Windows 8.1 installeren lukt niet .

Status
Niet open voor verdere reacties.

slavik

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2019
Berichten
417
:dIk heb een Windows 8.1 oem 32 bits gekocht en gedownload van een Nederlandse website. Ik probeer die te installeren maar dat lukt dus niet op mijn computer.
De computer Esprit 6750, 2 GHz en geheugen 2 GB is toch geschikt voor een OS Windows 8.1. Of is dit niet zo?
Ik heb een link gekregen voor een Media Creation Tool 8.1 pro maar die werkt niet. Ik heb de Media Creation Tool 8.1 gedownload op mijn bureaublad.
Als ik die open moet ik invullen welk besturingssysteem ik gebruik, welke taal en of het een 32-of 64 bits O S is. Daarna krijg ik de keus tussen opslaan op USB flash of iso-bestand op een DVD schijf. Ik duid DVD schijf aan en klik op volgende. Hij is een tijdje bezig en dan komt de melding: kan downloaden niet voltooien.
Ik heb dit meerdere malen opnieuw geprobeerd, maar telkens hetzelfde liedje. Vermits ik de Media Creation Tool niet meer kon gebruiken ,heb ik het iso-bestand zelf gebrand met Nero Burn op een DVD RW+ DL 8,5 gb. Dit heb ik gedaan met de DVD brander TSST corp CDDVDW SH- 224 DB.
Ik heb een Verbatim DVD RW+DL 8,5 gb gebruikt en de schijf is goed gebrand met een speed 4.
Maar.... wanneer ik deze dvd schijf in de brander TSST corp CDDVDW SN-208 FB Lightscribe Multi redorder DVD RW+DL lig in mijn oudere pc draait hij niet af en blijft steeds haperen. Volgens de specificaties van deze brander op het internet zie ik dat hij ook speed 8x kan branden. Als ik willekeurig andere cd's en dvd's in de brander stop werken die allemaal normaal zonder de minste hapering. Wat is hier aan de hand?
Het is vervelend dat dit niet goed werkt, want ik wil de Windows 8.1 zo snel mogelijk branden en installeren op deze computer, om te zien of de licentie sleutel die ik heb gekocht legaal is en goed werkt. Iemand enig idee wat er mis loopt? Als ik in de opstartlijst in de bios : ATAPI DV als eerste opstart instel, is dit dan wel goed?
grtz,
gilberto
 
Laatst bewerkt:
Als je de specificaties van beide dvd-branders vergelijkt ( SH-224DB en SN-208FB ) zul je zien dat de 2e in de oudere pc, geen DVD±RW Dual Layer ondersteunt.
En dus is het niet raar dat die schijf in de oude pc niet gelezen wordt...

Bij deze een welgemeend advies: hou op met dat gepruts met die dvd-meuk en gebruik gewoon een usbstick.
Scheelt je handen vol geld en werkt 10 x sneller en eenvoudiger.
 
Ik heb een Windows 8.1 oem 32 bits gekocht en gedownload van een Nederlandse website.
Hier ga je al de mist in.
Een oem versie is gebonden aan een pc/laptop waar die bij hoort.
Oem versies zijn uitgeklede versies met drivers en toepassingen die alleen voor die pc/laptop gelden.
Wellicht zal die wel installeren, maar zal dan incompleet zijn.
 
Windows 8.1 installeren lukt niet.

Vriendelijk dank voor de steun.
Ik werk reeds jaren met OEM installaties, en ik ben daar tevreden over. Je zal wel gelijk hebben dat het uitgeklede versies zijn, maar ik heb daar nog nooit hinder van ondervonden.
Ik stuur hierbij in bijlage een paar foto's om je te overtuigen dat het wel gaat om een Multi recorder DVD+ R DL brander. De grote letters daarboven RW doet denken dat het ook mogelijk is om dvd rw+dl te branden en ook de aanduiding daarnaast COMPACT DISC REWRITABLE is een aanduiding die wijst op het kunnen branden van rom cd's, maar geen dvd's. Het lijkt er sterk op dat er alleen dvd's R+dl kunnen worden gebrand met deze LightScribe Burner.
Dus het raadsel is min of meer opgelost. Ik zal kijken om een pakje rom dvd dl te bestellen en deze eens te proberen branden met de TSST corp CDDVDW SN-208FB.
grtz,
gilberto :d
 

Bijlagen

  • computer esprit 2.jpg
    computer esprit 2.jpg
    118,5 KB · Weergaven: 55
  • computer esprit 3.jpg
    computer esprit 3.jpg
    89,1 KB · Weergaven: 44
  • computer esprit 6.jpg
    computer esprit 6.jpg
    87,2 KB · Weergaven: 47
  • computer esprit 8.jpg
    computer esprit 8.jpg
    110,6 KB · Weergaven: 45
  • computer esprit 10.jpg
    computer esprit 10.jpg
    113,3 KB · Weergaven: 52
Tsja, gewoon stug volhouden nietwaar...?
Als de eerder gelinkte specs correct zijn gaat het ook met andere RW's niet werken....maar wie ben ik..
Had je mijn advies opgevolgd, dus een usbstick gebruiken, dan was je allang klaar geweest, maar toe maar.
Succes met de hernieuwde poging.
 
Sorry, maar ik ben vergeten om te schrijven dat de computer esprit 6750 2 gb 2 ghz in het bios geen aanduiding heeft voor een opstart met een usb stick.Vandaar dat ik wel moet werken met een dvd r+dl brander. Zo heb ik Windows 7 ook op deze computer geïnstalleerd. Met de dvd's rw+dl 8,5 gb werk ik niet meer.die kunnen toch niet afdraaien op de oude brander.Ik ga nu proberen of het lukt met een dvd r+dl 8,5 gb.De computer is gekocht in 2008.Ik wil absoluut geen gelijk hebben, het is nood gedwongen.Ik wil gewoon windows 8.1 op deze pc waar mijn zoon altijd op zit.Windows 7 verdwijnt in januari 2020.En Windows 10 i don't like it met zijn very big updates. Ik heb de Windows 10 iso op een usb stick opgeslagen,omdat de computer met Windows 10 maar twee jaar oud is en wel kan opstarten in de opstartlijst van de bootvolgorde.Op de oude computer met Windows 7 moet ik twee latjes van 1 gb bijkopen,zodat Windows 8.1 hier op kan draaien.
grtz,
gilberto
 
Ik neem aan dat je de Windows 8.1 dvd brandt met behulp van je relatief nieuwe Windows 10 computer. Dat zou ik tenminste doen.
Je hoeft geen dual layer dvd te gebruiken. De installatiebestanden van Windows 8.1 passen op een gewone dvd. Datzelfde geldt trouwens ook voor Windows 10. Een gewone dvd+r is groot genoeg.
De iso van Windows 8.1 is 4.0 GB groot. Op een gewone dvd past 4,37 GB.
Ik gebruik zelf nooit herschrijfbare dvd's (dvd-rw), maar altijd eenmalig beschrijfbare dvd's.

Ik heb zojuist even windows 8.1 gedownload en op een dvd gebrand:
Ga naar deze website van Microsoft: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows8ISO
Selecteer editie: Windows 8.1 (klik daarna op Bevestigen)
Selecteer producttaal: Nederlands (klik daar op Bevestigen)
Kies de juiste versie: 32 of 64 bit.
Het volgende venstertje verschijnt:

5d270cd30059d-U_hebt_gekozen.png


Kies Bestand opslaan en klik op OK.

Je kunt volgen hoe ver het downloadproces is:

5d270d37c6132-Windows_8.1_iso_is_4_GB_groot.png


Als je dit op je Windows 10 pc doet, dan klik je wanneer het downloaden klaar is, met de rechter muisknop op het iso bestand en dan kies je Schijfkopiebestand branden.

Zorg ervoor dat er een blanco dvd in het dvd-station zit.
Zet een vinkje voor 'Schijf controleren na branden'.

Als het branden en controleren klaar is, zal de schijf automatisch worden uitgeworpen.

Als er ergens iets fout gaat, dan ligt het aan de gebruikte computer, een haperende internetverbinding, de gebruikte brander, of het gebruikte dvd schijfje.
Ik gebruik zelf Verbatim dvd+r schijfjes (die komen voor mij op 32 cent per stuk, want ik kocht een keer een spindel van 50 stuks voor € 16,-) en eigenlijk heb ik in de afgelopen 10 jaar nooit meegemaakt dat het branden fout liep.
Waarom gebruik ik dvd's en niet een USB stick? Ik installeer Windows ook wel eens (opnieuw) voor kennissen of familieleden. Als het karwei geklaard is, krijgen ze van mij de gebruikte installatie-dvd er gratis bij. Die paar dubbeltjes kan ik wel missen.
 
Windows 8.1 installeren lukt niet

Dank voor jouw uitgebreid antwoord. Zoals u zegt heb ik het iso-bestand 8.1 met behulp van Windows 10 opgeslagen en gebrand op een dvd-r+dl 8,5 gb. Ik heb eerst geprobeerd met een dvd van 4,7 gb, maar Windows 10 melde dat er niet voldoende ruimte op de schijf was. Windows 7 heb ik wel op een schijf van 4,7 gb kunnen branden.
Dit ging allemaal prima. Ik heb nu twee afzonderlijke harde schijven met op elke harddisk een ander besturingssysteem dat kan opstarten. Het feit dat Windows 7 in januari 2020 geen ondersteuning meer krijgt, heeft me er toe aangezet om Windows 8.1 te installeren. Dit is nu gelukt met behulp van het aansluiten van een Portable DVD Writer Model SE-218 van het merk Samsung. Ik heb in de BIOS de aanduiding usb-cdrom ingesteld en opgeslagen, zodat de computer kon opstarten van deze usb Portable DVD Writer. Windows 8.1 werd zonder problemen geïnstalleerd op de tweede harde schijf en ook geactiveerd. Dus kan ik na januari 2020 als er problemen oprijzen door het niet meer toepassen van ondersteuning aan Windows 7 door Microsoft, verder werken met de Windows 8.1 tot 2023. Als ik in de BIOS de aanduiding ATAPI DV instelde, kon de dvd-r + dl 8,5 gb niet draaien en ik hoorde constant het geluid van een pc die opnieuw wordt opgestart. In de BIOS van mijn pc uit 2008 staan de volgende opstartaanduidingen.
Harddisk-Sata cdrom-Zip/100/250-USB-FDD- USB-Zip/USB/LS- USB-CDROM- LEGACY LAN- ATAPI DV- DISABLED- Floppy- LS120/240
Waarom ik vanaf ATAPI DV niet kon opstarten met de brander aangesloten die dvd r+dl 8,5 gb ondersteund, begrijp ik niet. Maar het is me gelukt met de Portable DVD writer SE-218.
Ik weet niet of jij kunt antwoorden op de volgende vraag. Ik heb nu twee Windows 10 besturingssystemen die elk op een afzonderlijke schijf staan. Ik ben vergeten om de eerste harde schijf(1tb) met Windows 10 af te koppelen,voor het installeren van een nieuwe Windows 10 iso-bestand op mijn ssd 250 gb. Hierdoor kan de nieuwe ssd 250 niet apart opstarten, maar is nu het station D: en start tezamen op met de Windows Home 10 die op de harddisk van 1 tb staat. Ik wil nu de ssd 250 gb formatteren, zodat die niet meer tezamen met de eerste harddisk(1 tb) opstart. Zal dit problemen geven? Of ken jij een andere manier opdat de harde schijf 1 tb en de ssd 250 gb afzonderlijk kunnen opstarten?
grtz,
gilberto :(
 

Bijlagen

  • dvd doosje.jpg
    dvd doosje.jpg
    92,3 KB · Weergaven: 51
  • dvd r+ dl 8,5 gb schijf.jpg
    dvd r+ dl 8,5 gb schijf.jpg
    84,2 KB · Weergaven: 51
Ik heb eerst geprobeerd met een dvd van 4,7 gb, maar Windows 10 melde dat er niet voldoende ruimte op de schijf was.
Dat klopt dan niet, want de iso van Windows 8.1 past wel op een gewone dvd. Doe de door jou gebrande installatie-dvd in je dvd station. Wacht even totdat de Verkenner klaar is met analyseren van die dvd. Klik dan met de rechter muisknop op je dvd-station en kies Eigenschappen.
Je hoort dan het volgende te zien:

5d2871fc503cf-Win_8.1_past_op_een_dvd.png


Het is je nu gelukt om de installatie-dvd te branden en te installeren met behulp van een externe dvd brander. Prima!

Waarom ik vanaf ATAPI DV niet kon opstarten met de brander aangesloten die dvd r+dl 8,5 gb ondersteund, begrijp ik niet.
Die brander kan defect zijn.
Een nieuwe dvd-brander koop je al voor zo'n 20 euro, bijvoorbeeld deze: https://tweakers.net/pricewatch/542399/lg-gh24nsd1.html
Maar je kunt natuurlijk ook de externe Samsung brander blijven gebruiken.

Jouw oude Q-Force pc was oorspronkelijk waarschijnlijk uitgerust met een gewone harde schijf van 320GB, meen ik. In een ander topic van jou las ik dat je in die oude pc een SSD had geplaatst. Je maakt wel flink kosten voor een 11 jaar oude pc. Klop dat? Of haal ik een paar van jouw pc's door elkaar? Je hebt daarnaast een licentie voor Windows 8.1 aangeschaft en je wilt ook nog 2 reepjes werkgeheugen van elk 1 GB erbij kopen voor die oude pc. Dat zou ik zelf niet zo snel doen, maar dat is jouw keuze.
Wanneer je een SSD in een pc zet en de oude harde schijf laat zitten, dan installeer je Windows en de programma's op de SSD en je persoonlijke bestanden zet je op de gewone harde schijf. Dat is wat de meeste mensen zouden doen.

Ik heb nu twee Windows 10 besturingssystemen die elk op een afzonderlijke schijf staan.
Gaat deze vraag ook over die oude Q-Force pc? Ik raak hier namelijk even de draad kwijt.
Op die oude Q-Force pc had je toch Windows 8.1 geïnstalleerd en niet Windows 10?
 
Windows 8.1 installeren lukt niet.

Thanks.

Dat klopt dan niet, want de iso van Windows 8.1 past wel op een gewone dvd. Doe de door jou gebrande installatie-dvd in je dvd station. Wacht even totdat de Verkenner klaar is met analyseren van die dvd. Klik dan met de rechter muisknop op je dvd-station en kies Eigenschappen.
Je hoort dan het volgende te zien:

Je hebt gelijk. Ik heb het iso-bestand Windows 8.1 opnieuw gebrand met nero op een dvd rw + 4,7 gb .Zie bijlage.
De Media Creation Tool die ik heb gedownload werkte niet normaal en er kwam steeds de melding ais ik moest kiezen tussen usb flash en iso-bestand(dvd writer):Het downloaden niet voltooid.
Maar in verkenner kon ik het iso-bestand branden met het burn program Nero.
Het is juist dat het gelukt is om de installatie - dvd te branden. Maar eerst moet ik opmerken dat de dvd brander in mijn oude computer van 2008 wel alle cd en dvd rw schijfjes zonder problemen alle tekstbestanden leest en video- en muziekbestanden goed afspeelt. Ik gebruikte om de dvd+r dl 8,5 gb te branden het hulpprogramma van Windows. Het kan zijn dat dit programma niet goed overweg kan met een DVD +R DL 8,5 GB. Ik krijg wel geen antwoord waarom het niet lukt met de instelling ATAPI in het BIOS. Natuurlijk als het brandprogramma van Windows niet deugt, dan kun je ook niet weten of de instelling in de opstartlijst ATAPI DV de schuldige is. En of ATAPI DV wel een dvd +r dl 8,5 gb aankan. Op de Portable DVD writer model SE-218 staat niet vermeld of die ook wel double layer of dual layer kan branden.
Maar hij heeft het wel gedaan en met succes. Windows 8.1 is dus geïnstalleerd op een tweede harde schijf van 500 gb. Ik heb de harddisk met Windows 8.1 afgekoppeld. De eerste harde schijf met Windows 7 blijft draaien tot januari 2020.Vermits je nu pas begon te antwoorden op mijn vragen, heb je een deel gemist waarover ik uit wijd over de installatie van een iso-bestand Windows Home 10 op een ssd van 250 gb . Het branden van dit iso-bestand gaf geen enkel probleem en verliep heel vlot. Het is wel op een usb stick gedownload. Maar ik ben vergeten om tijdens de installatie de andere harddisk(1 tb) af te koppelen. Hierdoor staat de ssd 250 gb met Windows home 10 ook in de verkenner van de eerste harde schijf van 1 tb). Ik heb dus een vergissing gemaakt omdat ik twee aparte schijven wel, die elk afzonderlijk kunnen opstarten en dus alle twee een station C: hebben. Nu wel ik dus de Windows Home 10 op de ssd 250 gb verwijderen en opnieuw de Windows Home 10 installeren, maar dan zonder dat de eerste harde schijf van 1 tb is aangesloten op de pc. Niet simpel. Wat denk jij hierover? En ja je hebt nogmaals gelijk, dat het in feite niet nodig is om nog 2 gb memory bij te plaatsen in zo een oude computer. Windows 7 en Windows 8.1 werken ook goed met 2 gb geheugen.
grtz
gilberto :d
 

Bijlagen

  • windows 8.1.png
    windows 8.1.png
    14 KB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
Ik krijg wel geen antwoord waarom het niet lukt met de instelling ATAPI in het BIOS.
Als die brander dual layer dvd's kan branden en lezen, dan zou het moeten lukken. Ik maak zelf nooit gebruik van dual layer dvd's en ik maak ook nooit gebruik van rw (meermalen beschrijfbare) dvd's, omdat die minder betrouwbaar zijn dan eenmalig beschrijfbare dvd's.
Zo ziet de boot order (opstartvolgorde) in het UEF BIOS van mijn Asus pc eruit:

5d29c15f521ac-Asus_boot_order.jpg


ATAPI (is mijn dvd-station) staat bovenaan in de opstartvolgorde. Er wordt dus eerst gekeken of er een opstartbare cd of dvd in het dvd-station zit. Als die erin zit, dan zal ik de melding krijgen dat ik op een willekeurige toets te drukken om op te starten van dvd. Zit die dvd er niet in, dan wordt automatisch opgestart van de SSD.
Dat zal best voor enige vertraging tijdens het opstarten zorgen, maar desondanks is mijn pc toch wel binnen 40 seconden volledig opgestart. Ook is het zo dat opstarten van een dvd wat langer duurt dan opstarten van een opstartbare USB stick, maar dat maakt mij niets uit. Zoveel haast heb ik niet. Bovendien hoef ik zeker niet iedere dag op te starten van een dvd of cd.

Vermits je nu pas begon te antwoorden op mijn vragen, heb je een deel gemist waarover ik uit wijd over de installatie van een iso-bestand Windows Home 10 op een ssd van 250 gb.
Het tweede gedeelte van je laatste bericht lijkt over een heel andere pc te gaan.
Het lijkt me verstandig om het in één topic niet over twee verschillende pc's te hebben, want dan wordt het erg verwarrend.
Je kunt het beste voor een aparte pc ook een apart topic aanmaken. En als dat andere topic al bestond, dan kun je daar het beste in verder gaan.

Als ik het goed begrijp dat gaat het tweede gedeelte van je laatste bericht over een andere computer waarin een SSD van 250GB zit én een gewone harde schijf van 1TB. Op beide schijven is nu Windows 10 geïnstalleerd. Dat wil jij niet. Klopt het dat jij alleen op de SSD Windows 10 wil installeren en dat je de gewone harde schijf van 1 TB wil gaan gebruiken voor opslag van persoonlijke bestanden?
Als dat inderdaad zo is, dan kun je natuurlijk prima eerst de gewone harde schijf loskoppelen en Windows 10 opnieuw installeren op de SSD.
Daarna koppel je de gewone harde schijf aan en die maak je leeg, waarna je er persoonlijke bestanden op kunt zetten.

Wanneer de SSD de opstartschijf moet worden, dan sluit je die aan op de eerste SATA poort op je moederbord. Meestal zitten er 4 SATA poorten op je moederbord, genummerd van 1 tot en met 4, of van 0 tot en met 3. De SSD sluit je aan op de SATA poort met het laagste nummer.

En ja je hebt nogmaals gelijk, dat het in feite niet nodig is om nog 2 gb memory bij te plaatsen in zo een oude computer. Windows 7 en Windows 8.1 werken ook goed met 2 gb geheugen.
Ik heb niet gezegd dat het niet nodig is. Windows 8.1 zal prettiger draaien met 4 GB werkgeheugen (= de maximale hoeveelheid RAM in je oude Q-Force computer). Ik heb enkel gezegd dat ik zelf niet zoveel geld meer zou investeren in een 11 jaar oude computer.
Overigens zag ik in je afbeelding dat je gekozen hebt voor de 32 bits versie van Windows 8.1. Dat is een zeer verstandige keuze als je slechts 2 GB RAM hebt. Maar mocht je 2 GB RAM bijplaatsen, dan zal waarschijnlijk niet al dat extra RAM gebruikt kunnen worden. Meestal kan een 32 bits versie van Windows slechts 3,25GB of 3,5 GB RAM gebruiken.
 
Ik maak zelf nooit gebruik van dual layer dvd's en ik maak ook nooit gebruik van rw (meermalen beschrijfbare) dvd's, omdat die minder betrouwbaar zijn dan eenmalig beschrijfbare dvd's.
Dat is je goed recht. Natuurlijk heb je twee keuzes voor het branden van het Windows 10 iso-bestand. Ofwel een usb stick van 8 gb of een dual layer DVD van 8,5 gb. Hier kun je absoluut geen DVD'S VAN 4,7 gb gebruiken. En ik zie in de toekomst de programma's meer en meer evolueren en groter worden. Dit proces is al van in het begin bezig dat de computer op de markt is verschenen.Waardoor dat de cd- en dvd schijfjes minder verkocht zullen worden. En de veelvuldige en grotere updates van Microsoft helpen daaraan mee.
Bedankt voor de uitleg en foto van uw UEFI en BIOS . Ik kon in de UEFI BIOS wel de usb aanklikken ,maar die bleef steeds op de vijfde rangorde staan. Ik kon hem niet instellen als eerste prioriteit instellen om op te starten. In de opstartmenu lukte het wel .
Klopt het dat jij alleen op de SSD Windows 10 wil installeren en dat je de gewone harde schijf van 1 TB wil gaan gebruiken voor opslag van persoonlijke bestanden?
Neen , maar in het vervolg gebruik ik twee topics zodat er geen verwarring kan ontstaan over de vragen. Ik wil twee aparte harde schijven met elk een station C: en actief, primair opstarten, crashdump en wisselbestand.
De ssd 250 gb laat ik in de pc zitten en de harddisk met 1 tb bewaar ik als noodschijf.
Alleen de manier hoe ik dat kan verwezenlijken ontschiet me nu nog niet.
Vooreerst moet ik de ssd 250 gb verwijderen die nu als station D: wordt gezien in de harddisk van 1 tb. Ik weet niet of alleen deze ssd 250 gb formatteren voldoende zal zijn, opdat hij niet meer opstart te samen met de eerste schijf van 1 tb.
Maar mocht je 2 GB RAM bijplaatsen, dan zal waarschijnlijk niet al dat extra RAM gebruikt kunnen worden. Meestal kan een 32 bits versie van Windows slechts 3,25GB of 3,5 GB RAM gebruiken.
Ik houd het voorlopig bij 2 gb. De Windows 8.1 werkt goed, maar als ik ondervind dat hij wat te traag draait,dan koop ik nog 2 gb bij. Maakt het verschil dat ik dan één geheugenbankje van 4 gb ddr 2 800 MHz koop in de plaats van 2 geheugenlatjes van 2 gb?
Misschien weet jij de juiste werkwijze om dit tot een goed einde te krijgen?
grtz
gilberto :)
 
Je hebt gelijk dat de versies van Windows in de loop der jaren steeds groter zijn geworden.
Windows 3.1 paste nog op 6 diskettes van 1,44MB. totaal zo'n 10 of 11 MB groot. Op de zevende diskette stonden wat extra printerdrivers.
Windows XP met service pack 3, 32 bit, paste met 617 MB nog op een cd.
Met Windows 7 was dat afgelopen. Dat OS was te groot voor een cd. Je had een dvd nodig. Windows 7 met service Pack 1, 64 bit, was 2,97GB groot.
Het kan zijn dat een toekomstige versie van Windows 10 niet meer op een gewone dvd zal passen, maar de huidige versie (versie 1903) past nog steeds op een gewone dvd. Windows 10, 64 bit, versie 1903 is 3,69GB groot:

5d2b062e8a201-Ashampoo_Snap_2019.07.14_12h29m12s_002_.png


Versie 1903 is dus zelfs iets kleiner dan zijn voorganger, versie 1809, die 3,75 GB groot was.
Alleen wanneer je de 32 bits versie en de 64 bits versie samen op 1 dvd wilt branden, dan heb je een dual layer dvd nodig.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dan nu over naar je andere computer waarin je twee maal Windows 10 hebt: op een SSD en op een gewone harde schijf.
Koppel de SSD af. Zet de computer aan. Start hij dan zonder problemen op van de gewone harde schijf? Zo ja, dan ben je klaar met die gewone harde schijf. Haal hem uit de pc en berg hem op als noodschijf. Dat wil jij toch?

Koppel daarna de SSD weer aan. De gewone harde schijf is verwijderd. Start de pc goed op van de SSD? Dan ben je klaar.
Start de pc niet op van de SSD? Dan kun je opstartherstel uitvoeren.
In het volgende artikel worden daarvoor verschillende methodes genoemd: https://computertotaal.nl/artikelen/pc/zo-herstel-je-windows-als-je-pc-niet-meer-opstart/
In dat artikel wordt in tip 3 beschreven hoe je de installatie-dvd kunt gebruiken om de pc te herstellen. Je start dan op van de installatie-dvd, maar je klikt dan niet op Installeren (wat midden in het venster staat), maar op Uw computer herstellen, wat links onderaan in dat venster staat.
---------------------------------------------------------------------

Je derde opmerking ging weer over de 11 jaar oude Q-Force pc. Daar zitten nu 2 reepjes werkgeheugen van elk 1 GB in. Samen 2 GB.
Een geheugenbankje van 4 GB zal hoogstwaarschijnlijk niet geaccepteerd worden. Als je er werkgeheugen bij wilt zetten, dan zou ik gaan voor een kit (dat is een set) van 2 dezelfde reepjes werkgeheugen. Dus 2 x 1 GB erbij. Het type werkgeheugen is DDR2 800MHz PC2 6400 240-pin.
Als je op zeker wilt gaan, dan bezoek je met de oude Q-Force computer deze website: https://www.interngeheugen.com/mappreporter.odb
Klik daar op Voer de scan nu uit!
Je downloadt dan het kleine tooltje mappreporter.exe.
Voer dat bestand uit en even later zie je in de browser aan de linker kant wat voor en hoeveel werkgeheugen er nu in je pc zit, en hoeveel RAM er maximaal in kan.
Aan de rechterkant zie je hoeveel en wat voor type werkgeheugen je bij zou kunnen plaatsen.
 
Windows 8.1 installeren lukt niet.

maar de huidige versie (versie 1903) past nog steeds op een gewone dvd. Windows 10, 64 bit, versie 1903 is 3,69GB groot:

Bedankt. Ja het blijkt te kunnen om Windows 10 als iso-bestand te installeren op een dvd van 4,7 gb. Waarom mijn Windows 8.1 de melding heeft dat de dvd rw + 4,7 te klein is, is me een raadsel. Mocht ik de kennis hebben van jou, dan zou ik daar niet op reageren en toch het iso-bestand Windows 10 branden op de dvd rw+ 4,7 gb.
Start hij dan zonder problemen op van de gewone harde schijf? Zo ja, dan ben je klaar met die gewone harde schijf. Haal hem uit de pc en berg hem op als noodschijf. Dat wil jij toch?
Neen,hij start niet zonder problemen op. Beide schijven moeten aangekoppeld zijn opdat de computer kan opstarten. Ik heb reeds vermeld dat de ssd 250 gb als station D: staat aangeduid in de verkenner van Windows Home 10 van de pc met de harde schijf van 1 tb. Zolang dit blijft bestaan zal het niet lukken om beide schijven afzonderlijk op te starten.
Dus de ssd 250 gb afkoppelen is niet voldoende, hij staat in de uefi bios gelinkt naar de harddisk van 1 tb.
Misschien als ik de ssd 250 gb formatteer dat de BIOS instelling ook verandert en de ssd 250gb niet meer ziet als station D: op de eerste harde schijf van 1 tb.
Koppel daarna de SSD weer aan. De gewone harde schijf is verwijderd. Start de pc goed op van de SSD? Dan ben je klaar
Neen, eerst zien wat hij doet wanneer hij als station D: is verwijderd op de andere harde schijf.
Daarna kan ik misschien ook Windows Home 10 klonen met de usb 3.0-naar - 2,5 " SATA HHD:/SSD Kabel w/UASP.
Of het iso-bestand Windows Home 10 opnieuw installeren op de ssd 250 als die niet meer gelinkt is aan de oudere harddisk van 1 tb.
Ik heb nog altijd de handleiding van de oude Q-Force computer en daarin staat aangegeven dat het max geheugen 4 gb is.
Ik denk ook dat een kit van 2x 1 gb 800 MHz ddr2 de beste oplossing is. Wel moet ik opmerken dat ik bij de 4 gb kingston 2133 MHz ddr4 in de pc waar Windows 10 is op geïnstalleerd nog 8 gb corsair ddr4 2133 MHz dimm heb bij gestoken zonder problemen. De medehelpers op helpmij.nl schrijven wel dat het zou kunnen, maar zijn er niet van overtuigd. Want dan zouden ze schrijven dat dit kan zonder twijfel te hebben wat niet het geval is: "het zou kunnen" . Ik heb toch mijn zin gedaan en het werkt dus wel als men twee verschillende merken, maar met dezelfde bus snelheid erin plaatst.
grtz,
gilberto :d
 
Een windows-pc ziet een HDD / SSD waarvan is opgestart altijd als C:\ schijf.
Elke extra schijf krijgt daarna een andere schijfletter binnen de windows omgeving.
Je moet dus vergeten dat hetgeen jij wilt ( 2 verschillende schijven met beide een C:\ schijf in de verkenner ) mogelijk is, dat kan niet en is dus onmogelijk.
Je kunt opstarten van 2 verschillende schijven met 2 dezelfde of verschillende windows-installaties alleen realiseren door een dual-boot.
Maar dan nog zal 1 van beide schijven in de windows-versie die actief is als D:\ of andere stationsletter aangeduid worden.

Jouw taalgebruik veroorzaakt ook nogal wat verwarring:
Je "installeert" geen ISO op een dvd / dvd-rw, je brandt of schrijft dat bestand erop.
Installeren heeft een totaal andere betekenis.

Het is wellicht ook goed te weten dat het formaat / container ISO een forse "overhead" kent.
Een ISO bestand kun je "uitpakken" ( zijn ISO-jas uittrekken zeg maar ) m.b.v. bijv. Winrar.
Pak de ISO ui in een map naar keuze, je zult zien dat de afzonderlijke bestanden opgeteld veeeeel kleiner zijn als wat de ISO laat zien.
Je kunt deze bestanden vervolgens met bijv. RuFus op usbstick schrijven of m.b.v. IMGBurn op dvd branden.
 
Windows 8.1 installeren lukt niet.

Thank you.

Een windows-pc ziet een HDD / SSD waarvan is opgestart altijd als C:\ schijf.
Elke extra schijf krijgt daarna een andere schijfletter binnen de windows omgeving.

Dat is heel juist.
Je moet dus vergeten dat hetgeen jij wilt ( 2 verschillende schijven met beide een C:\ schijf in de verkenner ) mogelijk is, dat kan niet en is dus onmogelijk
Dat is ook heel juist.
Je kunt opstarten van 2 verschillende schijven met 2 dezelfde of verschillende windows-installaties alleen realiseren door een dual-boot.
Dat is ook correct. Maar dat is niet mijn bedoeling! Ik wil geen twee aparte harde schijven met een dualboot van Windows besturingssystemen.
Ik wil twee aparte harddisks met elk het besturingssysteem Windows Home 10.
Maar dan nog zal 1 van beide schijven in de windows-versie die actief is als D:\ of andere stationsletter aangeduid worden.
Hier heb je gelijk maar dit geldt niet voor mijn bedoeling om twee aparte harde schijven te bezitten met identieke operating systems, die afzonderlijk kunnen opstarten.
M.a.w Ik wil twee aparte harde schijven met Windows Home 10 die zelfstandig kunnen opstarten. Een harde schijf met Windows Home 10 voor hedendaags gebruik en een harde schijf met Windows Home 10 als noodschijf. Dus momenteel is het zo dat dat ik twee harde schijven heb waarop Windows Home 10 staat, maar die niet apart kunnen opstarten. En waarvan één schijf met het letter D: als station staat aangeduid op een harde schijf. Nu vraag ik aan jou hoe ik twee afzonderlijke harde schijven kan maken, die afzonderlijk kunnen opstarten, en beide de letter C: als station hebben.
Je "installeert" geen ISO op een dvd / dvd-rw, je brandt of schrijft dat bestand erop.
Installeren heeft een totaal andere betekenis.

Juist. Een Windows besturingssysteem of een tool kan je installeren op een harde schijf , je kan wel een operating system kopiëren naar een dvd/dvd-rw. En die daarna branden op een dvd r+- of dvd rw+-.En je hoeft de Media Creation Tool niet te gebruiken. Want die werkt niet altijd naar behoren. En ja ik heb het iso-bestand 8.1 uitgepakt door er gewoon op te klikken en te openen wanneer die op de dvd r+ dl was gekopieerd. En daarna gebrand met Nero BurningROM.
grtz,
gilberto :D
 
Laatst bewerkt:
Nu vraag ik aan jou hoe ik twee afzonderlijke harde schijven kan maken, die afzonderlijk kunnen opstarten, en beide de letter C: als station hebben.

Dat staat er toch..?
Dat is niet mogelijk, je wilt immers geen dual boot, indien je beide schijven gelijktijdig aangesloten hebt.
Je kunt zoiets alleen realiseren door 1 van beide schijven fysiek af te koppelen maar dan heb je uiteraard geen toegang tot die schijf vanuit de, op dat moment, werkende Windows versie.
Het is mij dan ook een raadsel waarom je dit, na voorgaande uitleg, niet schijnt te kunnen / willen begrijpen.
Het is gewoon zo in de infrastructuur van Windows ingebakken.
 
Laatst bewerkt:
Thanks for the answer.Je hebt gelijk wanneer de twee schijven terzelfdertijd zijn aangesloten dat één van beide alleen het station C: kan hebben.Ik WIL absoluut geen dualboot maken !!! Hier is een misverstand ontstaan, ik was dit eerst WEL van plan,maar besefte dat wanneer de schijf stuk gaat, dat ik dan beide Windows Home 10 kwijt ben.Het is dus niet verstandig om dit te doen.Daarom heb ik besloten om een nieuwe CRUCIAL SSDMX500 GB (Bol.com)te kopen die ik reeds ontvangen heb.
Deze nieuwe crucial ssdmx500 gb heb ik in "Schijfbeheer" geformatteerd en geen station letter toegewezen. Zover ben ik nu.Ik heb drie mogelijkheden om op deze ssd mijn Windows Home 10 te installeren. Maar ik twijfel nog wat op welke manier ik het ga doen.
Ondertussen is alles gelukt en heb ik nu twee aparte schijven met Windows Home 10 erop die elk afzonderlijk kunnen opstarten van het station C:.
De vraag is dus opgelost.
Bedankt voor jullie hulp naar de oplossing.
grtz,
gilberto
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan