Rijhoogte en Kolombreedte opvragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roggebot

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2019
Berichten
26
Met welk VBA commando kan ik de hoogte van een rij en de breedte van een kolom opvragen?

Alvast bedankt voor de reactie.
 
Hallo,

Zo bijvoorbeeld:

Code:
Sub Macro1()
MsgBox "Rijhoogte is " & ActiveCell.Height
MsgBox "Kolombreedte is " & ActiveCell.Width
End Sub
 
Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb de code getest en ik kom iets merkwaardigs tegen:
De code geeft Rijhoogte is: 15,75 en Kolombreedte is: 48.
Als ik dat in Excel opvraag krijg ik Rijhoogte is 15,75 en Kolombreedte is: 8,43.

En m'n 2e vraag is hoe ziet de code er uit als ik het op wil vragen van niet actieve cellen.
 
Om je eerste vraag te beantwoorden helpt het als je een voorbeeldbestandje plaatst.

ActiveCell is de cel in je bestand waar de cursor in staat. Je zult Excel toch moeten laten weten van welk rij en/of kolom je de hoogte en breedte wilt weten
 
Ik heb een bestandje bijgevoegd. De cursor staat in A1, de macro en Excel geven verschillende waarden voor zowel regel als kolom.

Ik wil die waarden gebruiken om lijn op een bepaalde positie te tekenen. Die positie is afhankelijk van de breedte van de kolommen, maar hoeft niet persé op de grens van kolommen te zijn, dus bijvoorbeeld halverwege kolom E. Ik gebruik daarvoor:
ActiveSheet.Shapes.AddConnector(msoConnectorStraight, POS_LINKS, POS_BOVEN, POS_LINKS, POS_ONDER).Select
With Selection.ShapeRange.Line
.Visible = msoTrue
.Weight = 20 'Dikte van de lijn
.ForeColor.ObjectThemeColor = msoThemeColorAccent3
.ForeColor.TintAndShade = 0
.ForeColor.Brightness = -0.25
.Transparency = 0
End With
 

Bijlagen

  • Rijhoogte.xlsm
    14,9 KB · Weergaven: 37
Die positie is afhankelijk van de breedte van de kolommen, maar hoeft niet persé op de grens van kolommen te zijn, dus bijvoorbeeld halverwege kolom E
Code:
POS_LINKS = Range("A1:D1").Width + Range("E1").Width / 2
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan