Juiste speed x gebruiken voor branden van DVD +RW DL

Status
Niet open voor verdere reacties.

slavik

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2019
Berichten
417
Ik heb een vraagje. In mijn laptop zit en TSST corp CDDVDW SN-208FB. Bij de specificaties staat bij DVD RW+- DL SPEED 6X aangeduid.
Ik heb een doos van het merk Verbatim met 5 DVD'S RW+DL besteld met een speed 8X.
Kan ik deze dvd rw + dl speed 8 ook branden in mijn DVD RW +- DL speed 6X?
grtz,
gilberto ;)
 
Nee, de aanduiding "x speed" geeft de max. brandsnelheid aan.
Je brander kan niet sneller dan 6x, de dvd's kunnen op max 8x gebrand worden.
Jouw max. snelheid wordt in dit geval dus bepaald door de brander en dat is 6x.

Overigens is het branden op hoge ( of de hoogste ) snelheid nooit een goed idee.
Hoe hoger de snelheid, hoe groter de kans op schrijffouten ( en dus ook leesfouten bij het uitlezen van de data op de dvd ).
Vooral bij DL-schijven gebruik(te) ik altijd een snelheid van max 4x, afhankelijk van het soort data.
Bij het branden van films was er over het algemeen vrijwel nooit een probleem maar ik heb wel eens een kopie gemaakt van DL dvd's voor een ( Pioneer ) navigatie-systeem en dan was 1x of 2x de max. snelheid.
Bij hogere snelheid wilde de navigatie-unit met regelmaat de dvd's niet ( goed ) inlezen...

Daarbij hangt ook veel af van de kwaliteit van de gebruikte dvd's, zelf gebruikte ik veelal dvd's van het merk "Verbatim".
Ik heb er nog die nu, ruim 10 jaar later, nog steeds leesbaar zijn ( backups van m'n oude zelfbouw NAS ) :thumb:
 
Zoals scrapheap al zegt.
De brandsnelheid wordt op de dvd's aangegeven als maximale snelheid.
Het maakt niet uit of je brander zelf deze snelheid aan kan of niet zoals in jouw geval.
Advies is zoals scrapheap al zegt nooit sneller te branden dan 4x.
Echter als jouw brander max 6x kan branden is het niet echt een jonkie meer, dan rijst mij gelijk de vraag of de brander jouw aangeschafte schijfjes wel zal herkennen.
Die kans is reeel wel aanwezig.
 
Juiste speed x gebruiken voor branden van DVD+RW DL

Thanks. Weer wat bijgeleerd.
Advies is zoals scrapheap al zegt nooit sneller te branden dan 4x.
Als mijn brander(gekocht in 2014) met een max van 6x speed niet lukt, dan gebruik ik mijn tweede Super WriterMaster multirecorder TSST corp CDDVDW SH-224DB speed 8x in mijn computer met Windows Home 10.Blijkbaar werken de Dvd 's RW + zoals van Sony goed en worden het meest gekocht, en de Dvd's RW-van Pioneer niet zo goed en dus het minst gekocht.
grtz,
gilberto :D
 
Nog ter info en vermaak.

In de tijd dat het branden van dvd's gemeengoed werden, waren niet alle merken dvd schijven compatible of niet goed werkend.
Dit had o.a. te maken met de mediacode die deze dvd's bezitten.
Via videohelp.com, kon je toen via een overzicht vinden welke merken schijven wel of niet goed werkten met bepaalde merken/type branders.
Wat toen veelal gebeurde was dat men op eigen risico de firmware van de branders ging updaten om met meer schijven type/merken te kunnen branden.
Mede vanuit dat oogpunt was het al raadzaam niet hoger te branden dan 4x.
Een ander voorbeeld dan als eerdere reden werdt genoemd:
Omgebouwde spelconsoles konden met gebrande spellen overweg die met een dvd brander van een pc gebrand was, maar met een specifiek type dvdschijfje.
Mede daarom en zeker voor de wii, max 4x speed branden, is bijvoorbeeld dat de wii van buiten naar binnen de dvd afleest i.p.v. het gebruikelijke van het midden uit. Hierdoor is de kans groter dat er schrijf en of leesfouten ontstaan. Zeker als de schijf niet goed uitgebalanceerd is, is die kans groter.
 
Jij bent een kenner,ik weet bitter weinig over deze materie. Het feit dat Microsoft zijn Windows 10 als iso-bestanden gratis begon uit te delen, en dit besturingssysteem zo groot was geworden dat het niet meer op een dvd schijf kon van 4,7 gb ,heeft vele windows liefhebbers verplicht hun dvd brander te vervangen voor een dual layer dvd brander. Natuurlijk is dat geen ramp,vermits deze interne branders goedkoop zijn.Maar toch is het uitkijken geblazen,zoals mijn TSST corp dcdvdw sn -208 fb die maar een speed 6x heeft en dus niet meer aan bod komt omdat de standaard max snelheid nu speed 8x is.
Ik kom nog uit de tijd van de fox bandopnemer en de cassetterecorder of tapedeck. De platenmaatschappijen hebben hun vinyl platen (grammofoonplaat)en langspeelplaten (lp of elpee) 30cm (12 inch) diameter zien slinken tot de huidige dvd schijfjes met een diameter van 12 cm.
De mp3 en mp4 zijn gekomen en muziek streamen langs het internet, het staat niet stil.

grtz,
gilberto
 
Wat maakt het nou uit of een dvd-brander 6 of 8 speed is..?
Geen ruk omdat je vrijwel nooit op max. snelheid brand....zoals eerder ook door @jackall opgemerkt, als je max 4x aanhoudt is de brander snel genoeg en dus gewoon bruikbaar.

offtopic:
Overigens ben ik zelf ook uit de tijd vn de casette-bandjes, tape-decks, singles, maxi-singles en LP's..
Heb hier nog 2 direct-drive draaitafels in huis, incl. zo'n 1200 singles, 140 maxi-singles en 160 LP's, gewoon puur uit nostalgie.
 
Juiste speed x gebruiken voor branden van DVD+RW DL

Echter als jouw brander max 6x kan branden is het niet echt een jonkie meer, dan rijst mij gelijk de vraag of de brander jouw aangeschafte schijfjes wel zal herkennen.
Die kans is reeel wel aanwezig

Ik heb vandaag het iso-bestand win 8.1_Dutch_ OEM X32 ( 2,95 GB) gebrand met mijn DVD RW brander TSST corp DCDVDW SN-208 FB. Ik heb de keuze 3x genomen en alles liep perfect. Maar ik moest wel een Verbatim DVD RW+ DL van 8,5 gb gebruiken, met een DVD RW+van 4,7 gb kwam de melding dat deze schijf maar opneemt tot 2 gb.
Offtopic:

Op mijn zolder staan meer dan 20 dozen volgeladen met singles, langspeelplaten uit de golden sixties. De echtgenoot van de dochter van mijn zuster is de zoon van de ex-doelwachter Bob Hoogenboom Bouke Hollander.Hij heeft ze allemaal bij mij komen plaatsen omdat er geen voldoende ruimte was in zijn appartement. Zijn vader heeft na zijn voetballoopbaan de dancing(discotheek) Le Dimanche open gehouden in lokeren. Wanneer hij stopte met deze zaak kreeg Bob(noemt ook Bob Hoogenboom)al de grammofoonplaten. Ook mijn drumstel Premier staat op zolder uit vervlogen tijden toen ik in 1969 bij een beatorkestje speelde. Maar mijn Nederlandse single die ik heb opgenomen in 1984 ligt niet op zolder, maar in de kast van de slaapkamer. De producer en opname leider van de opname studio "COLOUR SOUND" sound recording studio in Zelzate was ook een Nederlander. Nostalgie
grtz,
gilberto :d
 
Ik heb het iso-bestand Windows 8.1 nu ook op een DVD RW +4,7 GB gebrand. Dit lukte goed.
De topic is opgelost. Bedankt voor de medewerking.
grtz,.
gilberto :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan