• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS waarde B2 en C2 hetzelfde zijn als kolom D en E uit een ander werkblad, DAN...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marretjevans

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2019
Berichten
6
Wie kan mij helpen? Ik heb 2 adressenlijsten die ieder jaar bijgewerkt moeten worden.
Doormiddel van verticaal zoeken etc. ontdubbel ik de lijsten en voeg de nieuwe personen er aan toe.
Maar daarna moet de lijst gecontroleerd worden op de adressen. Ik heb een testlijst aangemaakt met fake namen en adressen om uit te proberen maar ik krijg het niet voor elkaar.
De bedoeling is:

ALS de naam en achternaam (B2 en C2) van werkblad 1 overeen komen met de naam en achternaam (Kolom D en E) op werkblad 2
DAN moet op werkblad 1 in kolom D2, E2, F2 de adresgegevens overgenomen worden uit werkblad 2, Kolom F,G, H, en uit de rij waarin de zelfde naam en achternaam.
Ter controle of de formule juist is moet in dit voorbeeld moet bij de rode zinnen een ander adres komen te staan en bij de rest blijft onveranderd.
 

Bijlagen

  • ALS...DAN... vraag Excel.xlsx
    14 KB · Weergaven: 19
Bedoel je zoiets?
 

Bijlagen

  • ALS...DAN... vraag Excel (1).xlsm
    23,4 KB · Weergaven: 19
Bedoel je zoiets?

De adressen wijzigen in het meegestuurde bestand inderdaad juist maar als ik de macro kopier naar mijn bestand doet hij het niet.
Is dit ook als een formule te maken?
Het zit volgens mij ergens in een formule met =ALS(INDEX(B2:C2;VERGELIJKEN(D:E;0))=..... of zit ik daarmee totaal verkeerd te denken?
Ben nog een beginnende excellist... ;-)
 
Laatst bewerkt:
Kan ook met formules. Zonder hulpkolom worden het wel matrixformules.
 

Bijlagen

  • ALS...DAN... vraag Excel (1).xlsx
    15,7 KB · Weergaven: 16
Kan ook met formules. Zonder hulpkolom worden het wel matrixformules.

Als de lijst op werkblad 1 en 2 helemaal gelijk zijn kan ik deze formules gebruiken met hulpkolommen. Het geval wil dat er ook andere namen tussen staan op werkblad 2 die niet op werkblad 1 staan en dan wordt alles wat daaronder komt onwaar. Daarnaast neem je op manier nog niet automatisch de waarde van werkblad 1 over. Dus helaas zijn we er hier nog niet mee.
 
Waarom werk je met twee werkbladen? Je schrijft ergens iets over allerlei handelingen die je doet. Welke dat zijn staat er wel maar is niet te volgen in jouw bestand. Plaats een bestand met wat jouw startpunt is en wat het verwachte resultaat is.
 
Waarom werk je met twee werkbladen? Je schrijft ergens iets over allerlei handelingen die je doet. Welke dat zijn staat er wel maar is niet te volgen in jouw bestand. Plaats een bestand met wat jouw startpunt is en wat het verwachte resultaat is.

Het lastige om de bestanden hier te plaatsen is dat het om naam en adresgegevens gaat van personen.
Ik zal het proberen uit te leggen.
Wij hebben als vereniging een ledenlijst die ieder jaar weer up to date gemaakt moet worden.

We vragen de actuele gegevens op bij de secretaris van de vereniging.
Daarnaast zijn er ook 'niet officiële leden' waar alleen wij de gegevens van hebben en niet de secretaris.
De leden vallen allemaal onder verschillende verenigingen waarop gesorteerd wordt en daarna op leeftijd.

Ik kan natuurlijk de lijst van de secretaris op het zelfde werkblad zetten als de lijst van ons maar de namen komen nooit op dezelfde rij te staan omdat wij er meer hebben dan de secretaris door de 'niet officiële leden'.

Ik vul de lijsten aan door met vert. zoeken de namen op te zoeken en degenen die er niet in staan daar komt NB bij te staan. Deze kopier en plak ik in ons bestand.
Dan doe ik het zelfde maar dan andersom. Degenen bij wie dan NB komt te staan die zijn vertrokken van de vereniging en verwijder ik uit ons bestand.

Daarna wil ik dus de adressen aanpassen omdat er door de loop van het jaar mensen verhuisd zijn. Voorheen liep ik alle 400 regels handmatig door maar sinds ik wat meer met excel werk lijkt me dat dit met een formule opgelost kan worden.

Hopelijk heeft u zo wat aan deze informatie?
 
Maak dan een lijst met namen als piet snot en Carolus Kwakkel

En gebruik enkel de bladnamen zoals in uw bestand.
 
Hierbij nog een keer het bestand maar dan echt exact zoals ze bij mij op de computer staan.
In ieder geval heel erg bedankt voor de moeite die u wilt nemen!

Groeten Marianne
 

Bijlagen

  • Exacte lijst ALS DAN.xlsx
    14,3 KB · Weergaven: 18
Probeer deze eens
 

Bijlagen

  • Exacte lijst ALS DAN (1).xlsm
    25,4 KB · Weergaven: 15
Ik krijg nu een foutmelding.
Even voor de duidelijkheid, ik kan de knop gewoon kopiëren en in mijn bestand plakken toch? Is voor mij de eerste keer dat ik zoiets doe.
 

Bijlagen

  • foutmelding1.JPG
    foutmelding1.JPG
    23,7 KB · Weergaven: 34
  • foutmelding2.JPG
    foutmelding2.JPG
    59,3 KB · Weergaven: 42
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan