Bijna compleet nieuw systeem blijft crashen

Status
Niet open voor verdere reacties.

lathieza1

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2019
Berichten
26
Hallo allemaal,

Ik zit met een groot probleem en ik weet gewoon niet hoe ik het op moet lossen.

Even een klein beetje geschiedenis. Mijn pc had problemen met als ik een spel aan het spelen was en ik tegelijkertijd een video opende op bijvoorbeeld youtube, of als er automatisch een video begon te spelen zoals bijvoorbeeld op voetbalzone.nl. Mijn scherm werd dan zwart en ik moest handmatig mijn pc aan en uit zetten.

Mijn oude systeem was een fx-8320 met een r9 290 videokaart. Zo'n 2 weken geleden klapte mijn voeding eruit en aangezien ik al het vermoeden had dat deze het probleem was heb ik deze vervangen met een nieuwe 600 watt voeding.

Helaas was mijn probleem nog steeds niet verholpen. Ik heb toen besloten om mijn pc te upgraden. Ik heb een ryzen 2600, msi b450 carbon gaming pro ac, een setje ddr 3000 en een nieuwe ssd disk gekocht. Ik heb het hele zooitje van de week in elkaar gezet en windows op de nieuwe schijf geinstalleerd. Alles werkte eigenlijk perfect de eerste dag, ik kon gamen en ook tegelijkertijd videos bekijken op websites zoals youtube.

Maar de 2e dag was mijn oude probleem ineens terug. De pc crashte nadat ik beide dingen tegelijk deed. Nou moet ik wel zeggen dat ik de ryzen heb overgeclocked naar 4 Ghz met een voltage van 1.3 en het geheugen op het xmp profiel van 2933 heb gezet. Ik heb verschillende benchmarks en stability tests gedraaid en die lijken allemaal goed te werken maar ik heb deze geen uren gedraaid. Nu loopt de pc weer geregeld vast als ik een game aan het spelen ben en een video tegelijkertijd wil kijken. Maar als de pc nu vast loopt wil hij de eerste keer vaak ook niet eens meer opstarten en geeft bv een blauw scherm met geen tekst of iets. Ik moet de pc dan weer uit zetten en opnieuw starten en dan is er niks aan de hand.

Soms crasht de pc en als ik dan opnieuw opstart geeft hij een melding dat mijn windows is beschadigd en hij probeert dat dan te herstellen wat altijd mislukt. Ik moet dan naar de bios, sluit bios weer af en dan start hij zonder problemen op.
Gister had ik ook tweemaal dat de pc vast sloeg op het moment dat ik in een spel zat en geen video op de achtergrond afspeelde.

Ik heb geprobeerd om een minidump te creëren maar deze word helaas nooit gecreëerd.

Hoe kan ik dit probleem in hemelsnaam oplossen? Is het toch mijn videokaart die problemen geeft?? Of is het een probleem in mijn nieuwe hardware door bijvoorbeeld de overclock of de settings van het geheugen?
Iemand enig idee wat de stappen zijn die ik moet doen zodat ik weer probleemloos kan gamen? Ik zit een beetje met mijn handen in het haar want geld voor een nieuwe videokaart heb ik eigenlijk niet meer. Dus ik moet er echt 100 procent zeker van zijn dat de kaart de dader is.

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Met het overlijden van je oude voeding heeft het hele systeem mogelijk een flinke optater gehad. Aangezien het enige wat nog niet vervangen is de videokaart is, zou dit wel eens het probleem kunnen zijn. 100% garantie alleen te krijgen als je tijdelijk een andere videokaart kunt lenen. Daarna testen of de problemen wel/niet optreden.

Verder is het niet uit te sluiten dat er stabiliteitsproblemen ontstaan door het overklokken. Zet alles eens terug op de normale snelheden en kijk eens of de problemen dan verminderen of zelfs weg zijn.
 
Ik heb het oude systeem ongeveer een weekje werkende gehad maar zag daar toen geen nieuwe problemen. Het enige wat er nog steeds was, was dus die oude crash die ik altijd al had.

Ik zal mijn overclock wel uitzetten. Moet ik dan het geheugen ook terugzetten op hoe het moederbord het standaard detecteerde? Dat was namelijk op 2133. Of ik kan een xmp profiel kiezen om hem op 2933 te krijgen of gewoon rechtstreeks 3000 selecteren.
 
Okay ik denk dat ik het probleem gevonden heb. Mijn videokaart draaide altijd al warm op 95 graden maar ik zat nu de temperatuur in de gaten te houden en hij schoot boven de 100 en daarna crashte hij meteen.
 
Dan wordt het tijd dat je de airflow in je kast gaat verbeteren dus kastventilatoren bij plaatsen of de draai-richting aanpassen.
 
Hallo

Videokaart ooit al eens zuiver/stofvrij gemaakt ???

Videokaart is gekend om warm te lopen ... op den duur drogen de thermalpads uit , en versteend de thermisch geleidende pasta.

Mochten de thermalpads nog zacht blijken te zijn , kun je er van af komen met enkel de thermisch geleidende pasta te vervangen.

Mits een beeld meer zegt dan duizend woorden .... speciaal voor u opgezocht ...

https://www.youtube.com/watch?v=EROhNnLFz9k

Peter
 
Laatst bewerkt:
Ik ga deze week even de koeler verwijderen en nieuwe pasta aanbrengen en zo. Ik kom nog even terug met het resultaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan