PC start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rony_Balony

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2002
Berichten
145
Sinds een paar dagen geleden kwam ik tot de ontdekking dat mijn PC nog wel is voorzien van stroom dwz lampjes branden Harde schijf draait alle ventilatoren draaien ( processor-ventilator en videokaart-ventilator) Ook de ventilator van de voeding . Echter na opnieuw opstarten geeft de PC geen piepjes en ik heb geen beeld terwijl de lampjes branden en alle ventilatoren gewoon draaien.
Normaal gesproken krijg je wel meldingen dat er problemen zijn dmv piepjes maar ik krijg totaal geen meldingen ......

Ron
 
Harde schijf eruit gehaald en getest op andere PC helaas ik krijg geen contact met deze, de schijf hoor je wel tikken en af en toe iets draaien maar Laptop ziet hem niet .
Ben dus bang dat de HDD is overleden ...
 
Geen schijf aanwezig is vaak een langgerekte toon. De schijf zal wel niet goed zijn.

Vervanging ervan of opstarten vanaf een bootbare optische schijf kan uitsluitsel bieden. Dan moet het optische station opstartbaar gemaakt worden in de Setup.

Voor de schijf raad ik aan om de printplaat goed te bestuderen, let op gemankeerde elektronica, kleine kuiltjes in chips en gebroken soldering. Neem de printplaat er daarna af en doe aan de onderkant het zelfde. Let er daarbij vooral op dat de contactpunten waar de printplaat op de harde schijf ligt in goede staat zijn en niet aangetast door erosie.
 
Ik heb de PC nadat ik de schijf eruit heb gehaald niet meer opgestart , dit ga ik zeker even doen.
De opstart CD startbaar maken in de setup , ik kom niet eens in de bios dus kan ook niets wijzigen hierin.
 
Alles blijft zwart en er komt geen kort piepje ten teken dat het geheugen getest wordt? Een kennis van op dit forum zegt dan altijd dat eerst de 3 Volt knoopcel batterij moet worden vervangen om zeker te zijn dat aan deze voorwaarde wordt voldaan. Ik zal even helpen dat scheelt weer een mededeling. wij kopen ze bij Action, acht voor een Euro. Veel meer gebeurt er ook niet in de eerste seconde. De fan van de processor moet trouwens kunnen draaien want anders kan de computer blokkeren en de fans die je kan horen draaien zijn misschien andere. Zitten de stekkers nog goed op het moederbord? Let dus ook op het kleine CPU fan stekkertje.
 
Na een chkdsk en een testdisk is mijn HD schijf weer gaan werken en kan ik deze weer bereiken met mijn laptop.
Ga in de loop van de dag de schijf weer plaatsen in de computer en dan kijken wat deze doet .
Tot zover iedereen bedankt voor het meedenken tot nu toe
 
Helaas ook dat werkte niet , nieuwe BIOS batterij geplaatst maakt ook niets uit . Kan ook niet in BIOS omdat ik totaal geen beeld heb niet op de HDMI als op de digitale of conventionele kabels , ook een andere monitor geprobeerd helaas ook niets .....
De PC start wel op je hoort de HD ratelen en dan houd het op helemaal niets meer .....
 
Alles blijft zwart en er komt geen kort piepje ten teken dat het geheugen getest wordt? Een kennis van op dit forum zegt dan altijd dat eerst de 3 Volt knoopcel batterij moet worden vervangen om zeker te zijn dat aan deze voorwaarde wordt voldaan. Ik zal even helpen dat scheelt weer een mededeling. wij kopen ze bij Action, acht voor een Euro. Veel meer gebeurt er ook niet in de eerste seconde. De fan van de processor moet trouwens kunnen draaien want anders kan de computer blokkeren en de fans die je kan horen draaien zijn misschien andere. Zitten de stekkers nog goed op het moederbord? Let dus ook op het kleine CPU fan stekkertje.

Zoals je ziet heb ik de knoopcel ook vervangen , de fans die draaien zijn alle ik heb de pc open en kan dus zien welke er draaien ( Processor,videokaart en voeding )
 
Als je helemaal geen beeld hebt, ongeacht welke uitgang je probeert, bestaat de kans dat:
a) je videokaart / chip stuk is
b) je voeding stuk is
c) het moederbord defect is.
Aangezien je al een andere monitor geprobeerd hebt blijven deze dingen over lijkt mij.
Het feit dat de ventilatoren draaien etc. hoeft niet te betekenen dat de voeding is orde is.
Die zou ik als 1e uitwisselen, maakt ook een andere voeding geen verschil dan zit het in het video-deel ( kaart of onboard chip ) of het moederbord zelf.
 
De voeding is stuk dus een voeding tester stekker er aan hangen of beoordelen of je deze direct zou willen upgraden. Je kan de voeding nog open maken en kijken of er condensatoren zijn die een ietwat bolle (in drieën gedeelde) bovenkant hebben en op het moederbord zitten deze stroomverdelers ook maar daar zijn ze heel klein. Pas op voor de hoog voltage schok die aanraking kan geven want ze houden lang spanning vast en die in de voeding zijn groot!

Verder is uitbouwen van onderdelen mijn advies want ik heb wel eens een kapot netwerkkaartje en dan is de computer ook in een dergelijke toestand. In elk geval zou een reparateur deze dingen eveneens eerst doen.
 
Bedankt allen voor jullie adviezen heb er uiteindelijk ook een hoop uitgeprobeerd maar helaas ik krijg de PC niet meer aan de praat , ik heb besloten om het aan een Pro over te laten en de PC daar dus heen gebracht, zo gauw ik meer weet laat ik wat van mij horen
 
het vermoeden van jullie was juist de voeding naar het moederbord was stuk hierdoor startte de PC niet verder op.
Voeding is vervangen door een upgrade en de PC werkt weer als een tierelier :)

Bedankt voor jullie reacties
 
Goed te horen dat het probleem opgelost is...veel plezier ermee weer :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan