worstelen met datumvelden

Status
Niet open voor verdere reacties.

JEPEDEWE

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
1.682
Hallo,
Ik blijf worstelen met datumvelden:
Ik heb een formulier met 2 datumvelden: eens start en een einddatum
Hierop baseer ik een query met een zoekcriterium:
<=Format([Forms]![loonberekening]![ActiveXBestEl7];"Korte datumnotatie") And >=Format([Forms]![loonberekening]![ActiveXBestEl21];"Korte datumnotatie")

waar ActiveXBestEl7 de startdatum moet zijn en ActiveXBestEl21 de einddatum

Ik heb het gevoel dat dat niet altijd correct verloopt maar ik kan mijn vinger niet op de fout leggen... dus start ik hier maar met het uittesten

Graag jullie hulp

Bedankt
JP
 
Een datum is een getal, en het is dus totaal onnodig om daar een format overheen te leggen, dat doet aan de waarde niks af. Tenzij je de datums als tekst wilt behandelen. Maar dat doe je niet. Begin dus eerst eens zonder dat format gedoe.
 
Daarnaast is 'Korte datumnotatie' wel de meest slechte die je kan kiezen. 7-1-2019 zal als groter gezien worden dan 10-12-2019.
 
Daarnaast is 'Korte datumnotatie' wel de meest slechte die je kan kiezen. 7-1-2019 zal als groter gezien worden dan 10-12-2019.
Echt niet; Access trekt zich niets aan van het format. Ik gebruik ‘m altijd voor datumvelden. Zoals ik al zei: een datum is een getal en het getal verandert niet. Tenzij je het veld als tekstveld gebruikt, maar dan kan je sowieso niet rekenen met het veld.
 
En daar had je natuurlijk weer 2 berichten voor nodig? Berichten kan je gewoon aanpassen als er nog niemand op gereageerd heeft.
 
Ja... wat schrijf ik dan best om problemen te voorkomen?
 
JePe, Begin eens met je formule te maken zonder de format; als je tekstvelden op je formulier zijn opgemaakt als Datumveld (eigenschap die je kan instellen) kies je de datums sowieso al met de DatePicker en is je datumnotatie dus onbelangrijk want slechts uiterlijk vertoon.
Dus iets als:
PHP:
Between [Forms]![loonberekening]![txtStartdatum] And [Forms]![loonberekening]![txtEinddatum]
Doe jezelf een lol, en geef je objecten een fatsoenlijke naam; kleine moeite en je kunt tenminste lezen wat je aan het doen bent :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan