• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

percentages op basis van criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

deheugden

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Is het mogelijk om op basis van het aantal geselecteerde criteria een percentage als uitkomst te laten krijgen? Voorbeeld: 10 criteria is 100%, 6 criteria is 60% en voldoende. Iemand heeft er maar 5 en moet dan 0 punten krijgen in een bepaalde kolom. Iemand heeft 60% en krijgt dan 1 punt, iemand heeft 75% en krijgt dan 2 punten iemand heeft 90%(of meer) en krijgt dan 3 punten. Ik hoop dat e.e.a. duidelijk is.
Ik heb helaas geen idee of dit mogelijk is en waar te starten.

Ik heb een voorbeeld van de Excel toegevoegd.

Dank alvast voor de hulp.

Bijlagen

Het helpt beter als je een voorbeeld met echte(re) cijfers geeft, nu blijft het gissen.

Naam1 heeft minder dan 70% en krijgt 0 punten, Naam2 heeft 60% gehaald (ook minder dan 70%) en krijgt toch nog 1 punt... Heb aangenomen dat de grens tussen 0 en 1 punt bij 60% zit, en dan zou deze gebruikt kunnen worden:
Code:
=VERGELIJKEN(AANTAL.ALS(C2:L2;"x")/AANTALARG($C$1:$L$1);{0;0,6;0,8;1};1)-1

En omdat je 10 criteria hebt werken deze verkorte versies ook:

=VERGELIJKEN(AANTAL.ALS(C2:L2;"x")/10;{0;0,6;0,8;1};1)-1
=VERGELIJKEN(AANTAL.ALS(C2:L2;"x");{0;6;8;10};1)-1
Mochten percentages variabel zijn dan kun je deze eventueel ook nog in een opzoektabel zetten, en daar dan gebruik van maken bij de puntentelling.

Laatst bewerkt:
top, het doet precies wat ik wil. Maar hoe weet de formule nu waneer bijv. een score van 10 zorgt voor 3 punten? met de 0,6,8, en de 10 worden de waardes van beoordeling bepaald(toch?)

Correct die getallen zijn de percentages (x10).

De AANTAL.ALS telt het aantal x'jes.

De VERGELIJKEN functie kijkt naar de eerste waarde die kleiner of gelijk is dan de AANTAL.ALS en geeft aan waar in de rij deze overeenkomst is (dus met het 1e getal (0), 2e getal, 3e getal etc.). Uitkomst is dus 1,2,3 of 4. Eentje ervan aftrekken en je krijgt 0,1,2 of 3 punten zoals je wilt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan