4 geheugenreepjes en toch single channel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

heinflhs

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2014
Berichten
675
Hoi Ik heb twee geheugenreepjes van 4 gb en 2 x 1 gb geplaatst. En ik heb ze kleur bij kleur geplaatst op het moederbord. Dan zou ik toch dual channel moeten hebben als resultaat? Zie echter de Speccy gegevens, single channel.

Wat heb ik evt. verkeerd gedaan?speccy geheugen.jpg
 
Raadpleeg de handleiding van je moederbord welke combinatie van geheugensloten je moet gebruiken voor dual channel gebruik.
Uiteraard moet je de 2x 4 Gb in 1 dual channel config zetten en de 2x 1 Gb in de andere.
D.w.z.: niet 1x 4 Gb en 1x 1Gb in 1 kanaal, dat werkt niet.
Overigens zie ik het nut niet van die 2x 1Gb...pc wordt er niet sneller van en als de timings van die 1 Gb anders zijn dan van die 4Gb kan het geheugen nog trager worden ook..
 
De handleiding is niet erg duidelijk. Heb nu de 2x2 gb reepjes verwijderd en 1 4 gb reepje in 1 (zwart) en de andere 4 gb reep in 2 ( blauw). De pc start op en is ook redelijk snel. Maar of dit de juiste combinatie is?
 
Tja, dat zal wel een raadsel blijven vermoed ik omdat er niemand van de helpers hier helderziend is voor zover mij bekend...
En zonder enige verdere info valt er ook niks op te zoeken.
Overigens ging het in je beginpost om 2x 1Gb, nu is dat ineens 2x 2Gb...:shocked:
 
De 2x2 gb reepjes was een typefout. Het zijn 2 reepjes van elk 1 gb., maar die zin er nu uit. Welke aanvullende info bedoel je? Moederbord, handleiding, type reepjes ?
 
Bij Speccy moet "Dual" staan. Het zelfde geheugen, dus helemaal gelijk aan elkaar, hoort dan geplaatst te zijn in overeenkomstige sleuven van verschillende bankjes. De handleiding biedt duidelijkheid over wat bankjes zijn en er staan ook nummers op het moederbord die beginnen bij nul. Wat zo moeilijk is dat begrijp ik niet maar probeer een andere keer nog eens te lezen. Er kunnen uitzonderingen zijn voor dubbelzijdig en verschillende maten in zelfde bankjes.

Wat wel eens kan zijn vergeten dat is dat in de BIOS of Setup, vaak ook moet worden opgegeven dat Dual Channel modus moet worden ingeschakeld. Succes
 
Helaas, alles geprobeerd via het manual. De 2x1 gb reepjes zijn verwijderd en in slot 1 en 3 zitten nu de 4 gb reepjes. Ook in het Bios geen dual channel te zien. Speccy en CPUz geven beide single aan. Het enige dat ik nog bedenken kan is een memtest86.

Iedereen dank voor het meedenken.
 
Raadpleeg de handleiding van je moederbord welke combinatie van geheugensloten je moet gebruiken voor dual channel gebruik.
Uiteraard moet je de 2x 4 Gb in 1 dual channel config zetten en de 2x 1 Gb in de andere.
D.w.z.: niet 1x 4 Gb en 1x 1Gb in 1 kanaal, dat werkt niet.
Overigens zie ik het nut niet van die 2x 1Gb...pc wordt er niet sneller van en als de timings van die 1 Gb anders zijn dan van die 4Gb kan het geheugen nog trager worden ook..


Je had gelijk. Met de twee 1 gb reepjes was de kloksnelheid 666 mhz, zonder 716.
 
Om welk merk & type moederbord gaat het nou want dat weet, behalve jij zelf, verder niemand hier..?
 
MSI
Model 990FXA-GD65 (MS-7640) (CPU 1)
Versie 3.0
Chipsetfabrikant AMD
Chipsetmodel RD9x0
Chipset-herziening 02
Southbridgefabrikant AMD
Southbridge-model SB910/950
Southbridge-herziening 40
Systeemtemperatuur 53 °C


AMD FX-8150
Kernen 8
Threads 8
Naam AMD FX-8150
Codenaam Zambezi
Pakket Socket AM3+ (942)
Technologie 32nm
Specificatie AMD FX-8150 Eight-Core Processor
Familie F
Uitgebreide familie 15
Model 1
Uitgebreid model 1
Stepping 2
Revisie OR-B2
Instructies MMX (+), SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, SSE4.2, SSE4A, AMD 64, NX, VMX, AES, AVX, FMA4
Virtualisatie Ondersteund, Uitgeschakeld
Hyperthreading Niet-ondersteund
Fansnelheid 4731 RPM
Bussnelheid 200.0 MHZ
Rated bussnelheid 2599.9 MHZ
Stock kernsnelheid 3600 MHZ
Stock bussnelheid 200 MHZ
Gemiddelde temperatuur 39 °C
Caches
L1 data-cachegrootte 8 x 16 KBytes
L1 instructies-cachegrootte 4 x 64 KBytes
L2 unified-cachegrootte 4 x 2048 KBytes
L3 unified-cachegrootte 8192 KBytes
Kernen
Kernsnelheid Multiplier Bussnelheid Rated bussnelheid Temperatuur Threads
Kern 0 1399.9 MHZ x 7.0 200.0 MHZ 2599.9 MHZ 39 °C APIC ID: 0
Kern 1 3899.8 MHZ x 19.5 200.0 MHZ 2599.9 MHZ 39 °C APIC ID: 1
Kern 2 3899.8 MHZ x 19.5 200.0 MHZ 2599.9 MHZ 39 °C APIC ID: 2
Kern 3 3899.8 MHZ x 19.5 200.0 MHZ 2599.9 MHZ 39 °C APIC ID: 3
Kern 4 3899.8 MHZ x 19.5 200.0 MHZ 2599.9 MHZ 39 °C APIC ID: 4
Kern 5 3899.8 MHZ x 19.5 200.0 MHZ 2599.9 MHZ 39 °C APIC ID: 5
Kern 6 3899.8 MHZ x 19.5 200.0 MHZ 2599.9 MHZ 39 °C APIC ID: 6
Kern 7 3899.8 MHZ x 19.5 200.0 MHZ 2599.9 MHZ 39 °C APIC ID: 7



Geheugenslots
Totaal geheugenslots 4
Gebruikte geheugenslots 2
Vrije geheugenslots 2
Geheugen
Type DDR3
Grootte 8192 MBytes
Kanalen # Single
DRAM Frequentie 666.6 MHZ
CAS# Latency (CL) 9 klokken
RAS# naar CAS# vertraging (tRCD) 9 klokken
RAS# Precharge (tRP) 9 klokken
Cyclustijd (tRAS) 24 klokken
Bank Cycle Time (tRC) 34 klokken
Fysiek geheugen
Geheugengebruik 88 %
Fysiek totaal 3.95 GB
Fysiek beschikbaar 482 MB
Virtueel totaal 7.90 GB
Virtueel beschikbaar 1.44 GB
SPD
Aantal SPD-modules 2
Slot #1
Slot #2



Ik heb de 2 1x1 gb reepjes weg gelaten. Een reepje van 4 gb in slot 1 zwart en het tweede reepje in slot zwart nummer 3. Dat is zoals het in de gebruiksaanwijzing staat en het MB is ook geschikt voor dual channel. Allenn werkt het niet.
 
Ik heb zojuist de handleiding van dit moederbord doorgenomen en wat betreft de geheugenconfiguratie is dat gewoon overduidelijk.
Hoe jij erbij komt dat die "niet erg duidelijk" is , is voor mij een raadsel.

* In Dual-Channel mode, make sure that you install memory modules of the same type
and density in different channel DIMM slots.
* To enable successful system boot-up, always insert the memory modules into the
DIMM1 first.
In NL staat er dat je voor dual channel geheugenbankjes nodig hebt die exact gelijk zijn en dat er in elk geval 1 bankje in het geheugenslot DIMM1 moet zitten.
Volgens de afbeelding in de handleiding moet je op dit moederbord DIMM 1 en DIMM2 vullen, dat zou dual channel mode moeten opleveren.
Als dat niet zo is, zet de BIOS erug naar standaard waarden of "Failsafe defaults" , sla de wijzigingen op en reboot.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reactie, maar exact zoals jij het beschrijft heb ik de geheugenbakjes geplaatst, maar geen dual channel. Ik ga de laatste suggestie m.b.t. BIOS proberen. Zal het resultaat laten weten.
 
Nu, alle suggesties geprobeerd. Geen verandering. Het geheugen blijft op single staan. T.z.t. als ik Memtest86 kan draaien zal ik dat nog proberen, misschien is er iets met een van de modules. Zal, als ik het probleem vinden kan, melden. Nogmaals bedankt voor alle moeite ( allemaal!). Grtzzzzzzzzzzzzzzz.....................
 
Welke gierende snelheidswinst wil je dan bereiken? En waarom?
 
Dan blijven er naar mijn mening 2 mogelijkheden over:
a) die 4 Gb bankjes zijn dan niet exact hetzelfde waardoor het bord geen dual channel gebruikt
b) moederbord of de BIOS deugt niet.

Je kunt eens proberen om die reepjes van 4 Gb te vervangen door die van 1 Gb als je zeker weet dat die exact hetzelfde zijn en kijken wat dat oplevert..?
De BIOS biedt wel instellingen tot overclocken ( aanpassen geheugen timings, voltage etc ) maar geen handmatige optie voor dual channel, dat zou het bord automatisch moeten toepassen.
Je kunt nog eens kijken of er een meer recente BIOS is voor dat bord en die flashen, wellicht dat daarmee het probleem verholpen wordt... :rolleyes:
 
Welke gierende snelheidswinst wil je dan bereiken? En waarom?

Gierende snelheidswinst weet in niet, maar ik heb gelezen dat Dual Channel snelheidswinst op zou leveren t.a.v. single channel. Maar als ik jouw reactie juist interpreteer levert het nauwelijks iets op.
 
Dual Channel geheugenopstelling houdt in dat het geheugen met dubbele bandbreedte aangesproken kan worden en dus de data uitwisseling ( bijna ) 2x zo snel zou verlopen als bij single channel.
Wat jij daar als gebruiker van merkt is de vraag, het systeem zal hier met name voordeel van hebben bij zware taken als 3D CAD renderen, video- en foto bewerking / renderen.
Ik geloof niet dat je bij huis-, tuin- en keukengebruik zoals mailen, webbrowsen etc, het verschil tussen single- en dual-channel merkt.
 
Na allerlei opties te hebben geprobeerd klokt het geheugen nu op 717 Mhz. Voorheen was dat 666 Mhz. Of het nu aan het Mbof het geheugen zelf ligt, geen idee. Maar als Dual geen merkbare snelheidswinst oplevert is het eigenlijk lood om oud ijzer. Allen bedankt voor het meedenken. grtzzzzzzzzzzzzzz.
 
Ik kan mij voorstellen dat een aantal van jullie mij voor gek gaan verklaren, maar ik heb plotseling Dual Channel. Dual channel.jpg


Ik heb abnotify en nvidea beeldscherm uit het automatisch opstartmenu gehaald en ziedaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan