• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Oplosser instellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pander

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2014
Berichten
198
Hallo,

Ik probeer de oplosser zo in te stellen dat aan de volgende randvoorwaarden wordt voldaan.

J18 wordt geminimaliseerd door veranderingen in de cellen B10 en B13, waarbij de som daarvan niet wijzigt (dus gelijk is aan de som van de waarden in B10 en B13. In dit geval dus 19)

Weet iemand hoe ik dat kan ingeven.

gr,
 

Bijlagen

  • testABverdeling.xlsx
    15,6 KB · Weergaven: 22
dank voor je meedenken.

die link ken ik, maar geeft mij geen inzichten die er toe leiden om mijn vraag op te kunnen lossen helaas
 
Als de som van B10 en B13 niet mag wijzigen, dan kun je beter een formule in B13 zetten:
Code:
=19-B10
Dan hoef je in de oplosser enkel nog maar B10 te wijzigen.
 
hoi Conseclusie,

Dat levert enkele problemen op. De voornaamste:

- het wordt een statisch model. Ik wil graag dat, wat voor getallen er ook in B10 en B13 staan, de som daarvan niet wijzigt.

Maar de som is ook geen 19.

Heb je hem getest? Of doe ik iets verkeerd?
 
Oplosser werkt (bij mij in ieder geval) zelden precies zoals ik wens.
(Bv.) Een voorwaarde dat een waarde een geheel getal moet zijn wordt regelmatig simpelweg genegeerd.
Wellicht dat je met een simpel macrootje sneller tot de gewenste oplossing komt.
Bv:
Code:
Sub MinJ18()
'Formule in B13: =B7-B10
[B7] = 19 'Zelf de gewenste som kiezen
Waarde = 1000000
For AantalMedewerkersA = 1 To 100
    [B10] = AantalMedewerkersA
    If Abs(Range("J18")) < Waarde Then
        Waarde = Abs(Range("J18"))
        Else:
            [B10] = [B10] - 1
            Exit Sub
    End If
Next AantalMedewerkersA
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Er moet inderdaad 1 cel worden geminimaliseerd door aanpassingen in de cellen B10 en B13 waarbij de som van beide niet wordt aangepast, alleen de verdeling.
Een randvoorwaarde zou kunnen zijn dat B10 en 13 groter of gelijk zijn dan nul. De oorspronkelijke getallen zullen echter altijd groter of gelijk zijn aan 0, want het gaat om aantal medewerkers.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan