Gezocht: goed accesspoint met ethernet poorten

Status
Niet open voor verdere reacties.

antonwas

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Berichten
254
Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een accesspoint met een aantal (drie of vier) ethernetpoorten. Deze blijken niet helemaal voor het oprapen te liggen, of ik kijk niet goed.
Ik ben zeer gecharmeerd van de Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO. Echter heeft deze maar een extra ethernetpoort.
Qua specificaties is het verder een top product en de reviews zijn over het algemeen lovend.
Mijn vraag is: weten jullie een accesspoint met drie of vier ethernetpoorten die min of meer dezelfde specificaties heeft als de Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO.
 
mag ik vragen waarom meerdere ethernet poorten.
Als dat echt moet kom je uit op een router.
 
Bij een router heb je nog 3 poorten over, eentje te reserveren voor de aanvoer. Niet alle routers hebben 5 GHz als Wi-Fi dus de opletten als je dat wilt.
 
@puppie: de reden is dat ik een aantal extra ethernetpoorten beschikbaar wil hebben is simpel: het scheelt weer een switch.
Ik neem aan dat een beetje moderne router ook gewoon gebruikt kan worden als draadloos accesspoint?
 
Das wel een hele dure oplossing : switch plus access point. Heb net mijn oude eigen Telfort router als AP eerder via via tuin 10 euro voor betaald. Doet het uitstekend en heeft dus ook meteen Wi-Fi en dus die 3 van die gigabyte poorten.
 
Laatst bewerkt:
@route99 dat is zekers een oplossing.
Maar de TS begint zelf over unifi, deze plaats ik zelf ook en zijn op dit moment de betere accespoints.
 
Hier gaat hij toch aardig richting mijn voorstel en dan is het verder nog hoeveel geld heb je er voor over en wat krijg je ervoor?
@puppie: de reden is dat ik een aantal extra ethernetpoorten beschikbaar wil hebben is simpel: het scheelt weer een switch.
Ik neem aan dat een beetje moderne router ook gewoon gebruikt kan worden als draadloos accesspoint?
 
Laatst bewerkt:
Dank allemaal voor jullie reactie!!
Ik ben nog even op onderzoek uit gegaan en loop nog tegen de volgende zaken/vragen aan:

De Unifi kan gevoed worden middels Power over Ethernet (PoE). Dit zou ik graag willen gebruiken. Echter, mijn Ziggo router (ConnectBox) ondersteund dit niet.
Is er nog een andere mogelijkheid om dit werkend te krijgen?

Als routermodel heb ik deze gevonden:
https://www.coolblue.nl/product/705011/tp-link-archer-c3150.html#product-specifications
Dit ziet er vrij goed uit. Echter ondersteund ook deze router geen PoE.

Als het mogelijk is om buiten de beperkingen van de Ziggo ConnectBox om toch gebruik te maken van PoE, weten jullie een goede router die dit ondersteund?
 
Ok,

Ik zal even iets uitgebreider ingaan op de achtergrond van mijn vraag, want dan kunnen jullie mij nog beter adviseren.
De reden dat ik mijn netwerk wil uitbreiden/veranderen is een probleem m.b.t. het wifi-bereik op de eerste verdieping van mijn huis.
Hieronder zal ik kort beschrijven hoe het netwerk nu in elkaar zit.

Begane grond
Op de begane grond staat in de woonkamer een standaard Ziggo ConnectBox. Hierin zit een UTP kabel die ik doorgetrokken heb naar de eerste verdieping
Daarnaast zit er ook een powerline adapter aan de ConnectBox.

Eerste verdieping
Op dit moment zit het andere einde van de UTP kabel naar de eerste verdieping direct in mijn vaste PC geprikt, waardoor ik een perfecte verbinding heb.
Echter gebruik ik ook draadloze apparaten (smartphone, tablet) op deze verdieping en die krijgen niet genoeg snelheid door een Devolo powerline adapter met ingebouwde wifi-versterker.
Om deze reden wil ik het netwerk krachtiger maken.

Tweede verdieping (zolder)
Naar deze verdieping is het helaas niet mogelijk om een kabel te trekken. Op dit moment staan daar ook nog geen apparaten die verbinding nodig hebben.
Echter kan dit in de toekomst wel veranderen.

Een mesh systeem zou misschien ook wel een goede oplossing zijn, alleen staat het basisstation dan niet op de begane grond, maar op de eerste verdieping met de kabel die op dit moment in de PC zit.
Dit basisstation zou dan tegelijkertijd dienen als access point als dit mogelijk is. Mocht ik dan op de tweede verdieping ook verbinding willen, dan kan ik een tweede station toevoegen en gaan.
Hiermee krijg je hetzelfde resultaat als met een draadloos accespoint/router met deze uitzondering dat ik met een Mesh systeem ook op de tweede verdieping verbinding kan krijgen.
Ik zie alleen wel dat een access point/router toch wel wat krachtiger is dan de meeste gangbare mesh systemen van vandaag (Netgear Orbi, Linksys Velop, etc.)

Gezien de bovengenoemde situatie heb ik de volgende vragen:

1. Kun je het basisstation van een mesh systeem ook inzetten als draadloos access point?
2. Is het mogelijk om een Unifi te combineren met een AmpliFi AFi-P-HD? (dan zou je helemaal het beste hebben van twee werelden)
3. Algemeen: zouden jullie in dit geval voor een los accesspoint/router gaan of voor een mesh systeem?
 
Best heel wat....
ff kort voor vanavond: een mesh systeem lijkt me vooral belangrijk als je veel heen en weer loopt met een apparaat dat WI-Fi nodig heeft en je MOET verbinding houden, anders.. is het alleen maar mooi meegenomen....
Wat erg goed helpt qua ontvangst/zenden is een goede antenne. Ik heb een Fon Simple routertje (2.4 GHZ), als ik de antenne, die via een coax kabel vast zit, gunstig ophang kom ik buiten wel meer dan 200 meter ver en als ik heb voor binnen gunstig ophang dan pakt ie zo 2 verdiepingen en op de 3e verdieping is de snelheid volgens speedtest.net nog de helft... maar ja... door 2 gewapend beton vloeren heen en ik zit in het midden van de kamer en de antenne hang hoog op de zolder....
Kijk eens of je wat experimenteren kunt met zoiets.

PS: oja, dat Fon routertje koste 19 euro...(aanbieding) en de antenne een 10-tje..... dus je ziet wat een goede antenne kan doen.
Die lui van AmpliFi AFi-P-HD gaan ook prat over hun prima antennes.....
Wat er niet is kun je niet versterken..... dus een goede antenne op de juiste plaats hangen maakt het verschil.....

Ik moet hier de zaak ook nog verbeteren, maar heb alles met echt goedkoop spul; opgelost en heb UTP op alle verdiepingen voor vaste opstellingen en aanvoer voor de access points (allen oude routers, alleen de Fon heb ik nieuw gekocht).
 
Laatst bewerkt:
mijn idee:
Op de verdieping een unief switch met poe ondersteuning.
Daar de unief accupint op aansluiten.
Vanuit de switch de pc aansluiten
Dan heb je nog vijf bedrade aansluitingen over.
Komt er in de toekomst op de 2e verdieping wel internet dan zou je dat kunnen aanleggen vanuit de switch, kabeltje naar boven en je bent gereed.

Natuurlijk zijn er goedkopere oplossingen, dat laat route 99 je al zien, het is maar wat jij wil en wat je er voor over hebt.

je zou ook bij ziggo een extra accespoint kunnen huren.
 
Ik heb uiteindelijk een Unify AC Pro gekocht. Er zit geen switch voor en ook met de aansluitingen kom ik goed uit. Echter vallen de resultaten wat tegen.
Vlak naast het acces point haal ik de volledige snelheid. (250 Mbit/s) Echter twee kamers verderop (ongeveer 7 meter verderop met twee betonnen muren ertussen haal ik nog maar snelheden van 25-30 Mbit/s.
Ik weet dat dit soort vragen de moeilijkste zijn, maar heeft iemand tips waarmee je de snelheid toch zou kunnen verhogen. Misschien in de interface van de Unify software?
 
Tegen 2x beton kun je weinig doen... behalve een UTP kabel trekken.... door die muren heen....en zet daar iets goedkopers neer.... en met antennes kun je vaak ook nog wat....

Online gekocht... dan kun je toch ze terug sturen en geld terug krijgen....
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan