graag help met het beperken van selektie in niet-afhankelijk keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

zwartebeer8848

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2019
Berichten
5
Ik weet niet hoe ik dit moet oplossen als je formulier gebouwen opent zie je in het rood "zoek lokaal" = niet-afhankelijk keuzevak hoe kan ik dit beperken. Tot enkel de lokalen die ingegeven zijn voor dat station. Wat je selecteert met "zoek station" ook een nietafhankelijk keuzevak de gegevens zijn enkel nog Herentals en Mol
Voor Herentals zou je dit maar mogen zien (kunnen selecteren) van -101 tot 109
Voor Mol is dit van 000 tot 027

ik zoek aleen nog hoe ik de database kan meesturen
 
Allereerst welkom bij HelpMij :). De database zul je eerst moeten zippen voordat je hem mee kan sturen; bij voorkeur ook eerst Comprimeren en Herstellen zodat de grootte optimaal verkleind wordt. Daarna kun je via <Ga geavanceerd> de bijlage toevoegen.
Want ik denk dat we wel een db nodig hebben :).

Ik vermoed dat je nu twee (niet-afhankelijke) keuzelijsten hebt, één voor de gebouwen en één voor de lokalen. Of je de onderliggende gegevens in één tabel hebt staan (kan heel goed) of in twee (mag ook) vertel je niet, maar maakt ook niet zoveel uit voor de oplossing. Je zult de tweede keuzelijst namelijk moeten filteren met de keuze die is gemaakt in de eerste. Daar zijn ook verschillende technieken voor. Wat je ook doet: de tweede keuzelijst moet worden ververst op het moment dat je een keuze maakt in de eerste lijst.
 
database toegevoegd

heb de database toegevoegd
 

Bijlagen

  • Database_Verlichting_versie_1.zip
    1,8 MB · Weergaven: 17
versie 1.1

heb nog wat aangepast maar nog staads geen oplossing
 

Bijlagen

  • Database_Verlichting_versie_1.1.accdb.zip
    1,8 MB · Weergaven: 26
En even iets heel anders: kijk eerst en vooral eens naar de structuur van je database, want dit gaat zo nooit goed werken. Je database is totaal niet genormaliseerd. Ik zie nu alleen al 4 verschillende tabellen voor één entiteit met daarin (consequent, dat wel) vergelijkbare namen als [kostprijs_vervangen_balast-driver Tussen 7M en 9M] en [kostprijs_vervangen_Lamp + starter Tussen 7M en 9M]. Ik snap best dat je voor verschillende soorten artikelen verschillende eigenschappen (en wellicht ook kortingspercentages) wilt bijhouden, maar dit is niet de juiste aanpak. Hier kun je geen fatsoenlijke database bouwen.
 
beste ,

als je via het opstart formulier het formulier gevouwen opent.
Dan heb je in het rood zoek station dit werkt, maar nu wil ik dit ook doen met het lokaal zoek lokaal ook in het rood in het formulier er onder.

wat betreft de prijs opgaven dit is nog helemaal niet uitgewerkt dit is enkel nog informatief en enkel op vraag van mijn verandwordelijke.
 
Het probleem zit 'm niet alleen in de tabel met prijzen, ook je structuur van de tabellen 1_Gebouwen t/m 7_Perrons deugt niet. Die zou ik, want daar gaat je vraag nu over, als eerste dan aanpakken. Om even aan te geven wat het probleem is: in tabel A_Tabel_verlichting sla je een Gebouw_ID op, een Omgeving_ID, een Perron_ID en ga zo maar door. Terwijl al die (in totaal 7 tabellen) aan elkaar gerelateerd zijn: een autoparking die bij gebouw "HERENTALS" hoort, kan never nooit niet óók een parking zijn voor gebouw "BEVERLO". Idem voor een fietsenstalling en een perron. In jouw database kan een perron gelegen zijn in "BEVERLO", een fietsenstalling in "LEOPOLDSBURG" en een gebouw in "HERENTALS". Al die elementen horen thuis in één tabel en in je tabel A_Tabel_verlichting hoor je dus maar één veld op te slaan, geen 7.
 
als ik het goed begrijp moet ik opnieuw beginnen

ik vermoed dan dat ik het op deze manier moet opbouwen dit zijn enkel de tabellen even de relaties nakijken
 

Bijlagen

  • DatabaseVerlichtingWM1.zip
    1,4 MB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Ik zie dat je de stationsgegevens nu bij elkaar hebt gezet, en met Ja/Nee velden werkt om de eigenschappen aan te geven. Lijkt mij ook een betere opzet. Je vorige werkwijze (losse tabellen) werkt, mits goed ingericht, prima als je per station meerdere exemplaren hebt, zoals meerdere parkeerplaatsen of fietsenstallingen. Of perrons, daarvan kan ik mij goed voorstellen dat je per station elk perron apart wilt kunnen benoemen. Als dat niet nodig is, dan is de huidige oplossing dus prima. In je oude opzet had je in de tabel Perrons bijvoorbeeld de stationsnamen gezet, en daarbij een keuzelijst met perrons, maar die lijst bevatte overal dezelfde opties (logisch, als het één keuzelijst is).
Dus dat zijn programmatische keuzes waar je misschien nog even over moet nadenken: welke aspecten zijn éénmalig (en kun je dus met een tekstvak of met een Ja/Nee veld aangeven) en welke zijn herhalend, en moeten dus in een gekoppelde tabel?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan