Verzender van reeds geopende mail aanpassen via VBA code

Status
Niet open voor verdere reacties.

ADvH

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2018
Berichten
39
Beste lezer,

Vanuit een ander pakket wordt een mail met PDF voorgezet. Deze mail moet vanuit het inkoop mailadres worden verzonden, maar standaard komt mijn eigen emailadres als verzender. Dit is uiteraard een kleinigheidje om dat handmatig te doen, maar omdat ik ook de onderwerp tekst en de mailbody onder voorwaarden wil invullen, lijkt het mij beter een macro daarvoor te maken.

Ik krijg het wel voor elkaar om vanuit outlook een nieuwe mail te maken en de juiste verzender, maar de door het andere pakket voorgezette mail krijg ik niet aangepast.

Voor een nieuwe mail heb ik dit:
Code:
Sub MailVia()
 
 Dim nwMail As Object
 
 Set nwMail = Application.CreateItem(olMailItem)
    nwMail.SentOnBehalfOfName = "inkoopbestellingen@***.nl"
    nwMail.Display
 
End Sub

Ik dacht 'Application.CreateItem te vervangen door 'Application.ActiveWindow' of iets dergelijks, maar dan loopt de macro op SentOnBehalfOfName stuk.

Wellicht een kleinigheidje, maar ik krijg het niet voor elkaar. Hopelijk weet iemand raad?

Alvast bedankt Albert.
 
Je zult iets moeten doen met de ActiveExplorer (zo heet dat in Outlook) en CurrentItem.Forward, want het is een bestaande mail, geen nieuwe. Al kun je natuurlijk de bestaande mail gebruiken om eerst de bijlage op te slaan, eventueel (een deel van) de bestaande tekst oppakken en dan een nieuwe mail maken.
 
Octafish, dank voor je snelle reactie!

In tegenstelling tot wat je schrijft is het juist wél een nieuwe mail die door een ander pakket wordt gereedgezet. Die mail staat al in beeld en feitelijk hoef ik alleen nog op de knop verzenden te drukken en is de mail verzonden ware het niet dat ik op dát moment (dus voor het op de verzendknop drukken) de SentOnBehalfOfName nog wil aanpassen. hopelijk heb ik het zo helder verwoord.

Groet Albert
 
Vanuit een ander pakket wordt een mail met PDF voorgezet. Deze mail moet vanuit het inkoop mailadres worden verzonden,
Dat lees ik echt als: het pakket stuurt een mail, en die moet worden doorgestuurd. Dat zeg je namelijk letterlijk: deze mail moet worden verzonden. En dat heet: Doorsturen. Maar je aanvullende informatie is inderdaad iets duidelijker wat het proces betreft. Daar heb je dan wel een probleem mee, want zodra Outlook een nieuwe mail maakt (al dan niet geautomatiseerd vanuit een pakket) en die staat voor je neus, kan je weinig met een macro, omdat de mail er al is. Een nieuwe mail maken gaat prima en een bestaande mail verwerken ook, maar dit is zo'n tussengevalletje.

Je kunt dan hooguit proberen om m.b.v. de inspector o.i.d. te kijken of je de bestaande mail kan detecteren, en in een object zetten. En vervolgens de afzender aanpassen. Of je maakt een macro die je onder een knop hangt. Of je gebruikt Automatisch aanvullen, en tikt 3 letters in het afzendervak. Persoonlijk zou dit mij de tijd niet waard zijn om te programmeren :)
 
Dank Octafish,

Ik ga toch proberen iets in elkaar te knutselen omdat naast de verzender ook de onderwerp regel en ook de body tekst moet worden gevuld/aangepast.

gr Albert
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan