Je zit dan wel in de wat duurdere prijsklasse maar ach, een pc is en blijft een slechte investering.

Overzicht van verkrijgbare micro-ATX behuizingen hier.
Je kunt aan de linker kant een max. prijs instellen om te filteren, evenals merk en andere vereisten..
Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van het strakke ontwerp van Fractal Design, deze bieden de zaken die ik eerder aangaf bij mijn keuze voor een behuizing.

Echter, over smaak valt niet te twisten en gelukkig hoef ik niet op 1 Euro meer of minder te kijken dus in dat opzicht is de keuze voor mij vaak niet erg moeilijk.
Op allerlei licht-fratsen ( RGB feestverlichting, een glaasplaat ( window ) etc ) zit ik ook niet te wachten, ik kies dan ook altijd voor een compleet gesloten behuizing.
Doe er je voordeel mee, er is voor een ieder wat wils te koop....
 
Thanks voor de link naar de behuizingen.

Asus bestaat al lang en heeft veel ervaring met het maken van motherboards. Maar andere bedrijven die moederborden maken zijn ook met rasse schreden beter geworden. Op mijn mobo in de pc met Windows Home 10 is een EZ Debug LED Debug LED aanwezig. Deze LEDS indicate indicators voor de status van het mobo. De status van de cpu, gpu en dram worden aangeduid als" No detected or fail " door ledjes die oplichten. Een vergelijking met een computer PC 4-Digit Kaart diagnostic analyzer card moederbord tester. Maar ik begrijp niet meer hoe ik de CMOS kan resetten op mijn moederbord.

Resetting BIOS to default values
1. Power off the computer and unplug the power cord
2. Use a jumper cap to short JBAT1 for about 5-10 seconds.
3. Remove the jumper cap from JBAT1.
4. Plug the power cord and power on the computer.
Zie bijlage.
Gebruik een jumper cap om de JBAT1 te kortsluiten gedurende 5-10 seconden.
Ik zie enkel twee kleine zwarte blokjes op twee ijzeren pinnetjes.
Moet ik die van de twee pinnetjes schuiven?
Voorheen waren er drie ijzeren pinnetjes met een groter zwart blokje dat je omhoog kon schuiven en verplaatsen om te resetten.
grtz,
gilberto :(
 

Bijlagen

  • CMOS 4.jpg
    CMOS 4.jpg
    89,2 KB · Weergaven: 56
Vooropgesteld dat we het hebben over het goede moederbord zou je de twee jumpers op moeten tillen van de slechts twee pennen en één van de twee over beide pennen zetten voor 5 tot 10 seconden (jbat1).
 
Thanks voor het snelle antwoord. Het is het moederbord MSI H110 M ECO .
En waarom ziet het tweede plaatje helemaal zwart in de bijlage?
Bij mijn andere oudere computers zie je duidelijk in de handleiding hoe het zwarte blokje over de twee andere pinnetjes is geplaatst en 1 pinnetje dat vrij is gebleven. De manier die jij beschrijft staat niet aangeduid in de handleiding, dus ik twijfel of dit wel de juiste manier is om de cmoss te resetten.
Heb je zelf een pc met het mobo MSI H110 M ECO en spreek je uit ervaring? Zie bijlage!
grtz,
gilberto :confused:
 

Bijlagen

  • CMOS 4.jpg
    CMOS 4.jpg
    90,1 KB · Weergaven: 47
Het zwarte deel dat is een jumper van boven gezien. Ik neem aan dat de twee jumpers die er nu op zitten ieder op één pen zitten en niet in plaatje 1 staan afgebeeld.
 
Zit er een batterij 32 in een laptop?

Ik neem aan dat de twee jumpers die er nu op zitten ieder op één pen zitten en niet in plaatje 1 staan afgebeeld.
Er zitten NOOIT twee jumpers op de pinnetjes van de CMOS. Altijd maar één. De twee kleine zwarte blokjes zijn gewoon als ondergrond geplaatst.
Plaatje 1 toont gewoon de normale toestand, dus standaard mode.
Ik heb geconstateerd dat er op de pinnetjes van mijn nieuw mainboard geen jumper cap is geplaatst en dat is normaal.
Ik leid hier uit af dat dit komt omdat het kortsluiten van twee pinnetjes gebeurt door gebruik te maken van een jumper cap en deze over de twee pinnetjes te schuiven, de CMOS wordt gereset. Na 10 tot 15 sec neem je de jumper cap weer af de pinnetjes en de CMOSS is gereset.
Dus zal ik een jumper cap gebruiken van mijn oudere computer indien het nodig is om mijn pc te resetten.
Bedankt voor de hulp.
grtz,
gilberto :d
 

Bijlagen

  • jumpers caps.jpg
    jumpers caps.jpg
    112,4 KB · Weergaven: 47
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan