Script/command prompt om netwerklocatie IP-adres te resetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lindeskote

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2014
Berichten
38
Beste allemaal,

Ik ben werkzaam op verschillende vestigingen, waarbij gebruik wordt gemaakt van netwerklocaties voor degegevens opslag. Hierbij is er altijd een N-schijf, die als algemene map geldt voor alle vestigingen. Daarnaast zijn er nog twee andere schijven die specifiek zijn voor de vestiging.

Normaliter, na uitzetten laptop en weer aanzetten, wordt er automatisch verbinding gemaakt met de vestiging specifieke mappen op basis van de locatie/het IP adres waar ik mij dan bevind.

Aangezien ik nog al wel eens heen en weer moet vliegen en soms op een dag op meerdere vestingen zit, wordt dit een beetje irritant. Als ik op vestiging X ben, dan hebben de netwerk mappen nog verbinding met locatie Y. Na opnieuw opstarten wordt de verbinding automatisch dus vernieuwd met het IP adres van vestiging Y.

Nu weet ik dat er scripts bestaan, die gedraaid kunnen worden met bijvoorbeeld een Ping ipadress-reset, om de handeling van het opnieuw opstarten te voorkomen. Echter kan ik deze zo een twee drie niet vinden.

Aangezien dit forum over veel leden beschikt met ontelbaar veel kennis, weten jullie wellicht welk script ik hiervoor kan gebruiken in command prompt?

Mijn vraag is dus of er algemeen script is om het ipadress van de netwerklocatie mappen te wissen/resetten en vervolgens automatisch opnieuw naar een verbinding (het ipadress van de locatie op dat moment) te laten zoeken.

Ik hoor het graag!
 
Tuurlijk kan het met cmd. Aardige klus als je veel lokaties hebt.... moet je haast een batch file van schrijven met een choice of zo.
Er is een gratis tool met een paar beperkingen, probeer hem eens:
https://www.netsetman.com/en/freeware
 
Er zijn tools voor (o.a. NetSetMan enz.) die dit voor je regelen. Kunnen je IP, hostfile, netwerkmappings, printer, etc. aanpassen afhankelijk van je lokatie. Kwestie van 1 keer instellen.
 
Probeer eens of dit in een commandfile voldoende is:
Code:
ipconfig /release
ipconfig /renew
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan