Excel/VBA aanvullen cel met aanwezige plaatsnamenlijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roggebot

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2019
Berichten
26
Ik heb in een Excel sheet een kolom gevuld met honderden woonplaatsnamen.
Op een 2e sheet heb ik een cel waar een woonplaats ingevuld moet worden, waarbij ik gebruik wil maken van de reeds vastgelegde woonplaatsnamen.
Je kan natuurlijk gebruikmaken van Gegevensvalidatie+lijst, maar dat werkt niet bij een grote lijst.
Is het mogelijk dat je uit de lijst selecteert door een begin te maken met het invullen van de woonplaats. Voorbeeld: in de cel vul ik een "R" in er komt een suggestie met alle woonplaatsen waar een "R" in voorkomt. Als dat er veel zijn vul ik nog een letter in bijvoorbeeld "RO" en er komt een suggestie met alle woonplaatsen waar "RO" in voorkomt. Dergelijke functionaliteit heb je in sommige navigatieapparaten, maar kan dit ook in Excel/VBA?
 
Ja dat kan. Het meest makkelijk is om de lijst boven jouw tabel te zetten, de rijen verbergen en autoaanvullen aanzetten.
 
Dat is niet helemaal wat ik bedoel. Met bovenstaande oplossing wordt de cel pas aangevuld als ik het unieke deel al ingevuld heb. Dus stel ik heb in de plaatsnamen lijst Rotterdam, Rozenburg en Rozendaal staan, dan wordt er pas aangevuld als ik "Rot" of "Rozenb" heb ingevuld.
Wat ik wil is dat als ik "Ro" in vul, dat ik dan een lijstje krijg met alle plaatsen die met "Ro" beginnen, zodat ik daar uit kan kiezen.
 
1e bestand (ooit ergens gevonden en beetje verbouwd). Oplossing m.b.v. textboxen.
2e bestand een methode om met dropdown lijstje te zoeken. (nadeel is dat je eerst moet typen en dan de dropdown button klikken)
 

Bijlagen

  • Excel VBA aanvullen plaatsnamen.xlsm
    53,5 KB · Weergaven: 20
  • dropdownlist met zoekfunctie (dynamische validatie).xlsx
    107,3 KB · Weergaven: 24
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan